Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beeldverhouding foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beeldverhouding foto

    Hallo.
    Ga een toestel kopen met een 4:3 beeldverhouding. Is dit een probleem voor het ontwikkelen van foto's op het gewone standaardformaat van 2:3 of die ik de foto's eerst te bewerken met een programma?
    Kan ik de foto's ook zo binnen leveren bij de fotograaf die ze dan zelf op juiste formaat laat afdrukken?

  • #2
    Re: beeldverhouding foto

    Je kan daar mee nog alle kanten uit:
    Afwerkcentrale drukt af op 4:3 > okee
    Afwerkcentrale drukt af of 3:2 dan zelf een strookje onder of boven afsnijden (beter zelf dan overlaten aan afdrukker, hoe meer je laat doen, hoe meer kans dat men iets doet wat je niet wil)

    Comment


    • #3
      Re: beeldverhouding foto

      is het zinvol ze zelf eerst met een of ander programma te herbewerken tot een 2:3 verhoudding of kan dit niet? (geen flauw idee, ook niet of er zo een programma bestaat. Ben een bleuke)

      Comment


      • #4
        Re: beeldverhouding foto

        Oorspronkelijk geplaatst door roockie Bekijk bericht
        is het zinvol ze zelf eerst met een of ander programma te herbewerken tot een 2:3 verhoudding of kan dit niet? (geen flauw idee, ook niet of er zo een programma bestaat. Ben een bleuke)
        Af en toe maak ik wel eens foto's met mijn G9, meestal als ik vind dat mijn zwaar gerief meesleuren niet de moeite is (b.v. omwille van het weer, de lucht, enz.)
        Any way, zo'n G9 levert foto's af in 4:3 formaat. Uiteraard zijn die bij te knippen tot een 3:2.
        Hier zie je zo'n 4:3 formaat (dun zwart kadertje) op 800x600 pixels (zonder wit boordje), terwijl de rode lijnen aangeven hoe een 3:2 (800x533 pixels) eruit zou zien. Hier verlies ik een stuk van een toch niet interessante lucht, maar niets belet me om eventueel dat rood kadertje omhoog te schuiven en ook onderaan wat weg te knippen...
        Alles is uiteraard bij te knippen, maar je verliest pixels, en je houdt er best rekening mee in je originele compo.

        Last edited by LesC; 10 december 2010, 09:10.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

        Comment

        Working...
        X