Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scheef panorama

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scheef panorama

    Hoi,

    Onlangs zijn we naar Canada geweest en daar verschrikkelijk mooie landschappen gezien. Daar dit meestal brede meren zijn en ik geen breedhoeklens in mijn bezit heb, heb ik getracht daar verschillende foto's te nemen (gelukkig met de manuele stand op) en zodus heb ik verschillende foto's die ik later tot 1 foto wou mergen. Ik doe dit met de photomerge optie van CS5. Wanneer ik dit automatisch laat doen (de andere geven rotte resultaten, verkeerde blending etc etc) krijg ik panorama dat best wel ok is, enkel is heel het resultaat 'gebogen' zoals te zien is in onderstaand resultaat:



    Nu heb ik dit trachten te corrigeren met 'free transform' en dan daar warp en skew etc uit te proberen, maar echter zonder veel resultaat. ook met de lenscorrectie filter kreeg ik geen goed resultaat. Hebben jullie, photoshop goeroes zijnde, wellicht enkele tips hoe ik dit dien aan te pakken?

    Groetjes,

    Ben

    Oh en ik had nog een additionele vraag, heeft er iemand een goede handleiding hoe je exposure blending doet met behulp van photoshop (met masks en dan doordrukken vermoed ik)?
    Wat nikon materiaal

  • #2
    Re: scheef panorama

    de merge ziet er goed uit, maar ik vrees dat dit op auto merge niet te doen is.
    nen degelijk crop krijg je er ook al niet uit.
    probeer de andere modes es.
    der zal wel 1 zijn die een aanvaardbaar beeld leverd
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: scheef panorama

      Probeer het eens met Autopano (http://www.autopano.net/en/photo-sti...pano-giga.html).
      Daar heb je vier verschillende keuzes in opbouw. (vlak, cylindrisch, sferisch en mercator) Normaal gezien kiest het programma de beste selectie maar je kan dit altijd wijzigen.
      Ik heb er al een aantal pano's mee gemaakt en ben tevreden van het resultaat.

      Comment


      • #4
        Re: scheef panorama

        Oorspronkelijk geplaatst door ErrEs Bekijk bericht
        Probeer het eens met Autopano (http://www.autopano.net/en/photo-sti...pano-giga.html).
        Daar heb je vier verschillende keuzes in opbouw. (vlak, cylindrisch, sferisch en mercator) Normaal gezien kiest het programma de beste selectie maar je kan dit altijd wijzigen.
        Ik heb er al een aantal pano's mee gemaakt en ben tevreden van het resultaat.
        Dankje voor de responses,

        heb die autopano trial net eens geprobeerd en die liet me toch al direct een vrij aanvaardbaar resultaat zien, zal het straks keer posten,

        Groeten,

        Ben
        Wat nikon materiaal

        Comment


        • #5
          Re: scheef panorama

          Je cameradraaias stond niet goed waterpas.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: scheef panorama

            PTgui.

            Comment


            • #7
              Re: scheef panorama

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Je cameradraaias stond niet goed waterpas.
              Had mijn statief niet mee, beetje te groot en te zwaar om mee te nemen.

              Zal die PTgui ook een bekijken

              Dankjewel,

              Ben
              Wat nikon materiaal

              Comment


              • #8
                Re: scheef panorama

                Misschien is dit wat?

                Grt,
                Hexagon

                Comment


                • #9
                  Re: scheef panorama

                  Voor die functie in Photoshop is het niet nodig dat je je foto's hebt genomen met een statief. Probeer verschillende manieren in Photoshop. Ik denk dat je met "COLLAGE" EN OF "REPOSITION" al veel verder komt....

                  T
                  Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: scheef panorama

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hexagon Bekijk bericht
                    Ik gebruik Microsoft ICE nu enkele maanden en dit werkt voor mij heel goed en gemakkelijk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: scheef panorama

                      Oorspronkelijk geplaatst door blvermeu Bekijk bericht
                      Dankje voor de responses,

                      heb die autopano trial net eens geprobeerd en die liet me toch al direct een vrij aanvaardbaar resultaat zien, zal het straks keer posten,

                      Groeten,

                      Ben
                      Ik ben benieuwd.

                      Comment


                      • #12
                        Re: scheef panorama

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hidden Dreams Bekijk bericht
                        Ik gebruik Microsoft ICE nu enkele maanden en dit werkt voor mij heel goed en gemakkelijk.

                        idem

                        mijn pano's van de Lofoten zijn allemaal met ICE gemaakt!
                        als je wil zien, dan staat de link nog ergens in de 'beginnershoek'
                        Sony RX10 Mark IV
                        nog een fijne dag verder!
                        Guido

                        Comment


                        • #13
                          Re: scheef panorama

                          Met Photoshop Elements heb ik toch niet zo'n "scheef panorama".
                          Bij dit panorama heb ik de foto's ook gewoon uit de hand gemaakt en aan elkaar gezet met Photoshop Elements 5:

                          (je beeldscherm zal niet breed genoeg zijn om de hele foto in één keer te bekijken, ze is 7000x900 pixels groot).
                          Er zitten wel een paar foutjes in...


                          Je zal dus met CS 5 ook wel een gewoon panorama kunnen maken. In Photoshop Elements 9 zou die functie verbeterd zijn ten opzichte van de vorige versies, maar die verbeteringen zullen al wel langer in de professionele Photoshop-programma's zitten.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: scheef panorama

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Met Photoshop Elements heb ik toch niet zo'n "scheef panorama".
                            Bij dit panorama heb ik de foto's ook gewoon uit de hand gemaakt en aan elkaar gezet met Photoshop Elements 5:

                            (je beeldscherm zal niet breed genoeg zijn om de hele foto in één keer te bekijken, ze is 7000x900 pixels groot).
                            Er zitten wel een paar foutjes in...


                            Je zal dus met CS 5 ook wel een gewoon panorama kunnen maken. In Photoshop Elements 9 zou die functie verbeterd zijn ten opzichte van de vorige versies, maar die verbeteringen zullen al wel langer in de professionele Photoshop-programma's zitten.
                            Ongetwijfeld wel, maar het programmatje autopano gaf erg bevredigende resultaten met bijna alle pano's die ik deze week trachtte te maken, dus dit zal in de toekomst worden gebruikt

                            Dank voor alle tips en commentaren !

                            btw hier is de foto met autopano gestiched (heb de mercator optie aangevinkt).



                            Groetjes,

                            Ben
                            Wat nikon materiaal

                            Comment


                            • #15
                              Re: scheef panorama

                              Da's al een pak beter.
                              Veel succes met de volgende.

                              Comment

                              Working...
                              X