Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Albumtemplates zelf bouwen in PS

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Albumtemplates zelf bouwen in PS

vast een oenige vraag,
    maar ik heb een hekel aan de layouts van de fotoalbums van de fotoboeren.
    Ik wil echt mijn eigen boeken kunnen laten printen, van babyalbums, tot familiealbums etc. Nu heb ik een album met templates voor eenmaal gekocht (voor 40 Dollar...mooi ding!!) maar ik blijf het lastig vinden.
    Ik barst van de mooie achtergronden (heb er duizenden) en allerlei elementjes als strikjes (blauw en rose ::P ) mooie lijstjes etc etc etc.

Weet iemand of hier al eens een tutorial voor gechreven is, of dat er een tut op het internet staat?
    Alle hulp is welkom

Hier is een album waarvan ik de templates gekocht heb, voor een klant....en zo zou ik zelf graag albums bouwen in allerlei maten en thema's.

Re: Albumtemplates zelf bouwen in PS

Hoi Monica

Is dit misschien iets voor jou...

medio november starten ze hier volgens mij mee...
    groetjes Nicole

BTW je maakt prachtige foto's

Comment

monica , ik begrijp niet zo goed wat je wil zeggen, ben je op zoek naar een goede firma om je boekje af te drukken of wil je gewoon weten hoe je templates maakt?
      Heb je photoshop ? zo ja dan...
      Denk ik dat je in ps zelf je creativiteit de vrije loop moet laten gaan, sommige mensen zijn hier gewoon beter in dan andere en anders zit er niets op dan zelf experimenteren, toch als je een originele lay-out voor je albums wil. Ga op zoek naar leuke brushes en vector masks, je kan er hopen vinden die royalty free zijn, of je betaalt ervoor als ze te koop zijn, en expirimenteren met lagen en kleuren in ps.

groetjes
      smile ! ...it confuses people ...

Comment

Monica

Er bestaan toch sites zoals http://freebies.scrap-gratuit.fr/tem...tml?t=8&page=1
        waar je freebies kan downloaden (en eventueel aanpassen in ps)
        Zo doe ik het althans om mijn fotoboeken samen te stellen.

Comment

Eén manier is om zo'n pagina helemaal met layers te maken en de voorbeeld foto of foto's er als smart-object in te zetten. Zo'n smart object kan je achteraf steeds vervangen door een andere foto.
          Nadeel van deze methode is de enorme hoeveelheid geheugen dat dit opslorpt. Ik heb het eens geprobeerd met dan een gewoon gekleurd vlak als foto. Dus een JPG van een egale rode/groene/blauwe kleur. Die JPG neemt dan bijna niets van diskspace in, maar in de template als smart-object worden de aantallen Mbytes toch snel groot.
          Als je deze manier gebruikt dan kan je best een PSD per pagina aanmaken.
          Maar ik vond dat het niet snel genoeg werkte doordat de files veel te groot werden.

Omdat ik graag met 2 pagina's werk vond ik dat ook omslachtig. Ik wil snel zowel links als rechts een template kunnen kiezen. En al voor ik de foto's inbreng een beetje kunnen zien hoe dat er uit gaat zien.

Dus heb ik dan een PSD met heel veel layers. Elke layer is een voorbeeld layout. Op die layout schik ik een paar gekleurde vlakken. Gewoon via selectie en dan opvullen met een kleur. Dat gekleurde vlak geeft aan waar de foto of achtergrond komt. Je kan dan de rest van de layout op andere layers maken.

Als je de pagina met echte foto's wilt maken, dan zet je gewenste layers op. Je krijgt al een visueel beeld van de layout. Je selecteert zo'n kleurvlak waar een foto in moet komen te liggen (kan bv snel met magic wand). En in plaats van de foto te plakken of te slepen. Moet je die kopiëren en dan 'paste into' kiezen. Die paste into verschijnt alleen als je een selectie hebt gemaakt op een layer waar je naar toe wilt. De foto wordt nu op een aparte layer gezet en de selectie van dat gekleurde vlakje wordt nu een masker. Via transform kan je de foto nog wat verkleinen om beter in het masker te passen.
          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Hier stond iets meer uitleg een aantal jaren geleden.
            Maar helaas zijn de bijhorende foto's nu wel verdwenen op mijn site.
            Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.
            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mightycat Bekijk bericht
              monica , ik begrijp niet zo goed wat je wil zeggen, ben je op zoek naar een goede firma om je boekje af te drukken of wil je gewoon weten hoe je templates maakt?
              Heb je photoshop ? zo ja dan...
              Denk ik dat je in ps zelf je creativiteit de vrije loop moet laten gaan, sommige mensen zijn hier gewoon beter in dan andere en anders zit er niets op dan zelf experimenteren, toch als je een originele lay-out voor je albums wil. Ga op zoek naar leuke brushes en vector masks, je kan er hopen vinden die royalty free zijn, of je betaalt ervoor als ze te koop zijn, en expirimenteren met lagen en kleuren in ps.

groetjes
              Hoi,

Nee, ik wil zelf graag dit soort templates bouwen. Veel klanten van me willen een fotoalbum met daarin de meeste foto's van de shoot. Daarnaast bestellen ze dan vaak 1 canvas of iets dergelijks. Ik wil standaard templates bouwen, waarin ik snel de achtergrond heb aangepast en foto's in een lijstje/kader kan plaatsen. Ik dacht: dat doe ik wel even maar het valt me toch tegen om het goed te doen.
              Op het internet zijn ze duur....en ik wil het gewoon dolgraag zelf kunnen. Kan alleen geen tutorials hierover vinden....alleen over webalbums en albums online. Die van mij moeten geprint worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                Eén manier is om zo'n pagina helemaal met layers te maken en de voorbeeld foto of foto's er als smart-object in te zetten. Zo'n smart object kan je achteraf steeds vervangen door een andere foto.
                Nadeel van deze methode is de enorme hoeveelheid geheugen dat dit opslorpt. Ik heb het eens geprobeerd met dan een gewoon gekleurd vlak als foto. Dus een JPG van een egale rode/groene/blauwe kleur. Die JPG neemt dan bijna niets van diskspace in, maar in de template als smart-object worden de aantallen Mbytes toch snel groot.
                Als je deze manier gebruikt dan kan je best een PSD per pagina aanmaken.
                Maar ik vond dat het niet snel genoeg werkte doordat de files veel te groot werden.

