Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Eerstvolgende Shooting Day: Trollenwandeling in De Schorre (Boom) op 12 april 2025.
Nadat ik wat had rondgeneusd in het forum, kwam ik vaak bij portretten de opmerking tegen dat de ogen te flets zijn, niet sprekend.
Hoe doe je dat: mooi, scherpe, sprekende ogen?
daar kan de MUA je al mee helpen (Make up artist) of het model zelf.
Zelf stel je scherp op het oog het kortste bij de lens, en kijk je na welk diafragma je gebruikt en hoeveel je scherptediepte je dan hebt. (afhankelijk van het gewenste resultaat) Ook kan je naderhand het contrast van de ogen wat gaan optrekken. En/of het oogwit wat witter maken (maar niet overdrijven.)
En een goed model kiezen met van die ogen waar je blijft in wegdromen
Tom
De gustibus et coloribus non est disputandum
Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes
Je kan ze extra verscherpen. Je kan het wit vd ogen witter maken en de pupillen ( en wat er rond zit) kan je ophelderen, maar laat die zwarte rand onaangetast.
Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50 Mijn bird foto's en urbex foto's
Een manier is : de laag dupliceren, de blend mode op screen zetten, het masker inverteren (dus zwart maken) en met een witte penseel over het wit gaan en rond de pupillen. Daarna de opacity verlagen zodat het een beetje natuurlijk uitziet. Plaatselijk verscherpen kan je met de sharpen tool.
Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50 Mijn bird foto's en urbex foto's
nu heb ik er zelf geen verstand van, maar heb wel al enkele tutorials (lightroom) gezien op youtube.
Vaak wel veel te snel afgespeeld om alles goed te kunnen volgen.
Dit is een tutorial over "glamour retouching'. Ik link naar het eerste deel, maar er zijn delen specifiek gewijd aan het verbeteren van de ogen.
Het is geen film, dus je kunt op je gemak volgen. De versie van Photoshop lijkt al wel enkele jaartjes oud...
Comment