Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kerstkaart

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kerstkaart

    Hallo iedereen,

    ik heb hier een kerstkaartje willen maken met photoshop elements maar het lukt niet echt qua afmetingen.
    Ik had er graag een kaartje van gemaakt met de volgende afmetingen: 10x20cm.
    Hoe ga ik te werk:
    afbeelding-vergroten/verkleinen-afbeeldingsgrootte-breedte 20cm-9.45cm-OK
    Behalve bij mij is het niet ok.
    Kan er mij iemand helpen?
    Het is bijna kerstmis,...





    [Mod-LesC]Omdat je afbeelding de BD-maxima (900 pixels langste zijde) overschrijdt, is-ie achter een linkje geplaatst. Graag een kleinere versie opladen, en dan je post aanpassen dmv de <Aanpassen> knop. Dank voor je begrip en je medewerking.[/Mod]
    Last edited by LesC; 8 december 2010, 08:56.

  • #2
    Re: kerstkaart

    Als ik de afbeelding, zoals ze hier staat, open zegt PS Elements dat zij 27,09 op 12,80 cm met een resolutie van 96,012 pixels per inch is.
    Als ik de afmetingen aanpas en het onderste vakje (Resample Image in 't Engels) niet aanvink (hierdoor verdwijnen er geen pixels) wordt dat 20 op 9,45 cm met een resolutie van 130,048 pixels per inch, wat in principe bruikbaar moet zijn.

    Indien je een afdruk van betere kwaliteit wilt, dan ga je beter voor 300 ppi.
    Om dit te bereiken, uitgaande van deze afbeelding, moet Photoshop pixels bijmaken, gebaseerd op de de omliggende, waardoor de kwaliteit vermindert.

    Aangezien je in deze compositie gebruik maakt van 3 foto's neem ik aan dat je die afzonderlijk op groter formaat hebt. Ik bedoel met meer pixels dan hier.

    Daarom lijkt het me beter om opnieuw te beginnen met een leeg bestand met de gewenste afmetingen. Je vult zelf 20 op 10 cm in en kiest voor 300 ppi.

    Plaats daarin je foto's en tekst, maak er op 't einde 1 laag van, bewaar als jpg en (laten) drukken dan maar. En niet vergeten van tijdens je werk regelmatig te saven als psd zodat je de afzonderlijke lagen nog kunt aanpassen.

    Veel succes.

    Luc

    ter info:
    Op je scherm werk je met pixels per inch: ppi.
    Een printer werkt met dots per inch: dpi.

    Comment


    • #3
      Re: kerstkaart

      Alvast bedankt voor uw reactie, Luc.
      Maar wanneer ik een leeg bestand open met breedte 20cm, hoogte 9.98 en 300 ppi en ik plaats mijn originele foto's erin dan zijn de foto's plots zo klein

      Comment


      • #4
        Re: kerstkaart

        Dat hangt in de eerst plaats af van de afmetingen (in pixels) van je originele foto's.
        Anderzijds heb ik in Elements het volgende eigenaardige vastgesteld:
        Als je meerdere foto's opent en deze in de bin (Engelse versie) onderaan plaatst en vandaar in een ander leeg bestand sleept, dan worden die verkleind. (??)
        Als je de foto open hebt staan in je werkvlak en dan in het lege bestand sleept, dan heb je ze wel op volle grootte. Je kan ook de foto met "Ctrl+A" volledig selecteren, dan "Ctrl+C" kopiëren en vervolgens in het lege bestand "Ctrl+V" plakken. Dan heb je ze ook op volle grootte.
        Als je originele foto's echter te klein zouden zijn, dan ga je best voor een lagere resolutie, zoals de hierboven aangepaste versie van 20 op 9,45 cm en 130 ppi.
        Luc

        Comment


        • #5
          Re: kerstkaart

          Oorspronkelijk geplaatst door Kury Bekijk bericht
          Alvast bedankt voor uw reactie, Luc.
          Maar wanneer ik een leeg bestand open met breedte 20cm, hoogte 9.98 en 300 ppi en ik plaats mijn originele foto's erin dan zijn de foto's plots zo klein
          Een goeie truuk is om eerst de resolutie gelijk te maken.
          Nieuw bestand: 300 ppi
          Foto: resample afvinken, resolutie op 300 ppi zetten, resample opnieuw aanvinken.
          Dan pas foto op nieuw bestand slepen.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

          Comment


          • #6
            Re: kerstkaart

            Bedankt voor jullie hulp.
            De foto's zijn verstuurd nu maar hopen op een goed resultaat,...

            Comment


            • #7
              Re: kerstkaart

              hier ben ik bezig aan : en ook voor de liefhebber...

              Comment

              Working...
              X