Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurverandering bij het omzetten naar JPG

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleurverandering bij het omzetten naar JPG

    Beste mensen,

    kan iemand verklaren hoe het komt dat de kleur verandert bij het opslagen naar JPG. Heb het nu eens nagekeken, heb mijn foto opengelaten in photoshop opgeslagen naar jpg, jpg geopend met een picture viewer en dan de twee foto's naast elkaar gezet (die photoshop foto en jpg) en de jpg is beetje blauwer dan de photoshop foto ... hoe komt dit?

  • #2
    Re: Kleurverandering bij het omzetten naar JPG

    waarschijnlijk is de kleurruimte RGB
    en de viewer weet daar geen raad mee en heeft veel liever sRGB

    Comment


    • #3
      Re: Kleurverandering bij het omzetten naar JPG

      Oorspronkelijk geplaatst door ddavid Bekijk bericht
      waarschijnlijk is de kleurruimte RGB
      en de viewer weet daar geen raad mee en heeft veel liever sRGB
      maar als ik hem op internet zet is de kleur dus ook verschillend met wat ik zie in photoshop ?

      Comment


      • #4
        Re: Kleurverandering bij het omzetten naar JPG

        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Smits Bekijk bericht
        maar als ik hem op internet zet is de kleur dus ook verschillend met wat ik zie in photoshop ?
        De meeste browsers geven bij RGB bestanden niet de juiste kleuren weer, voor internet moet je de foto's dus omzetten naar sRGB om dat probleem te vermijden.
        Als je foto's wil laten afdrukken, dan moet je er ook altijd op letten dat de afdrukcentrale overweg kan met de kleurruimte van de foto's die jij daar aflevert, anders krijg je ook "foute kleuren" op de afdrukken.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Kleurverandering bij het omzetten naar JPG

          Kijk eens na welk kleurprofiel je het bestand opslaat in abode.
          Ik heb het al meermaals meegemaakt abode in AbodeRGB en in picasse of na upload verschijnt die in sRGB
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

          IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

          Comment


          • #6
            Re: Kleurverandering bij het omzetten naar JPG

            Zoals reeds is aangegeven, waarschijnlijk is het kleurprofiel van bijde verschillend.

            Je spreekt van voor en na opslaan, dan moet je de reden ergens gaan zoeken in je workflow.
            Kijk eens naar de instelling van het kleurprofiel in je camera, dat kan AdobeRGB of sRGB zijn. Als de foto's niet enkel voor schermweergave moeten dienen kies je best Adobe RGB, dat is de grootste kleurruimte.
            Dan kijk je eens naar je color settings in Photoshop, ook hier de juiste kiezen. Vervolgens zou het ook nog kunnen dat je bij het opslaan ergens een setting hebt staan die naar een bepaald profiel converteerd.

            Zoals gezegd, converteren naar een bepaald profiel is nodig maar dient specifiek te gebeuren afhankelijk van de uitvoer, internet of afdruk (machine-papier-inkt gebonden). In sommige gevallen zal het labo of de drukker die converie in jou plaats doen, in andere gavallen dien je dit zelf te doen.
            Nog dit, als je naar een ander profiel gaat dan veranderen dikwijls niet enkel de kleuren maar soms ook de contrasten.
            Vriendelijke groeten,Raf

            www.rafvandenbogaert.be

            Comment


            • #7
              Re: Kleurverandering bij het omzetten naar JPG

              Mijn camera is: Adobe RGB

              Hier zijn mijn instellingen:

              Comment


              • #8
                Re: Kleurverandering bij het omzetten naar JPG

                Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Smits Bekijk bericht
                Mijn camera is: Adobe RGB

                Hier zijn mijn instellingen:
                screenshot, met RGB profiel sRGB als standaard
                Dus 2 verschillende instellingen.
                Best zet je je photoshop ook op AdobeRGB en onderaan bij Mismatches en missing, vink je best de opties ask when opening aan, dan weet je wanneer er iets een ander profiel heeft of gaat krijgen.
                Vriendelijke groeten,Raf

                www.rafvandenbogaert.be

                Comment


                • #9
                  Re: Kleurverandering bij het omzetten naar JPG

                  Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                  Dus 2 verschillende instellingen.
                  Best zet je je photoshop ook op AdobeRGB en onderaan bij Mismatches en missing, vink je best de opties ask when opening aan, dan weet je wanneer er iets een ander profiel heeft of gaat krijgen.
                  U bent bedankt!

                  Ik zal het thuis eens proberen !

                  Comment

                  Working...
                  X