Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Heeft er iemand een goede oplossing om goed te kunnen selecteren in een kapsel. Ik wil de achtergrond vervangen maar zit nogal te knoeien met het selecteren in het haar...
In PS CS5 heb je een vernieuwde Refine Edge functie waar je kan kiezen voor edge detection, werkt soms wel goed hoewel ik dat niet graag gebruik. Voor zo een selectie gebruik ik kanalen om dan het voorwerp volledig zwart te maken met verschillende technieken. Ik kan dat niet op één twee drie uitleggen maar je vindt daar wel tutorials van vermoed ik.
Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50 Mijn bird foto's en urbex foto's
In Quick Mask mode met verschillende groottes brushes gaat het selecteren nogal makkelijk,
daarna gewoon invert selection en om de selectie daarna een overgang te geven die smooth is, feather je best de selectie met enkele pixels (naargelang de resolutie van de afbeelding)
De moeilijkheid hangt af van een aantal dingen (en het is sowieso moeilijk om haar te selecteren, wat photoshop ook beweert, er zijn nog steeds geen wonderoplossingen):
- is het moeilijk haar (friezelhaar, kroeshaar, pelshaar,...), of zit het redelijk compact in slierten? Bij het eerste moet je je neerleggen dat het veel tijd en geduld kost wil je het goed doen. Je zal manueel nog veel moeten aanpassen achteraf.
- wat was je initiele achtergrond (is er een groot contrast tussen het haar en de originele achtergrond)? Indien je de foto nog moet maken, best lichte, heldere achtergrond, liefst zo wit mogelijk voor contrast maximaal te maken (al moet je situatie per situatie bezien. Ik heb gelezen dat het soms ook tegenwerkt, maar dat heb ik in praktijk nog niet meegemaakt).
- wat is je nieuwe achtergrond (hier werkt een groot contrast tussen de nieuwe achtergrond en het haar én een groot contrast tussen oude en nieuwe achtergrond tegen)?
Als je dus met moeilijk haar zit en de foto is reeds gemaakt, kan je het jezelf niet te moeilijk te maken door bijvoorbeeld de nieuwe achtergrond niet in groot contrast te zetten (bijvoorbeeld geen blauwe achtergrond als origineel blond haar met witte achtergrond was). Probeer eventueel met verschillende achtergronden welke het beste fouten maskeert.
Bovenstaande methoden zijn ok, gebruik van extraheren in cs3 of cs4, refine edge in cs5. Wanneer je een beginner bent, lijkt me dit de beste methode. Neem een tutorial goed door en heb veel geduld. Probeer de fijne haartje mee te hebben als je nieuwe achtergrond toch elke "fout" laat zien. Teveel verlies van die fijne haartjes (waarvan je initieel denkt dat het geen kwaad kan) geven hoekige kapsels bij een contrasterende achtergrond. Dit kan je opvangen door een achtergrond te zoeken die minder constrasteert en verdoezelt (een leeuw op een nieuwe lichtbeige achtergrond bijvoorbeeld).
- werken met kanalen gaat ook goed, geeft je meer controle (vind ik). Op zich niet moeilijk, maar je moet wel weten wat je aan het doen bent (voor een beginner misschien iets minder...afhankelijk van hoe snel je mee bent, ik zou het zeker proberen). Je moet weten welk kanaal het hoogste contrast gaat geven (daar werken deze methode en refine edge mee, het verhogen van het contrast tussen haar en achtergrond waardoor selectie beter wordt). En je moet hier de afwerking zelf doen, je wordt niet zoals bij extraheren/refine edge in een aparte module genomen waar alles lekker handig bij elkaar staat.
-Werken met snelmaskers en brushes/gum wordt, denk ik, meer gebruikt als laatste manuele verfijning. Bij extraheren zit die mogelijheid er in de module in.
En dan zijn er nog allemaal truukjes, door de nieuwe achtergrondlaag via vermenigvuldigen/multiply te laten overvloeien, enzo..beetje geval per geval.
Ik ben zelf geen pro, maar doe het hobbygewijs, en dit is dus enkel uit eigen ervaring.
Ik moet/kan ook nog veel bijleren.
Maar google op tutorial photoshop hair selection (of haar selecteren), en probeer er eens enkele. Je voelt zelf aan welke jou het meeste ligt op de betreffende foto, en ga dan met veel geduld verder afwerken.
Comment