Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotobewerking : 24"LED of 27"LCD?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotobewerking : 24"LED of 27"LCD?

Hey,

Ik ben in de markt voor een nieuw scherm en heb hier de keuze tussen 2 schermen:

-24" LED Contrast 1000:1 Samsung BX2431 Reso : 1920x1080 Full HD
    -27" LCDTFT Contrast 70000:1 Reso 1920x1080 Full HD

Welke zo ik het beste pakken? Ik ben liever voor de 27" omwille van de grootte van het scherm (vooral in LR grid view is dit handig)

Speelt LED een verschil bij fotobewerking?

Cheers,
    MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

Re: Fotobewerking : 24"LED of 27"LCD?

Een monitor kopen voor fotobewerking is geen simpele taak, en is meestal een dure zak als je het goed wil doen. Ik prijs me gelukkig dat ik nog beschik over een 22 Inch CRT scherm dat nog perfect gekalibreerd is, dus mijn schuivers zijn nog niet ten einde.
    Anders zou ik opzoek moeten naar een vergelijkbare kwaliteit, en op de dag van vandaag zou ik daar meer dan 3 X de prijs van mijn oude monitor moeten voor betalen.

Wat van belang is bij fotobewerking is in de eerste plaats de kalibratie van je scherm zodat je ziet wat een ander ziet op zijn eveneens gekalibreerde monitor. De contrastomvang moet niet enorm zijn, want het is de bedoeling dat je het beeld dat je ziet op de monitor ook bijna indentiek op papier krijgt.

Om iets degelijks te kopen moet je gaan kijken bij de Eizo CG monitoren, dat is wat je nodig hebt, maar misschien niet wat je wenst te betalen.

MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Hey,

Dank voor je antwoord! Ik ben er meer dan bewust van dat indien je absoluut correct wilt werken je in de Eizo-gamma's moet gaan, maar dat is absoluut mijn doel niet, het is ook een pak te duur nu.

Ik werk nog niet professioneel, dus het is puur semi-amateurwerk gericht. Ik bewerk nu op een laptopmonitor en een 18,1" scherm die allebei dmv een Spyder3Pro gecalibreerd zijn.

Die 18,1" (super raar formaat btw ) heeft het nu begeven, en daarom moet ik op zoek gaan naar een vervangende monitor. Ik heb een paar zaken van Samsung, waaronder een scherm en ben zeer tevreden van dat merk, daarmee de keuze tussen deze 2 toestellen, ik weet enkel niet dewelke precies.

Het is voor algemeen lightroom/photoshop werk, en beide monitoren zullen perfect gecalibreerd zijn!

Kan je aan de hand van deze uiteenzetting je analyse verfijnen voor mijn concreet geval ?

Groeten!
      M.

Comment

Ik denk dat de led een, beter beeld gaat geven en 1000 op 1 in Full HD is zeker voldoende. Je kan natuurlijk nog opzoek gaan naar een 27 inch led.

MVG, Jeff C.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik gebruik de 27" LCD van samsung en ben er uiterst tevreden over. Mits een beetje goede calibratie is het echt een plezier om op te werken. Ik heb ze eerst beiden (24" led en 27 LCD) geprobeerd en heb de 27"LCD genomen.

Comment

Ah super! bedankt! Ik veronderstel da het een plezier is om met te werken met die grootte?

Comment

Eerst ff een onwetendheid opruimen:
              Tussen LED en TFT-LCD zou je denken dat het een groot verschil(en dat is ergens ook zo) maar toch is het niet zo
              Het zijn alletwee LCD schermen, met LCD nadelen.
              De term LED wordt zowel bij TVs als bij monitoren misbruikt in marketing om je te laten denken dat je een echte LED monitor koopt, maar dat is niet zo.
              Een echte LED is onbetaalbaar (vele tienduizenden euros)

Waarom komen ze dan met die LED term af?

Wel in een gewoon LCD scherm zit een soort TL-lamp die sterk wit licht maakt.
              In een "LED"-LCD scherm is die lamp gewoon vervangen door witte LEDs.

Nadeel van LEDs is dat witte LEDs eigenlijk niet bestaan. Het zijn ander kleuren die door filters en fosfors omgezet worden naar pseudo wit (ziet er uit als wit, maar het is het niet). Die schermen met LEDs als hoofdlicht geven dan ook een zeer blauwe zweem en valse kleuren.

Je hebt bij LED-LCD wel iets harder contrast maar de kleuren zijn echt niet te vreten.

