Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zeer dringend hulp gevraagd : foto's opslaan CS4 "save for web"

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zeer dringend hulp gevraagd : foto's opslaan CS4 "save for web"

De foto moet opgeslagen worden als "save for web kwaliteit" minimum 80%, resolutie van maximum 72dpi, het bestand mag niet groter zijn dan 400kb, met een schermgrootte van 1200x800pixels.
    Na deze bewerking in photoshop kan ik nergens zien of mijn foto max 72 dpi heeft, mijn resultaat is :
    Bestandsgrootte : 371 kb
    Afmetingen : 1200 x 672
    Kwailiteit : 96
    Hoe vind ik nu de dpi ? Die mag maximaal 72 zijn en hoe bepaal ik die in photoshop ?
    Of kan dat afgeleid worden uit de bekomen resultaten ?
    Met heelveel dank bij voorbaat.

Re: Zeer dringend hulp gevraagd : foto's opslaan CS4 "save for web"

Een foto van bijvoorbeeld 900x600 pixels op 72dpi ziet er op een scherm net hetzelfde uit als een foto van 900x600 pixels waar in de exif 300dpi bij staat.

Je kan pas van dpi spreken als een bestand van een bepaald aantal pixels wordt weergegeven op een bepaalde grootte.
    Als je een beamer van 1024x768 pixels gebruikt, en je laat die op een scherm van 3 op 2 meter projecteren, dan zitten de pixels veel verder uit elkaar dan wanneer je dezelfde foto op een 17" scherm met dezelfde resolutie bekijkt.

Het getal "dpi" in de exif heeft geen enkele waarde.

Als je bijvoorbeeld een vloer moet leggen, en je weet de afmetingen van de tegels, dan kan je daaruit berekenen hoeveel tegeltjes je nodig hebt per vierkante meter.
    Dan moet je ook niet in de winkel afkomen met "ik heb 10 tegeltjes per vierkante meter nodig", want dan weten ze ook niet hoeveel ze er moeten meegeven.
    Als je de totale oppervlakte kent, en het aantal tegeltjes per vierkante meter, dan kan je pas uitrekenen hoeveel tegeltjes je nodig hebt voor de totale oppervlakte.
    (Vervang "tegel" in deze uitleg door "pixel", en dan begrijp je waarschijnlijk beter waarover het gaat.)

Meer uitleg:

De beeldcompressie bij het omzetten naar jpeg heeft wel een duidelijke invloed op de kwaliteit van de foto, als je daar kiest voor minimale kwaliteit, dan wordt het bestand wel kleiner, je behoudt het aantal pixels, maar door de zware compressie zie je fouten in het beeld.
    Als de foto's moeten dienen om online te zetten, vergeet ze dan ook niet in sRGB te zetten, dan ziet iedereen de juiste kleuren op het scherm.
    Last edited by Black B@ndit; 28 november 2010, 13:07.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Dank voor antwoord.
      Het wedstrijdreglement zegt : "het jpg bestand mag niet groter zijn dan 400kb. Schermgrootte maximum 1200x800 pixels "save for web kwaliteit" maximum 80, in een resolutie van maximum 72 DPI".
      Na toepassing in Photoshop bekom, via "save for web" :
      1200x672 pixels
      96%
      371 KB
      Om de foto te checken of hij maximum resolutie heeft van 72 DPI, dat vind ik nu nergens.
      Dank voor hulp.

Comment

BD Sizer
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Na het opslaan kan je de "dpi" terug vinden in de eigenschappen van de foto.

Maar de personen die het wedstrijdreglement hebben opgesteld kennen dus niet veel over die materie.

Er staan twee overbodige zaken bij die het voor iedereen onnodig moeilijk maken.

Als ze in het reglement stellen dat het fotobestand maximaal 1200 x 800 pixels groot mag zijn met een maximale bestandsgrootte van 400Kb, dan is dat meer dan voldoende.
          Alle andere uitleg is totaal overbodig, bij het opslaan van de foto kan je in Photoshop (Elements) zien hoe groot het bestand ongeveer zal worden, als dat te groot is, dan moet je kiezen voor een iets lagere beeldkwaliteit met meer compressie om onder de 400Kb te komen.

Ik heb hier ook al vragen gekregen om foto's door te sturen op 300dpi.
          Maar dan moet ik toch altijd vragen hoe groot de foto afgedrukt zal worden om te kunnen bepalen hoeveel pixels er nodig zijn om aan 300dpi te geraken.
          Als ik dan die vraag stel dan weten ze echt niet meer wat ze moeten antwoorden, iedereen denkt blijkbaar dat 300dpi een waarde is die er vanzelf voor zorgt dat de foto voldoende groot is voor een afdruk.
          Ik kan een foto van 10x15 pixels ook 300dpi meegeven in de Exif, maar of je daarmee een degelijke afdruk kan maken op 20x30cm, dat zal wel een ander probleem zijn...
          Last edited by Black B@ndit; 28 november 2010, 13:22.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
            Na deze bewerking in photoshop kan ik nergens zien of mijn foto max 72 dpi heeft
            Digitale afbeeldingen hebben geen dots. En je foto heeft zoveel dpi als de fabrikant van je printer opgeeft. Niet alle fabrikanten tellen de dots namelijk op dezelfde manier. Drie verschillende kleuren die één dot vormen, worden soms geteld als drie afzonderlijke dots. Iets of wat printerfabrikant zal al vlug minstens 600 X 600 dpi noemen. Heb die twee getallen al stomweg weten samentellen voor het totaal aantaal dots per inch, maar je moet ze natuurlijk vermenigvuldigen voor een vierkante inch. Hoe hoger het getal namelijk, des te meer indruk het maakt op de koper.
            Als je slechts 72 dots per lopende inch wilt, moeten die om het papier te dekken wel minstens zo groot zijn als de puntjes van je computerscherm. Schrijf de afmetingen van zo'n dot er dus ook maar bij.
            Last edited by Poza; 28 november 2010, 14:40.

Comment

Aan allen dank !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                ...........

Als je bijvoorbeeld een vloer moet leggen, en je weet de afmetingen van de tegels, dan kan je daaruit berekenen hoeveel tegeltjes je nodig hebt per vierkante meter.
                Dan moet je ook niet in de winkel afkomen met "ik heb 10 tegeltjes per vierkante meter nodig", want dan weten ze ook niet hoeveel ze er moeten meegeven.
                Heerlijk..Prachtig, mijn dag is weer goed.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                X