Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

blauwzweem op foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• blauwzweem op foto's

Dames / Heren;
    Laatste tijd veel last van blauwzweem.
    Mijn vraag: Waar ligt dit aan ?

diafragma voorkeuze
    Witbalans automatisch
    lichtmeting standaard
    geen flitslicht.
    graag Uw reactie
    tini

Re: blauwzweem op foto's

Wit balans of mischien je beeldscherm.
    Last edited by hjanssen; 13 november 2010, 16:45.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Witbalans staat al jaren op automatisch.
      blauwzweem zit op afdruk en scherm.
      tini

Comment

Is het mogelijk een foto met EXIF data te posten, zodat we eens kunnen kijken?
        Ervaar je nu blauwzweem waar je voordien, onder dezelfde omstandigheden, geen had?
        AWB (automatische witbalans) is zeker geen garantie om blauwzweem te vermijden.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wijngaarddonkers Bekijk bericht
          Witbalans staat al jaren op automatisch.
          De voorinstelling is versteld??????
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Is het mogelijk een foto met EXIF data te posten, zodat we eens kunnen kijken?
            Ervaar je nu blauwzweem waar je voordien, onder dezelfde omstandigheden, geen had?
            AWB (automatische witbalans) is zeker geen garantie om blauwzweem te vermijden.
            Dit is de eerste keer dat ik blauwzweem constateer.
            Bijgesloten een van de foto's
            Overigens, als de witbalans niet goed "werkt" wat is dan een goede en vlugge manier ?
            overigens, hoe voeg ik een foto bij ?????

Comment

[Mod-LesC]Deze link

brengt je bij de helpdesk, die je alles vertelt over hoe een foto te plaatsen.
              In het kort:
              1. foto verkleinen om te voldoen aan de BD-normen (max. 900 pixels langste zijde). PC-gebruikers kunnen daarvoor het gratis programma BD-Sizer downloaden. Voor een Mac-versie is het nog even wachten, maar Mac-kers kunnen hun foto's op maat brengen, b.v. met iPhoto of een ander beeldbewerkingsprogramma.
              2. foto uploaden naar een hosting site van keuze (bv Photobucket, Tinypic...) en het adres van de foto noteren. Een adres begint normaal met http en eindigt op jpg (= formaat van het bestand)
              3. dat adres in je post tussen de image tags (IMG) plaatsen.
              Succes!
              Mvg,
              LesC, BD-Moderator[/Mod]
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Mijn vrouw die vaak onder kunstlicht (lichttent, lichtbak) werkt, stelt haar witbalans altijd manueel in, alvorens met een fotosessie van start te gaan. Hoe dat gebeurt, lees je in de handleiding.
                Ik werk meestal voor mijn landschappen met AWB (automatische witbalans), maar heb me nu toch een Expodisc aangeschaft, om mijn WB nauwkeuriger te gaan instellen.
                Uiteraard werken we allebei in RAW, zodat WB correcties achteraf nog steeds makkelijk kunnen gebeuren.

Comment

Sorry, maar de foto bijvoegen is mij te moeilijk.

Ik lees dat Uw werkwijze exact hetzelfde is als de mijne, maar de wb correctie was zeer moeilijk en niet afdoende.
                  (corel painshop prophoto X3 en ViewNX2 )

Comment

in plaats van witbalans op automatisch te zetten, zet de witbalans eens op flitsen, dat benadert het beste het daglicht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Canonier Bekijk bericht
                      in plaats van witbalans op automatisch te zetten, zet de witbalans eens op flitsen, dat benadert het beste het daglicht.
                      Wat is de kleur van daglicht? Er zitten er al minimaal 2 als preset: bewolkt en zon en beide zijn daglicht.

Comment

Working...
                      X