Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotobewerking/kleurencorrectie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotobewerking/kleurencorrectie

    L/S

    In vakantie foto's gemaakt van diverse landschappen met water, echter ze zijn zo blauw.
    Water is blauw; lucht is blauw en bergen zijn blauw.

    Gemaakt met Nikon D60; NEF en JPEG
    witbalans automatisch;
    diafragma voorkeuze.

    hoe kann ik dit enigzins corrigeren.?
    bezit Picas en Corel pro foto3

    bedankt voor reactie

  • #2
    Re: fotobewerking/kleurencorrectie

    Ken die programma's niet, maar zou in de RAW (je NEF-bestanden) alleszins de temperatuur wat verhogen. Ik werk met Photoshop en doe dus mijn foto's via Adobe Bridge open in ACR (Adobe Camera Raw) waar ik dergelijke WB correcties (en andere belichtingscorrecties) toepas, alvorens in Photoshop te openen om verder te bewerken. Ook in Photoshop zijn er mogelijkheden om een blauwzweem weg te nemen, b.v. een aanpassingslaag met Color Balance en dan het blauw wat meer naar het geel schuiven.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

    Comment


    • #3
      Re: fotobewerking/kleurencorrectie

      Oorspronkelijk geplaatst door wijngaarddonkers Bekijk bericht
      L/S

      In vakantie foto's gemaakt van diverse landschappen met water, echter ze zijn zo blauw.
      Water is blauw; lucht is blauw en bergen zijn blauw.

      Gemaakt met Nikon D60; NEF en JPEG
      witbalans automatisch;
      diafragma voorkeuze.

      hoe kann ik dit enigzins corrigeren.?
      bezit Picas en Corel pro foto3

      bedankt voor reactie


      met PSE 7 of PSE 8 is het kleine broertje van de CS photoshop en veel goedkoper in aankoop,in de werkbalk heb je een menu onder de naam filter en daar kan je een oranje filter toevoegen aan je foto's en zo het blauw laten verminderen
      Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

      Comment


      • #4
        Re: fotobewerking/kleurencorrectie

        In Picasa kan de kleurtemperatuur ook wat verbeterd worden.
        Dubbelklik op foto om in het bewerkingsscherm te komen en kies dan de tab met 'afstellen'.
        Daar heb je een schuivertje met kleurtemperatuur. Hoe meer naar rechts, hoe minder blauw.
        Zonder de foto te zien kan ik moeilijk zeggen of dit voldoende is maar het zou toch enigzins moeten helpen.

        Comment


        • #5
          Re: fotobewerking/kleurencorrectie

          post es een voorbeeld en eventueel een link naar een .NEF
          der zijn er hier altijd die zich er wel aan gaan wagen hoor
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: fotobewerking/kleurencorrectie

            In Picasa kan je onder het tabblad "tuning" ook de neutral color picker proberen. Ik gebruik dit soms voor jpeg-fototjes.

            Gewoon met het pipetje in de foto clicken op een wit of "neutraal grijs" deel en de blauwe zweem zal verwijderen.

            "Fijntunen" als je het zo mag noemen..... doe je dan met de schuifbalk zoals vermeld door Nil.
            EOS 7D - Canon EF-S 15-85mm IS USM - Canon EF 70-200mm F4 L USM - EF 50mm F1.8 - Kenko tussenringen

            Comment

            Working...
            X