Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bewerking in lightroom

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bewerking in lightroom

Hey,

Ik heb een vraagje over Lightroom:
    sinds enkele weken ben ik begonnen met het bijhouden van een collectie in LR. Daar ik een Nik Software plugin op vele foto's loslaat (in Photoshop), bewerk ik foto per foto/in batch in PS. Na de bewerking druk ik op "save" in PS, waarna ik het sluit en zie dat er een vernieuwde versie in LR komt te staan. Deze kan ik dan exporteren en klaar!
    Mijn probleem zit nu in het opslaggedeelte: wanneer ik een RAW van 10mb bewerk en bewaar, wordt dit automatisch (?) een tif file van 130mb (hoe kan dit?). Daar ik over enkele dagen ga beginnen aan een werk van 600 foto's, vraag ik me af of er geen andere manier bestaat. Dit zou immers al leiden naar 600*130 = 78 000 mb aan tif files + dan nog eens de geexporteerde jpg's met randje+signature op *-)

alvast bedankt!
    Mijn Flickr: http://www.flickr.com/photos/40893297@N05/

Re: Bewerking in lightroom

Als je een foto exporteert in LR dan krijg je toch de keuze als "wat" je deze wilt opslaan?

Eerst heb je exportlocatie, dan Bestandsnaamgeving om zo bij Bestandsinstellingen te komen. Daar kun je Indeling: veranderen naar JPG (of TIFF, PSD, DNG...)
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

Comment

Excuses voor de onduidelijkheid.
      Het aanmaken van de TIF gebeurt net na het saven in photoshop. Als ik dan in de map met RAW's ga kijken, wordt daar een erg grote TIF gecreerd. Als ik dan photoshop sluit en in LR wil exporteren, dan heb ik inderdaad de keuze.

Comment

Het lijkt me best alle settings in LR en ook Photoshop eens te controleren.
        Ik zet mijn RAW altijd om naar PSD bij export uit LR3 (vroeger ook in LR2).
        Dat is van 23Mb naar rond de 45Mb.
        Die PSD werkt heel vlot binnen alle PS componenten.
        En voor een zwart wit kan je altijd opslaan als tiff 16bit.
        Het kan wel zijn dat je settings ergens als "16bit" exporteren en dat is natuurlijk in Tiff en zeer groot bestand. Voor de meeste toepassingen is export als 8 bit voldoende.

Mvg

Franky

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic007 Bekijk bericht
          Hey,

Ik heb een vraagje over Lightroom:
          sinds enkele weken ben ik begonnen met het bijhouden van een collectie in LR. Daar ik een Nik Software plugin op vele foto's loslaat (in Photoshop), bewerk ik foto per foto/in batch in PS. Na de bewerking druk ik op "save" in PS, waarna ik het sluit en zie dat er een vernieuwde versie in LR komt te staan. Deze kan ik dan exporteren en klaar!
          Misschien begrijp ik je niet goed, maar waarom die omweg via PS? Waarom niet rechtstreeks importeren in LR en daar je bewerkingen doen? Dan heb je dat probleem niet
          Groet.
          .
          http://www.opmeeractueel.nl
          Panasonic Lumix DMC G7 24-140mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opmeeractueel Bekijk bericht
            Misschien begrijp ik je niet goed, maar waarom die omweg via PS? Waarom niet rechtstreeks importeren in LR en daar je bewerkingen doen? Dan heb je dat probleem niet
            Groet.
            .
            lens correction + nik software plugin

Comment

LR bevat ook lenscorrectie, meeste Nik programma's zoals color en silver effex pro, dfine, viveza zijn beschikbaar als plug-in voor LR.

Comment

Ga in "bibliotheek" naar" bewerken", "voorkeuren", "extern bewerken". Kies daar bij de optie bewerken in Photoshop (normaal bovenaan) bestandsindeling PSD ipv Tiff.
                Dan komen je bewerkte foto's als PSD terug in Lightroom en niet meer als Tiff.

Comment

Het lijkt me vreemd dat je files 130 MB worden. Mijn 12 megapixel D700 files worden 70 MB wanneer ik ze in beste kwaliteit (= 16 bit) naar Photoshop stuur. Zou het kunnen dat je een extra laag aanmaakt tijdens je bewerking? Want dan wordt zo'n file idd dubbel zo groot, ongeveer 140 MB.
                  Je zou natuurlijk kunnen je files als 8 bit naar Photoshop sturen, maar dat raad ik toch niet aan als je het onderste uit de kan van de Nik Plugins wilt halen. Beter lijkt me om eventueel op het einde van je bewerking je bestand te converteren naar 8 bits. Dat zal files opleveren van ongeveer 35 MB. Wil je nog kleiner, dan kan je opslaan als hoge kwaliteit JPG. In dat geval zal je wel de folder waarin je die JPG opslaat, moeten synchroniseren in Lightroom om je JPG tevoorschijn te laten komen in je Catalogus.
                  Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                  Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                  GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Even bij mij gecheckt, en mijn 20-21MB CR2 bestanden (afkomstig van mijn 18 Megapixel 7D) worden ±110MB bij export uit LR3 als 16-bits TIFF. Ik verwerk dan 3 beelden in Photomatix (exposure fusion) en dat gecombineerde TIFF-bestand is dan eveneens zo'n 110MB, dat ik opnieuw importeer in LR3 voor verdere verwerking.
                    Last edited by LesC; 24 september 2010, 13:10.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                    X