Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW + jpg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• RAW + jpg

Ik maak al jaren foto's in RAW, bewerk die waar nodig en zet het bestand om in jpg. Laatst kreeg ik een tip van iemand om de camera (Canon 400D) om te zetten in RAW+jpg. Je krijgt dan automatisch een RAW- en een jpg-bestand. Beiden zijn gelijk om te zien. Een foutief ingestelde RAW levert dus ook slechte jpg-foto op.
    Kan mij iemand uitleggen wat het voordeel is van de instelling RAW + jpg? Immers, een bijgewerkt RAW-bestand levert een nieuw jpg-bestand op dat het originele jpg-bestand gaat vervangen.
    Bovendien loopt op die manier je kaart sneller vol. In mijn geval met 4 GB niet echt een probleem, maar toch, vol is vol.
    Canon 400D met 18-55 mm kitlens + Tamron objectief AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD MACRO 1:2 + Tamron objectief AF 18-270mm F/3,5 -6,3 Di II VC LD Aspherical [IF] Macro

Re: RAW + jpg

Ik doe dit enkel in de studio bij model shoots. Dan kan ik direct de jpg's meegeven met het model en moet ik achteraf enkel de bewerkte doormailen.
    Voor de rest zie ik het nut er ook niet van in.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

Comment

Re: RAW + jpg

Ik doe dit soms als ik de DRO (dynamic range optimizer) functie gebruik, dient om de donkere delen op te lichten. Deze bewerking gebeurt alleen in JPEG, daarmee. Heb wel een Sony A550 en geen Canon.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Working...
      X