Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

raw bewerking en erna verder in photoshop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• raw bewerking en erna verder in photoshop

Hallo,
    Ik ben van m'n foto's de witbalans aan het aanpassen in RAW(photoshop), wat nu eigenlijk het probleem is is dat ik nog een paar aanpassingen wil doen in photoshop zelf maar heel veel dingen niet bruikbaar zijn (geopend als slim object), ze staan in grijs, ik heb al geprobeerd te veranderen naar pixels , dan werkt het wel maar als ik hem dan opsla als slim object, zie ik nergens de foto terug, hu?? hoe kan dat? help,

en ja, voor de mensen die zeggen koop een boek, ben ik mee eens, ben ik van plan, ik kan met photoshop werken maar niet met raw in photoshop maar heb het nu even direkt nodig, thanks

Re: raw bewerking en erna verder in photoshop

Waarom zou je openen als slim object?
    RAW-foto's in Bridge --> Open in ACR (Adobe Camera Raw) ---> maak hier je witbalans en andere belichtingscorrecties.
    Dan knop <Open Image> en foto gaat in PS open en je kunt alles nog aanpassen. Opslaan in lagen (als PSD) zolang je er werk aan hebt. Pas op het einde van de rit: Flatten layers en Save As... Jpg.
    (enfin, da's min of meer mijn werkwijze).
    Denk er ook aan dat de RAW aanpassingen "non-destructief" zijn. Je kunt altijd terug naar het origineel RAW bestand.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Hey Les, super, dank je wel, ik heb al meerdere lessen bekeken op het net en daar zeiden ze dat je zeker moest het vinkje aanzetten op openen in photoshop als slim object.
      Ik heb dat nu uitgevinkt en het werkt dus perfect.
      Nu nog een vraagje, ik sla m'n volledig bewerkte foto dus op als tiff of jpeg, wat me nog niet duidelijk is of als ik en aanpassing heb gemaakt, vb de clonestamp heb gebruikt en de foto gecropt heb of ik dan eventueel nog terug kan met die bewerkte versie naar RAW moest ik nog een aanpassing willen.
      Misschien en domme vraag hoor maar is het begin hé

in ieder geval heel veel dank voor de reactie

Comment

Natuurlijk wel. Daarom zou ik het bewaren als jpg tot het einde bewaren. Ik houd een hele tijd de PSD bestanden bij: dat zijn RAWs die eerst in ACR en dan in PS zijn ontwikkeld, met verschillende lagen en laagmaskers, enz. De laatste maal dat ik die PSD bewaar is vlak voor ik:
        - de lagen opeengooi (flatten image)
        - de image size aanpas (b.v. naar 900px voor posten hier op BD)
        - laatste maal aanscherp
        - kadertje met mijn naam errond plaats.
        Dat bewaar ik zeker als een JPG (ingestelde kwaliteit laat ik wat afhangen van bestandsgrootte, b.v. ±400KB voor hier op BD).
        Maar ook een TIFF en zelfs een JPG kun je opnieuw openen in PS en verder bewerken.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Kun je niet beter gewoon opslaan als tiff ( inclusief de layers ) en een jpeg in een lagere kwaliteit voor op het web?
          Op die manier heb je altijd een file met goede kwaliteit ( en alle layers ) zodat je achteraf nog alles ongedaan kan maken, en eventuele kleine aanpassingen kan maken, en je hebt een file die je kan doorsturen naar klanten, ...

Ik werkte altijd op deze manier:
          Ik opende mijn raw bestanden in bridge, maakt een selectie ( dmv5 sterren te geven ) en maakte daar een collectie van. Deze heb ik dan altijd in een mapje in Bridge staan.
          Van daaruit open ik de foto in CR en pas ik witbalans, contrast aan, en verscherp ik in sommige gevallen al eens de ogen.
          Dan open ik de foto in psd en doe ik de verdere bewerking.
          Op mijn computer heb ik twee mappen beauty en fashion en in die mappen maak ik een onderverdeling per model. per model maak ik dan een map met de selectie in en een map PSD, Tiff, JpegHigh en JpegLow.
          Ik sloeg mijn beelden dan ook altijd op op deze manier.
          Tot iemand mij vertelde dat ik beter gewoon de PSD weglaat en de tiff opsla inc. de layers.

groetjes

Comment

dank je wel, ga nog wat verder proberen, mijn ervaring met photoshop( ik had een jaar curcus) eindigt dus bij RAW, dus heb nog veel te leren, iedereen die er tips over heeft dus , heel graag, curcus was niet slecht maar kan daar niet meer verder omdat het om kaartjes maken gaat en peetjes tekenen en dat interesseert me niet, dus moet ik de rest allemaal zelf uitzoeken.

Alle tips ivm RAW dus heel erg welkom

en dank je wel voor de tips die er al waren hoor

Comment

Heeft Tiff voordelen t.o.v. PSD? Ik gebruik persoonlijk alleen Tiff voor die programma's die dat "verkiezen". B.v. drie AEB beelden (met juiste belichting, 2 stops onderbelichting en 2 stops overbelichting) sla ik op vanuit Adobe Camera Raw als 16-bits Tiff. Die bewerk ik in Photomatix Pro (exposure blending of HDR) en het eindresultaat is eveneens één 16-bits Tiff-bestand dat ik dan verder in Photoshop afwerk. Maar voor de rest: altijd PSD.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Heeft Tiff voordelen t.o.v. PSD? Ik gebruik persoonlijk alleen Tiff voor die programma's die dat "verkiezen". B.v. drie AEB beelden (met juiste belichting, 2 stops onderbelichting en 2 stops overbelichting) sla ik op vanuit Adobe Camera Raw als 16-bits Tiff. Die bewerk ik in Photomatix Pro (exposure blending of HDR) en het eindresultaat is eveneens één 16-bits Tiff-bestand dat ik dan verder in Photoshop afwerk. Maar voor de rest: altijd PSD.
                Of er veer verschil is weet ik niet.. Ik doe het nu eigenlijk gewoon om tijd uit te sparen ( ik weet het, het duurt niet echt lang om 2 kopieen op te slaan, maar toch ) maar ook om ruimte te besparen... Als ik een psd opsla van pak 200mb en erbij ook nog een tif van 8mb
                gaat dat na een tijd wel veel worden, terwijl als je enkel als tiff opslaat heb je maar 1 bestand.
                Er is mij ook verteld dat je meer controle hebt bij een tiff bij het afdrukken in vgl met een jpeg.. Maar ik weet niet of dat klopt.. Heb ik nog niet gedaan.

Comment

Btw, de reden om een foto te openen als slim object na de aanpassingen in CR, is omdat je dan door simpel op de layer te klikken je nog altijd terug kan gaan naar CR... Dit kan soms heel handig zijn, bij bv dubbel exposure.

groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomazz Bekijk bericht
                    Btw, de reden om een foto te openen als slim object na de aanpassingen in CR, is omdat je dan door simpel op de layer te klikken je nog altijd terug kan gaan naar CR... Dit kan soms heel handig zijn, bij bv dubbel exposure.

groetjes
                    Dank voor deze uitleg! In LR pas ik dit al wel eens toe, in ACR nog nooit gedaan. Bovendien is het onderwerp "slim object" nog niet ter sprake gekomen in onze PS cursus en onbekend is onbemind.

Comment

Working...
                    X