Wil je een goed scherm, ga dan voor een LCD scherm met CCFL (die TL lamp) maar met een IPS pannel. (die eizo schermen zijn bijna allemaal IPS pannels)

Zelf heb ik er ook een en kmoe zeggen WERELD van verschil!
              Je moet niet eizo gaan kopen, er zijn ook ander merken zoals Dell, HP en nog een paar die IPS pannels verkopen.

Hier heb je een overzichtje met IPS schermen en scherpe richtprijzen. (sorry site is wel in het duits)
              kikkerdeklik

Comment

Als je het allerbeste wil, dan raad ik je de Barco Coronis Fusion 6MP aan. In Vlaanderen ontwikkeld en geproduceed. Overal ter wereld in de grote research laboratoria wordt dit als de absolute referentie op dit ogenblik beschouwd.
                Nikon D4 - 24F1.4 50F1.4 85F1.4 200F2

Comment

Wat is het belang van type aansluiting?

stel dat je op de PC/laptop enkel D-Sub hebt terwijl de monitor DVI-I en displayport.
                  Dus dat je met een verloopkabel moet werken.

In hoeverre raakt dit aan de 95% Adobe Gamma bij bvb Eizo?

Alvast bendankt,
                  Carlo

Comment

1920x1080 lijkt mij nogal weinig voor een 27" scherm... Als je er ver af zit geen probleem, maar als computermonitor.. Je zit er vrij dicht op.

Ik zelf gebruik de Dell U2711. Hetzelfde IPS paneel als in de Apple Cinema Display 27" en iMac 27" alleen mat ipv blinkend (zoals het moet). Het is ook CCFL backlit ipv LED zoals bij de Apple versie. 100% sRGB/96% Adobe RGB. De monitor heeft ook alle soorten aansluitingen: HDMI, DisplayPort met audio, DVI-D, 4xUSB en zelfs component, composiet en VGA.
                    mijn website

Comment

je hoeft niet naar extreme dure schermen gaan, het verschil is dat die gemaakt zijn om 24 op 24uur in bedrijf te zijn en snellere service indien problemen

voor normaal gebruik heb je dit niet nodig, en beeldkwaliteit van goedkopere schermen kan zelfs beter zij.

meeste duurdere merken zoals EIZO gebruiken in een groot aantal modellen dezelfde Samsung panelen (scherm) als goedkopere merken en samsung zelf gebruikt.

Verschil tussen LED en LCD is dat het beiden LCD schermen zijn en enkel achtergrond verlichting verschillend is en dan nog altijd niet volledig (edge)

contrast van de 27 inch is wel vrij hoog 7000:1, wat niet onbelangrijk is.

zou een aantal zelfgemaakte foto's die je goed kent is gaan bekijken op beide schermen

zoals hierboven opgemerkt is de resolutie vrij laag voor 27 inch

binnen DELL en samsung kun je schitterende schermen vinden die meer dan voldoen, best wel calibreren voor gebruik
                      Last edited by puerte; 9 januari 2011, 21:33.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                        meeste duurdere merken zoals EIZO gebruiken in een groot aantal modellen dezelfde Samsung panelen (scherm) als goedkopere merken en samsung zelf gebruikt.
                        Ja en nee. Het is inderdaad zo dat er maar 3 bronnen zijn van LCD panelen (LG Display, S-LCD (Samsung/Sony) en Sharp). Maar het grote verschil met duurdere schermen zoals van Eizo zit 'm er in dat zijn hun panelen kiezen volgens hogere standaards (niet elk paneel is perfect), hun backlights zijn ook beter (uniformer) wat ENORM belangrijk is en dan hebben we nog de signaalverwerking in de monitor. Daarnaast zijn er nog andere elementen zoals coatings van het scherm.
                        De panelen mogen dus wel vaak hetzelfde zijn (zoals in mijn voorbeeld van de Apple schermen en mijn Dell) maar het zijn voornamelijk de andere delen die een zeer groot verschil maken. Zowal qua prijs als kwaliteit.

