Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk formaat voor canvas 120 x 90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk formaat voor canvas 120 x 90

Hallo,

Ik ben van plan om een canvas te bestellen van 120 bij 90 cm. Ik wil dat samenstellen uit meerdere foto's. Voor dat samenstellen ga ik gebruik maken van Elements 7. Mijn eerste poging ben ik begonnen met een achtergrond van 120 x 90 cm. om daarna de foto's van 15 megapixels of minder in te voegen door middel van kopiëren en plakken. Er ontstaat dan een geweldig groot bestand, dat er heel lang over doet om gesaved te worden en natuurlijk net zo lang bij het laden.
    Kies ik de verkeerde methode en is er een betere methode.
    Wie wil zijn ervaring met mij delen?

Jan
    www.janbos.net

Re: Welk formaat voor canvas 120 x 90

Hoi Jan,

Dit heb ik even van een forum geplukt:
    circa 13x19 cm afdruk ---> 5x7,5 inch bij 300 dpi ---> ofwel 1500 x 2250 pixels (4MP)
    circa 20x30 cm afdruk ---> 8x12 inch bij 300 dpi ---> ofwel 2400 x 3600 pixels (8MP)
    circa 30x45 cm afdruk ---> 12x18 inch bij 300 dpi ---> ofwel 3600 x 5400 pixels (16MP)

Komt er dus op neer dat jij met een foto van een megapixel of 12 best een foto kan afdrukken van 24cm X 36cm. Zou je dus (minimaal) 4 foto's breed (120/36) en (minimaal) 4 foto's hoog (90/24) in een bestand plaatsen en zorgen dat de verhoudingen kloppen (in jou geval 3:4), dan moet dat prima af te drukken zijn op een formaat van 120x90cm.

Nu pluk ik het volgende weer ergens vandaan:
    Sommige klanten denken dat een resolutie van bijvoorbeeld 300 DPI de afdrukstandaard is. Dit is echter alleen het geval bij drukwerk op papier (bv offset drukkerij). Bij canvas printing is dit niet het geval. Alles boven de 50 pixels p/cm of 127 DPI is overbodig. Je ziet op canvas doek namelijk geen verschil tussen 127 en 300 dpi. (dit komt doordat de canvas doek een lichte vezel structuur heeft).

Kortom, 2 foto's breed en 2 foto's hoog van zo'n 12MP zou volgens deze info (waarvan ik verder geen zeker idee heb of de info klopt) genoeg moeten zijn. Wil je veel meer foto's plaatsen dan kan het dus ook geen kwaad de foto's iets te verkleinen.

Hopelijk heb je iets aan deze info!

Groetjes,
    Pepijn
    Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

Comment

Wij bezorgen het bedrijf dat doeken voor ons print steeds een bestand op het exacte formaat van de eindafdruk in 300dpi in een jpg met kwaliteit 12. dus in uw geval 300dpi op 120*90cm

Die 300dpi is in ons geval wel degelijk nodig maar is inderdaad afhankelijk van de manier waarop het canvas wordt gemaakt. Sommige leveranciers zijn tevreden met 72dpi, maar wij prefereren een hogere kwaliteit af te leveren...

Dat levert idd grote bestanden op. maar je bent dan ook zeker dat de eindkwaliteit tip-top is.
      lidnummer: BD1995BE

Comment

Maak een 120x90 300dpi aan.
        Zorg dat de foto's aan de vereiste inplakmaat, bv 15x18, 300dpi zijn.
        Die zullen dus geen 15MP of zo zijn, maar veel kleienr.
        Plakken maar....
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bovendien, zolang je werkt zit je met een misschien groot PSD bestand (uitgaande van de veronderstelling dat je je compo in Photoshop of PS Elements maakt), maar op het einde van de rit gooi je toch alle lagen opeen (merge layers) en bewaar je als een JPG. Op dat moment heb je een veel kleiner bestand.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Het is inderdaad een vrij groot startbestand bij 120*90 aan 300dpi: 431Mb in de blanco startversie zonder één bijkomende laag.
            Een iets minder performante PC zal problemen tonen als je snel wil werken. Vista / win7 en CS5 opgestart vragen bv 1.5Gb van je ramgeheugen.
            Bij de instellingen van PS kun je toewijzen hoeveel van het Ramgeheugen je aan PS toelaat. Als die te laag staan ingesteld, dan moet je PC steeds tussentijds wegschrijven naar harde schijf en terug ophalen. Of dat je gewoon weinig ram geheugen in de PC hebt.
            Dat vertraagt ook je systeem.
            En je processor zelf zal ook zijn slaap + spekmet eieren nodig hebben na een uurtje werken.

Mvg

Franky

Comment

Working...
            X