Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Naamsvermelding/logo op foto (batch)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Naamsvermelding/logo op foto (batch)

Hallo,
    Ik wilde even vragen hoe je in LR of PS.... op een snelle manier op een groot deel foto's een logo of naamsvermelding kan zetten? En in welke bestandsvorm kan je dat logo dan best zetten; GIF, PNG, EPS......?
    Alvast bedankt,

Re: Naamsvermelding/logo op foto (batch)

In PS kun je een brush aanmaken.
    Google heeft/geeft hopen tutorials. deze bv. http://jessicabell-tutorials.blogspo...ark-brush.html ; werkt goed.

Ach... ic nu.. batch.. hmmz. Ben benieuwd naar het antwoord.
    Zou daar geen action voor te schrijven zijn?
    Al doende leert men...

Flickr

Comment

Ja, het is de bedoeling om in een batch een hele hoop foto's van een logo te voorzien. Op enkele foto's is dat geen probleem maar als je bvb 200 foto's één voor één moet voorzien van een logo of naam...

Comment

Met LR/Mogrify 2 kan je een logo of tekst op je foto plaatsen en dit ook in bach. LR/Mogrify 2 is een LR-plugin en werkt ook bij LR3.
        Mss is dit is voor u?

URL LR/Mogrify 2: http://www.photographers-toolbox.com...lrmogrify2.php

Grtz,
        Ozric
        The first blow fells not the tree!

Comment

Je hebt in LR3 de watermerk-functie: daar kun je een tekst of grafisch watermerk over een foto zetten. Dat is handig zolang je in LR aan het werken bent (vb. in de slideshow of de print module, of de web-module (althans sommige sjablonen daarvan).
          Je kan die watermerken ook gebruiken tijdens het exporteren.
          Voor meer controle op hoe je een watermerk kan plaatsen, kan je idd het hoger vermelde LR/Mogrify 2 gebruiken. Echt een fantastische must-have plugin die quasi geen geld kost.
          Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
          Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
          GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Ik was zelf ook op zoek naar dit soort functies of een programma waarmee dit gemakkelijk kon. Maar wat mij het beste bevalt is BD Sizer. Werkt fantastisch!
            Pentax K20D met accesoires en 50+ lenzen

Comment

Ok, bedankt voor de reacties. Nu kan ik verder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ozric Bekijk bericht
                Met LR/Mogrify 2 kan je een logo of tekst op je foto plaatsen en dit ook in bach. LR/Mogrify 2 is een LR-plugin en werkt ook bij LR3.
                Mss is dit is voor u?

URL LR/Mogrify 2: http://www.photographers-toolbox.com...lrmogrify2.php

Grtz,
                Ozric
                Op't eerste zicht een pak uitgebreider dan Border Maker.
                Kan je ook sloppy borders maken? 'k Vind niet direct een overzicht van de mogelijkheden.
                Zal het thuis eens moeten installeren.
                Mooi principe ook ivm donatie. Werkt, maar werkt handiger als je doneert. Zo kan je eerst rustig testen voor je betaalt. Hoeveel donatie wordt er eigenlijk verwacht? Of maakt dat niets uit?

Comment

LR/Mogrify is inderdaad een geweldige plugin. Zowat de beste prijs-kwaliteitsverhouding van alle plugins. Hij zou in alle Lightroom-boeken moeten aangeraden worden.
                  LR/Mogrify wordt niet met sloppy borders geleverd, maar... je hebt de mogelijkheid om een Graphical Watermark toe te voegen aan een foto tijdens het exporteren en zo kan je ook een sloppy border toevoegen: scan een foto met een sloppy border in in bv. Photoshop. Maak de Background Layer een zelfstandige laag door erop te dubbelklikken. Verwijder de foto-inhoud zodat je een transparante binnenkant overhoudt. Je hebt dan een witte rand ('het papier'), een sloppy border en daarbinnen transparantie. Sla dat dan op als PNG-24 formaat in 'Save for Web & Devices' (PNG-24 ondersteunt sloppy borders). Dan kan je in LR/Mogrify in de Graphical Watermark Editor navigeren naar die sloppy border en die automatisch laten toepassen.
                  Je zal wel best twee borders maken: een horizontale en een verticale. Je zal ook wat moeten experimenteren totdat je 't helemaal krijgt zoals je 't wil, maar eens je zover bent maak je er gewoon een export preset van en klaar is Kees of in dit geval JoFramboos :-)
                  Wil je het wat makkelijker, dan kan je ook PhotoFrame van OnOne Software gebruiken. Kost wel zo'n 150 USD maar werkt als een plugin voor Lightroom. Je hebt wel Photoshop nodig in de achtergrond.

Oorspronkelijk geplaatst door JoFramboos Bekijk bericht
                  Op't eerste zicht een pak uitgebreider dan Border Maker.
                  Kan je ook sloppy borders maken? 'k Vind niet direct een overzicht van de mogelijkheden.
                  Zal het thuis eens moeten installeren.
                  Mooi principe ook ivm donatie. Werkt, maar werkt handiger als je doneert. Zo kan je eerst rustig testen voor je betaalt. Hoeveel donatie wordt er eigenlijk verwacht? Of maakt dat niets uit?