En inderdaad de Dell UltraSharps zijn geweldig (allemaal goede IPS panelen).
                        mijn website

Comment

Ik heb nu een tweetal maand een iiyama 22" led monitor,en ik moet zeggen dat ik liever bij een gewone lcd gebleven was.Dat ding is al gekalibreerd met een spyder en nog krijg ik die niet echt naar mijn zin.(letters niet echt scherp,etc..)Wat ik ook met die led heb is dat alles er overdreven vanaf springt.Wat ik hiermee bedoel is dat het gewoon pijn aan je ogen doet als je de standaard settings gebruikt van dat scherm.Ik moet minimum de brightness met zeker de helft terugschroeven(op50%) of dat ding is veeeeeeeel te fel om naar te kijken.één nadeel als je dat doet trekt het scherm op niet veel meer.Conclusie,ben niet echt tevreden van dit scherm.
                          Marc

Nikon D50 + Nikkor AF-S DX 18-70mm f3.5-4.5 ED + Tamron 70-300+1GB SD card

Comment

Tegen beter weten in laat ik me toch overhalen om hier te melden dat ik ondertussen al meer dan drie jaar TEVREDEN ben van mijn LG 37inch LCD (TV)monitor, weliswaar aangesloten met HDMI.
                            Al drie jaar word ik hiermee uitgelachen met het gezeik als dat het scerm te groot zou zijn voor de afstand en dat de Full HD resolutie niet voldoende zou zijn en dat de kleuren, letters en tekentjes niet duidelijk zouden zijn ...
                            Voor wat het waard is laat ik gewoon weten dat ik geen 3000 euro over heb voor een state-of-the-art superscherm. Het tv-scherm voldoet perfect aan mijn (dagelijkse) photoshop-eisen en heb gedurende die drie jaar nog geen enkele behoefte gehad om te calibreren. Kleuren en scherpte komen mooi overeen met de gedrukte versies.
                            Nog een beetje wachten op de Quad-HD maar destijds was het een weloverwogen compromis waar ik vandaag de dag nog bijzonder tevreden van ben.
                            Dus heren, dames, niet nodig om mij hier nog eens met de grond gelijk te maken. Het is gewoon "mijn" ervaring dat ik hier meegeef. Ik dwing hier iemand om het ene of het andere te doen.
                            Succes.
                            Alain,

Comment

Alain , ik ben eigenlijk blij je stukje te lezen.
                              Ik heb hier een acer scherm van zo'n 10 jaar oud aan mijn laptop hangen.
                              Niets bijzonders, maar wel beter beeld dan het scherm van mijn laptop zelf en hierdoor niet afhankelijk van hoe schuin het scherm staat.
                              Dit betere beeld komt eigenlijk hoofdzakelijk door het niet spiegelende glasplaatje.... de kleuren staan (op het oog) gelijk.
                              Ik snap ook eigenlijk niet waarom die dure schermpjes zo nodig zijn , tenzij je beroepsmatig bezig bent.
                              Maar zo snap ik meer van dit soort dingen niet waarover men hier steeds schrijft.

Als ik nu zo'n opmerking zoals hier boven lees.... dat 1920x1080 voor een 27 inch scherm niet veel zou zijn dan begin ik toch te twijfelen wat hier nu allemaal voor een beroepsmensen zitten en of ik hier wel thuis hoor op zo'n forum met mijn eenvoudige en goedkope materiaal.
                              Overigens is door mij met deze opmerking niets persoonlijk bedoeld want zo worden hier ook door andere wel meer in mijn ogen vreemde opmerkingen gemaakt....

Ik heb enige tijd geleden bijvoorbeeld eens een vraag gesteld over dat calibreren.
                              Ik heb nu mijn scherm gewoon afgesteld op het oog....wat er uit de printer komt moet in kleur een beetje overeen komen met de werkelijkheid.
                              Dat leek me veel nuttiger dan een duur (ook in de winkel aanbevolen) calibratie ding te kopen om mijn scherm af te kunnen stellen alleen om wat een ánder eventueel op zijn/haar dure scherm gaat zien ?
                              Als die mijn kleuren niet goed ziet.... is dat toch eigenlijk niet mijn probleem als hobby-íst.
                              Als ik een (raw) foto bij de drukker breng zie ik ook juiste kleuren in de poster of foto terug komen , dus waarom zou ik dan mijn scherm calibreren voor andere op internet?

Ik ben blij te lezen dat er dus toch meer mensen zijn die met eenvoudige middelen bezig zijn.
                              Misschien ga ik in andermans ogen nooit hoog scoren wat fotografie betreft....omdat die de kleuren dan anders op hun scherm zien als ik hier een foto neer zet.... maar die foto's maak ik tenslotte voor mezelf..

Ik wil, maar kán ook geen 1000de euro's aan een schermpje besteden en zal het er simpelweg mee moeten doen.
                              Maar bovenal zie ik er dus ook de noodzaak niet van in.... je moet toch wel een erge perfectionist zijn in mijn ogen om zulke dure materialen te kopen voor .... uhhhh.... andere ????
                              Nikon D5000 en wat lenzen.

Comment

Working...
                              X