Omdat ik graag met 2 pagina's werk vond ik dat ook omslachtig. Ik wil snel zowel links als rechts een template kunnen kiezen. En al voor ik de foto's inbreng een beetje kunnen zien hoe dat er uit gaat zien.

Dus heb ik dan een PSD met heel veel layers. Elke layer is een voorbeeld layout. Op die layout schik ik een paar gekleurde vlakken. Gewoon via selectie en dan opvullen met een kleur. Dat gekleurde vlak geeft aan waar de foto of achtergrond komt. Je kan dan de rest van de layout op andere layers maken.

Als je de pagina met echte foto's wilt maken, dan zet je gewenste layers op. Je krijgt al een visueel beeld van de layout. Je selecteert zo'n kleurvlak waar een foto in moet komen te liggen (kan bv snel met magic wand). En in plaats van de foto te plakken of te slepen. Moet je die kopiëren en dan 'paste into' kiezen. Die paste into verschijnt alleen als je een selectie hebt gemaakt op een layer waar je naar toe wilt. De foto wordt nu op een aparte layer gezet en de selectie van dat gekleurde vlakje wordt nu een masker. Via transform kan je de foto nog wat verkleinen om beter in het masker te passen.
                Ik heb je tutorial hier op BD gelezen en kom daar een serieus eind verder mee. Dat is precies wat ik bedoel. Bedankt

Comment

Om snel templates te maken en albums te maken gaat er niks boven Indesign. Werkt perfect samen met Photoshop en Bridge. Je hebt een mooi overzicht over alle pagina's en werkt heel soepel. Is wel weer een dure aankoop maar o zo handig...
                  Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Idd. InDesign is super handig als het om het creëren van albums gaat. Het werkt niet alleen samen met Bridge, maar ook met Lightroom. Mijn InDesign album workflow is nu dat ik in Lightroom een Published Folder aanmaak, en dan de beelden exporteer naar een map. Van daaruit sleep ik ze dan via Bridge naar mijn InDesign Layout. Als ik een foto nog moet aanpassen, doe ik dat in Lightroom. Publish Services weet dat de foto veranderd is, dus ik moet 'm gewoon opnieuw publishen in Lightroom, en in InDesign de link updaten en klaar is Kees (of in mijn geval Piet).
                    Als je het in Photoshop wil houden moet je zeker eens AlbumDS bekijken: dat is een plugin voor Photoshop, ook in het NL beschikbaar. Het wordt geleverd met tal van templates en backgrounds. Het mooie is dat je die kan tweaken en aanpassen aan je eigen smaak. Kost 220 € maar als je veel albums ontwerpt en je hebt geen geld en geen tijd om InDesign aan te kopen en aan te leren, dan is het zeker de moeite waard. Je dubbelklikt op een foto en hij wordt automatisch in de layout geplaatst.
                    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Dit topic ga ik volgen. Ik heb ook wat templates in gedachte
                      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

http://www.oscraps.com/shop/product....cat=329&page=5 kijk zeker es hier!!! Mooie dingen en toch nog redelijk betaalbaar, je kan die templates ook zelf ontwerpen maar daar ben je echt enkele dagen zoet mee. En hier vind je zowel betalende als gratis templates http://simplyyin.blogspot.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hill Bekijk bericht
                          http://www.oscraps.com/shop/product....cat=329&page=5 kijk zeker es hier!!! Mooie dingen en toch nog redelijk betaalbaar, je kan die templates ook zelf ontwerpen maar daar ben je echt enkele dagen zoet mee. En hier vind je zowel betalende als gratis templates http://simplyyin.blogspot.com/

Die van Paislee Press heb ik en is zeker leuk om mee te werken
                          Van Simply yin heb ik ook de meeste en gebruik die altijd om mijn vakantiealbum mee te maken

Maar gewone blanco templates zijn makkelijk te maken hoor.
                          - open een bestand met de juiste afmetingen
                          - neem een nieuwe laag
                          - kies rechthoek gereedschap (sorry weet de engelse benaming niet van buiten)
                          - kies "vullen met pixels"
                          - kies een kleur
                          - teken een vierkant of rechthoek naar keuze en groote
                          - neem een nieuwe laag
                          - doe terug het zelfde
                          - bouw zo je hoeveelheid lagen op
                          - sla op als PSD

nu kan je alle keren je template vullen met achtergronden en fotos naar keuze
                          voeg dan hier en daar een lintje of strikje bij en je hebt een mooie lay out

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brienemien Bekijk bericht
                            ...
                            - kies rechthoek gereedschap (sorry weet de engelse benaming niet van buiten)...
                            Rectangle tool
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik heb nog leuke en mooie album templates voor de liefhebber,
                              Misschien een ruilbeurs hier organiseren?

Goede link trouwens Hilde
                              Ik heb voor jou ook weer wat leuks.

Comment

Working...
                              X