Comment

De post is enkele jaren gelden beantwoord maar toch heb ik er nog een vraagje over.

Ik heb de LR/Mogrify 2 plugin klaar in mijn Lightroom 3. de randen kan ik plaatsen maar ik zou eigenlijk mijn logo/naam op de rechts onderaan willen plaatsen op de rand. Zodat welk kleur mijn foto ook heeft dat mijn logo/naam altijd het zelfde blijft en duidelijk zichtbaar is. Maar ik weet niet goed hoe ik deze instelling verkrijgen.

Iemand een idee??

Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
                    LR/Mogrify is inderdaad een geweldige plugin. Zowat de beste prijs-kwaliteitsverhouding van alle plugins. Hij zou in alle Lightroom-boeken moeten aangeraden worden.
                    LR/Mogrify wordt niet met sloppy borders geleverd, maar... je hebt de mogelijkheid om een Graphical Watermark toe te voegen aan een foto tijdens het exporteren en zo kan je ook een sloppy border toevoegen: scan een foto met een sloppy border in in bv. Photoshop. Maak de Background Layer een zelfstandige laag door erop te dubbelklikken. Verwijder de foto-inhoud zodat je een transparante binnenkant overhoudt. Je hebt dan een witte rand ('het papier'), een sloppy border en daarbinnen transparantie. Sla dat dan op als PNG-24 formaat in 'Save for Web & Devices' (PNG-24 ondersteunt sloppy borders). Dan kan je in LR/Mogrify in de Graphical Watermark Editor navigeren naar die sloppy border en die automatisch laten toepassen.
                    Je zal wel best twee borders maken: een horizontale en een verticale. Je zal ook wat moeten experimenteren totdat je 't helemaal krijgt zoals je 't wil, maar eens je zover bent maak je er gewoon een export preset van en klaar is Kees of in dit geval JoFramboos :-)
                    Wil je het wat makkelijker, dan kan je ook PhotoFrame van OnOne Software gebruiken. Kost wel zo'n 150 USD maar werkt als een plugin voor Lightroom. Je hebt wel Photoshop nodig in de achtergrond.
                    Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photoken Bekijk bericht
                      De post is enkele jaren gelden beantwoord maar toch heb ik er nog een vraagje over.

Ik heb de LR/Mogrify 2 plugin klaar in mijn Lightroom 3. de randen kan ik plaatsen maar ik zou eigenlijk mijn logo/naam op de rechts onderaan willen plaatsen op de rand. Zodat welk kleur mijn foto ook heeft dat mijn logo/naam altijd het zelfde blijft en duidelijk zichtbaar is. Maar ik weet niet goed hoe ik deze instelling verkrijgen.

Iemand een idee??
                      Je kan in Mogrify tot op de pixel precies zaken plaatsen. Als je alles in pixels uitrekent (dat veronderstelt wel dat je bv. altijd op dezelfde breedte exporteert) dan kan je de breedte van je randen in pixels uitrekenen (vb. 20 pixels) en dan de grootte van de font ook in pixels uitrekenen (vb. 12 pixels). Als je dan bij 'offset' 4 pixels kiest, gaat je tekst netjes in het midden van de rand staan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
                        Je kan in Mogrify tot op de pixel precies zaken plaatsen. Als je alles in pixels uitrekent (dat veronderstelt wel dat je bv. altijd op dezelfde breedte exporteert) dan kan je de breedte van je randen in pixels uitrekenen (vb. 20 pixels) en dan de grootte van de font ook in pixels uitrekenen (vb. 12 pixels). Als je dan bij 'offset' 4 pixels kiest, gaat je tekst netjes in het midden van de rand staan.
                        Inderdaad dit werkt!! Dank u. Nu heb ik nog wel een stomme vraag maar de mogelijkheid om elke mm van u foto te behouden wanneer je een rand plaatst zal niet gaan zeker?
                        M.a.w. dat de foto echt omkaderd wordt en geen verlies is van vb een object dicht tegen de rand. Nu verlies ik net enkele belangrijke mm die ik op de foto wil houden.
                        Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

Comment

Normaal voegt Mogrify zijn randen toe buiten het beeld. 'Outer borders are added to the outside of the image. They do NOT crop the image'.
                          Waarschijnlijk sta jij op Inner Borders.
                          De truuk is om met Outer borders te werken en de dikte van de rand die je wil aftrekken van de totale breedte die je foto uiteindelijk maximum mag zijn. Stel rand = 20 pixels en ik wil in totaal 600 pixels breed exporteren, kies dan in Lightroom om 580 pixels breed te exporteren en laat Mogrify een rand van 20 pixels toevoegen. Totaal = 600 pixels. In die rand kan je dan via Text Annotations je logo zetten waar je wil.

Comment

Ik heb onlangs de nieuwste versie van bordermaker geïnstalleerd en moet eerlijk zeggen dat je daar ook al aardig wat met kan doen tegenwoordig. Mogrify is ook gratis, maar heeft toch een beperking op het aantal exports als je niet doneert.

Comment

Working...
                            X