Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

achtergrond blur niet helemaal netjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • achtergrond blur niet helemaal netjes

    Ik wilde bij deze foto de achtergrond blurren. Het probleem is dat het op deze manier niet helemaal netjes is gebeurd. Ik heb eerst de magnetische lasso gebruikt en het onderwerp geselecteerd. Deze heb ik door middel van refine edge wat verzacht. Daarna heb ik er een laag van gemaakt van het onderwerp en een laag voor de achtergrond. De achtergrond heb ik vervaagd met gausian blur. Ik heb hier het getal 22 voor gebruikt. Nadat ik de lagen tot elkaar toe wil voegen zie je dat de blur wat schoonheidsfoutjes bevat. Zo is boven het hoofd van de vrouw wat vage strepen te zien en aan de linkerkant van de personen zijn de palen niet overal even lekker weggeblurd.

    Wat ik ook probeer ik krijg dit niet netjes weggewerkt omdat ik niet zo'n ster met photoshop ben. Als ik de losse blurtool gebruik zie ik er zeer weinig van terug. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste kan oplossen.

    Groeten Remco.

  • #2
    Re: achtergrond blur niet helemaal netjes

    Je kan het volgende proberen. Als je de selectie vd personen heb gemaakt, een aantal pixels vergroten (expand), dan omkeren en de achtergrond op zijn eigen laag. Deze laag moet je de transparante pixels locken (Lock transparent pixels) en dan een gaussian blur toevoegen. Heb het effe geprobeerd en ziet er goed uit.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: achtergrond blur niet helemaal netjes

      Alex, bedankt! ik ga het vanavond even proberen. Zodra ik het geprobeerd heb laat ik het wel weten.
      Groeten Remco.

      Comment


      • #4
        Re: achtergrond blur niet helemaal netjes

        Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
        Je kan het volgende proberen. Als je de selectie vd personen heb gemaakt, een aantal pixels vergroten (expand), dan omkeren en de achtergrond op zijn eigen laag. Deze laag moet je de transparante pixels locken (Lock transparent pixels) en dan een gaussian blur toevoegen. Heb het effe geprobeerd en ziet er goed uit.
        Alles lukt behalve dat lock transparant pixels weet ik niet te vinden.
        Groeten Remco.

        Comment


        • #5
          Re: achtergrond blur niet helemaal netjes

          Waar je rechts je laag hebt, daarboven zie je 4 icoontjes(en links staat er lock in het klein), de eerste is het.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: achtergrond blur niet helemaal netjes

            Hier wordt de truuk uitgelegd:
            The web's best resource for web developers and designers to keep up-to-date and learn JavaScript, CSS, UX, WordPress, PHP and more
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: achtergrond blur niet helemaal netjes

              Het meest simpele, en tegelijk ook het beste, is zorgen voor een onscherpe achtergrond bij de opname. Wat mogelijk is door gebruik van een lens met een grote opening en een redelijk lang brandpunt 85 tot 135 mm op F 1,2 -1,8 - 2- 2,8. geeft meestal het gewenste resultaat.

              En gouden raad van nonkel Jeff: wat je in de opname kan doen, moet je niet in de nabewerking doen.

              Lichtsterke optiek is méér dan een show element hoor.


              MVG, Jeff c.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: achtergrond blur niet helemaal netjes

                Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                Het meest simpele, en tegelijk ook het beste, is zorgen voor een onscherpe achtergrond bij de opname. Wat mogelijk is door gebruik van een lens met een grote opening en een redelijk lang brandpunt 85 tot 135 mm op F 1,2 -1,8 - 2- 2,8. geeft meestal het gewenste resultaat.

                En gouden raad van nonkel Jeff: wat je in de opname kan doen, moet je niet in de nabewerking doen.

                Lichtsterke optiek is méér dan een show element hoor.


                MVG, Jeff c.

                Eens...wellicht had je dan ook niet hoeven flitsen...en als je toch al gaat flitsen...kijk ook eens naar bouncen via het plafond bijvoorbeeld. Daarmee kun je de lelijke schaduw op de muur achter je onderwerp voorkomen....

                Aangezien je daar bij deze opname niet mee bent geholpen...succes met de PS acties
                Mijn objectieven zijn all round...

                Comment


                • #9
                  Re: achtergrond blur niet helemaal netjes

                  Iedereen bedankt voor de antwoorden. De foto heb ik overigens niet zelfgenomen aangezien ik er zelf op sta Achteraf had hij inderdaad beter indirect geflitst kunnen worden. De lens waarmee die genomen is is maximaal f2,8. Ik denk dat deze op F4 is genomen. Had die nu zonder flits genomen zijn dan had je toch van die donkere ogen gekregen?
                  Groeten Remco.

                  Comment

                  Working...
                  X