Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Color spaces -> ik snap er niks meer van... :-(

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Color spaces -> ik snap er niks meer van... :-(

    Merci DSG, heel duidelijk nu.
    De camera ga ik ook nog terugzetten naar sRGB. Voor mij maakt dat niet uit, want schiet nu altijd RAW en doe de nabewerking in LR. Maar heel occasioneel zet ik het op RAW+JPG of enkel JPG wanneer mijn vrouw eens wat kiekjes moeten nemen op school. Dan hebben die JPG's toch al het normale sRGB profiel.
    Als ik nog eens foto's vanuit LR importeer in PS, vb voor panorama's te stitchen doe ik dat soms wel eens, zal ik dat dan doen in ProPhoto 16bit Tiff. Eens klaar exporteer ik dan toch naar JPG sRGB vanuit LR.
    Canon EOS 40D + grip + handstrap
    EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
    Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

    Comment


    • #17
      Re: Color spaces -> ik snap er niks meer van... :-(

      Succes!

      Als je zo gaat stitchen, dan heb je wel een stevige computer nodig.
      Hou daar rekening mee.

      Comment


      • #18
        Re: Color spaces -> ik snap er niks meer van... :-(

        Intel Core i5 4x2.67GHz + 4GB RAM + SSD
        Lukt vlot hoor
        Canon EOS 40D + grip + handstrap
        EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
        Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

        Comment


        • #19
          Re: Color spaces -> ik snap er niks meer van... :-(

          als je naar PS exporteert vanuit Lr kun je dit best doen in prophoto, tenminste als je dezelfde kleuren wenst in PS als in LR. Ander optie is DNG, maar nog beter rechtstreeks vanuit LR PS oproepen via "bewerking in"
          voor panorama doeleinden of hdr heb je onder "bewerking in" de opties "samenvoegen tot HDR of panorama", in dat geval wordt de overeenkomstige automate functie rechtstreeks opgeroepen in PS.

          op die manier krijg je ook een copy van bewerkt beeld rechtstreeks in LR en geen tralala ivm profielen.

          Comment


          • #20
            Re: Color spaces -> ik snap er niks meer van... :-(

            Zonet mijn monitor kleurprofiel teruggezet naar mijn (op het oog) gekalibreerd sRGB profiel,
            Einde verhaal. Wat zit je hier dan te discussieren over "iets te" en "een beetje erover" of "net te dof". METEN IS WETEN. Je moet niet direct een S-pva paneel kopen of zo. Maar zolang je wat blijft aanmodderen met 'ongeveer' en 'min of meer' maakt het niet echt uit hé.
            Just my two cents.
            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
            www.musicinframe.be

            Comment


            • #21
              Re: Color spaces -> ik snap er niks meer van... :-(

              kleurbeheer BEGINT gewoon met een gecalibeerd scherm. Als je er zeker van bent dat de kleuren op je scherm goed worden weergegeven, ben je ook niet zeker van al je bewerkingen die je nadien maakt... en dat moet daarvoor heus geen peperduur scherm hebben (maar dat helpt uiteraard wel )

              Calibratie is volgens veel mensen duurder dan wat het eigenlijk kost...

              Eye-One Display LT kost bij Studio 73 159 €

              Dat is volgens mij (maar ik ga jouw rekeningen niet maken he) zelfs voor een amateurfotograaf die wat bij de zaak bezig is niet overdreven veel geld.
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #22
                Re: Color spaces -> ik snap er niks meer van... :-(

                misschien voor mijne kerst/nieuwjaar ne keer
                Canon EOS 40D + grip + handstrap
                EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
                Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

                Comment


                • #23
                  Re: Color spaces -> ik snap er niks meer van... :-(

                  Oorspronkelijk geplaatst door Freeco Bekijk bericht
                  misschien voor mijne kerst/nieuwjaar ne keer
                  awel voila

                  Deinze is wat ver van Wellen anders kwam ik wel eens langs.
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #24
                    Re: Color spaces -> ik snap er niks meer van... :-(

                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    ... maar nog beter rechtstreeks vanuit LR PS oproepen via "bewerking in"
                    voor panorama doeleinden of hdr heb je onder "bewerking in" de opties "samenvoegen tot HDR of panorama", in dat geval wordt de overeenkomstige automate functie rechtstreeks opgeroepen in PS.

                    op die manier krijg je ook een copy van bewerkt beeld rechtstreeks in LR en geen tralala ivm profielen.
                    Zo doe ik het ook altijd. Handig dat het bewerkte beeld dan meteen ook in de lijst wordt bijgezet naast het origineel. Persoonlijk zet ik de stap naar PS typisch als ik uitvoerig wil bewerken (typisch texturen erover leggen en locale aanpassingen). Dit beeld wordt dan ook bijgevoegd in de lijst in LR.
                    In LR doe ik dan de finale toning toestanden (zoals splittoning maar ook vb vignetting of zelfs opnieuw curve-aanpassingen). Ik vind dat dit in LR veel makkelijker en sneller werkt.
                    Wat ook een feit is, is dat ik in PS typisch braafjes bewerk en in LR wel eens ruwe aanpassingen kan doen. Dit omdat het zo snel gaat in LR en je dus snel een wilde aanpassing kan doen (al dan niet via presets) én indien nodig ook weer snel kan ongedaan maken. In LR kan je ook heel makkelijk alternatieve uitwerkingen maken van éénzelfde foto wat ik dan ook typisch doe.

                    Zo gebruik ik persoonlijk de twee programma's door elkaar en gebruik ik in beide programma's de features die ik het sterkst vind.
                    Aangezien de aanpassingen in LR allemaal non-destructief en parametrisch zijn: als dan blijkt dat ik binnen mijn PS bewerking vb een masker niet goed heb afgewerkt.
                    Ik open de file efkes terug in PS (daar is alles non-destructief aangepast en in layers opgeslagen), corrigeer die en save die. En hupsakee, al mijn alternatieve tonings in LR zijn ook onmiddellijk gecorrigeerd.

                    Maar da's hoe ik werk....

                    Comment

                    Working...
                    X