Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verkeerde witbalans

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• verkeerde witbalans

Beste, vanmorgen tijdens een mooie zonnige periode even langs geweest op de luchthaven om een mooie 747 te fotograferen. Helaas stond m'n witbalans nog verkeerd van vorige nacht met volgend resultaat:

[URL=http://img413.imageshack.us/i/b742n746ck.jpg
    http://img413.imageshack.us/img413/9256/b742n746ck.jpg[/URL]

[Mod-LesC]Omdat je afbeelding de BD-maxima (900 pixels langste zijde) overschrijdt, is-ie achter een linkje geplaatst. Graag een kleinere versie opladen, en dan je post aanpassen dmv de <Aanpassen> knop. Dank voor je begrip en je medewerking.[/Mod]

Jammergenoeg is de foto ook niet genomen in RAW maar wel in JPG. Nu is m'n vraag kan daar nog iets aan gedaan worden? Ik zit namelijk wel nog met een oudere versie van PhotoShop, maar ook CS4 kan ik af en toe eens gebruiken, dus alle tips welkom.

Alvast bedankt,
    Nik
    Last edited by LesC; 22 november 2010, 22:38. Reden: Foto achter linkje geplaatst

Re: verkeerde witbalans

In gelijk welke versie van PS:

"Levels"
    In plaats van alle kanalen tegelijk (RGB) ieder kleurkanaal afzonderlijk aanpassen. Ook het middelste schuivertje gebruiken.
    Een klik op "Auto" doet ook al wonderen. Daarna nog wat aanpassen per kanaal.

"Adjust - Color balance" is ook een mogelijkheid.

Luc

Comment

In cs onder curven met het grijspipet op de foto klikken en dat is het resultaat
      Alleen verstand is goed verdeeld, iedereen denkt er het meest te hebben.

MVG FLOWER Canon7D

Comment

ook eef een poging gewaagd!
        enkel LR3 erop losgelaten

super is em wel niet, krijg de vlieger niet vrij van blauw
        nikon stuff

Comment

Curves is de beste methode hier omdat je een groot wit vlak hebt waarvan je weet dat het wit moet zijn. Ik heb eerst het witpipetje gebruikt en daarna het grijspipet. Daarna in LAB mode met color balance de witbalans nog wat bijgesteld, zo heb je de controle over schaduw/midden/hoge tonen.
          Last edited by alex606; 21 november 2010, 18:17.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

ok bedankt allemaal voor de tips, ik zal eens proberen wat ik ervan kan maken.

Comment

Ik heb een beetje hetzelfde gedaan als m'n voorganger. Eerst effe curves en daar nog wat fotofilters en beetje schuiven. Het leuke van photoshop is dat er duizend en één wegen zijn naar een resultaat. Gewoon blijven proberen :-)

Comment

Een nog eenvoudigere manier misschien. open je jpg met camera RAW, dit kan vanaf CS3. En zet de kleurbalans naar daglicht, dat zou al een redelijk goed resultaat moeten opleveren vermoed ik.
                Anyone who has never made a mistake has never tried anything new. (Albert Einstein)

Comment

Een beetje van alle technieken door elkaar.
                  En wat mij ook stoorde was de bijna overbelichting van het witte vliegtuig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flowojo Bekijk bericht
                    Een nog eenvoudigere manier misschien. open je jpg met camera RAW, dit kan vanaf CS3. En zet de kleurbalans naar daglicht, dat zou al een redelijk goed resultaat moeten opleveren vermoed ik.
                    Hier is het resultaat van de camera raw, maar helaas kan geen daglicht kiezen. maar je kan er wel veel kanten mee uit http://www.flickr.com/photos/freman_...ie/5204941164/
                    Anyone who has never made a mistake has never tried anything new. (Albert Einstein)

Comment

Als je een JPG opent in ACR heb je inderdaad zeer weinig keuze qua WB: As Shot/Auto/Custom... Da's misschien de belangrijkste reden waarom in RAW schieten zoveel voordelen biedt.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Als je een JPG opent in ACR heb je inderdaad zeer weinig keuze qua WB: As Shot/Auto/Custom... Da's misschien de belangrijkste reden waarom in RAW schieten zoveel voordelen biedt.
                        Klopt, maar met de schuivertjes en/of grijspunt pipetje (hier op de tarmac) kom je toch heel snel tot een leuk resultaat, waarbij de kleuren er toch vrij natuurlijk blijven uitzien.

Comment

Working...
                        X