Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

photoshop vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• photoshop vraagje

Hoi allemaal
    Ik ben nieuw met fotoshop ik gebruik CS5 en wil uit een foto die ik zelf getrokken heb een persoon uitknippen en die dan op een andere achtergrond plaatsen en dat lukt mij perfect met de filter extraheren.
    Ik open eerst de achtergrond waar ik die persoon wil plaatsen dit is bij mij een boot in het water.
    Dan open ik een nieuw venster met mijn eigen getrokken foto
    dan breng ik we samen en maak een kopie van de eerste laag
    de copie van de eerste laag bewerk ik met extraheren onder filter
    ik knip hem uit en als dat klaar is en ik vind hem goed klik ik ok
    ik maak er een laagmasker van dat lukt ook
    nu kan ik de uitgeknipte foto over de achtergrond (Boot) zetten kleiner maken of groter verdraaien alles wat je wil.
    Maar nu wil ik die persoon IN de boot zetten maar mijn probleem is dat die persoon naar voren komt terwijl ik wil dat de boot naar voor komt hiermee bedoel ik dat ik de geknipte persoon achter het stuur kan zetten en nu zie ik dat stuur niet want die persoon staat er nu voor dus ik wil dat de boot naar voor komt zodat het stuur zichtbaar word en de uitgeknipte foto achter het stuur komt te staan weet iemand hoe ik dat ik doen??

Alvast vriendelijk dank

Dave

Re: photoshop vraagje

Dit doe je met laagmaskers (en je weet hoe dat werkt, want je gebruikt het ook).
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Dit doe je met laagmaskers (en je weet hoe dat werkt, want je gebruikt het ook).
      Ja en wat moet ik dan eerst selecteren en dan de ctrl toets induwen?
      Ken de volgorde niet hoe je een laagmasker omzet moet ik dat ander laagmasker ook nog behouden enz ??

Dave

Comment

Zoals altijd in PS zijn er verschillende manieren om hetzelfde te bereiken. Hier kan je bijvoorbeeld een laagmasker maken op de laag van de persoon en daarmee de delen verbergen die achter het stuur vallen. Of je kan het stuur van de boot (en alle delen die voor de persoon moeten komen) selecteren en "copy pasten" naar een nieuwe laag die je dan legt boven de laag met de persoon. Of een combinatie van beiden: selecteer de delen van de boot die voor de persoon moeten komen en maak daarvan een laagmasker dat je toepast op laag met de persoon...

Sowieso is het maken van de juiste selectie vaak "de oplossing" en niet minder vaak "het moeilijkste". En hoe je best een selectie maakt en met welk gereeschap, hangt af van de foto (achtergrond, contrast, kleur,...) en is dus volgens mij wat moeilijk te beschrijven hier.

Hopelijk toch een beetje nuttig.
        www.135mm.be
        @135mm_leuven
        info@135mm.be

Comment

Zeker een geschikte uitleg, Roeland!
          (ik dacht persoonlijk ook aan verschillende laagmaskers (dus per laag een masker), maar je moet de foto, of de verschillende lagen daarvan, voor je zien liggen om precies te weten welke richting je uit wil gaan)
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
          X