Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's converteren naar 16 x 9

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's converteren naar 16 x 9

Sinds kort bezit ik een digitale fotolijst van Samsung. Op zich een leuk apparaat. Het enige nadeel vind ik dat het beeldscherm de verhouding heeft van 16 bij 9 (breedbeeld dus). Het probleem is dat dit een voor foto's een niet voorkomende verhouding is. Converteren zoals bij veel programma's mogelijk is, is dan naar deze verhouding, niet mogelijk.
    Heeft iemand een suggestie hoe ik dit toch in een batchbewerking kan oplossen, zodat ik foto's met niet al te veel handmatige bewerking op het lijstje kan plaatsen?
    www.janbos.net

Re: Foto's converteren naar 16 x 9

dat kan bv met faststone image viewer (= gratis)

bij "extra converteren geselecteerde beelden" kan je kiezen voor "geavanceerde opties"
    bv afmetingen wijzigen tot de hoogte exact 576 pixels is
    en canvas wijzigen tot de canvas-breedte 1024 pixels is

Comment

Bedankt,

Daar ga ik eens mee experimenteren. Dat ik er zelf niet op ben gekomen? Faststone imageviewer is één van favoriete programma's voor de situatie waarin ik snel even iets wil. Dus ik denk dat ik dagelijks wel een keer gebruik.
      www.janbos.net

Comment

Na enkele experimenten denk ik niet dat het de ideale oplossing is, want bij toepassing van de door ddavid genoemde optie worden de foto's vervormd naar andere dimensies, waardoor ze, in ieder geval veel foto's, niet mooier worden. Al doende kom ik tot de conclusie dat ik om optimaal gebruik te kunnen maken de fotolijst alle foto's individueel zal moeten croppen in de verhouding 16x9 tenzij iemand anders nog een suggestie heeft. Ik ben daar zeer benieuwd naar.
        www.janbos.net

Comment

Als U het gratis XNVIEW downloadt, is dat een simpele batch klus onder "transformations".

Dpaul
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

Comment

Heb ik intussen uitgeprobeerd. Maar, Het kent hetzelfde probleem als genoemd bij Faststone Imagevieuwer: De bestanden worden herschaald en dus vervormd.
            www.janbos.net

Comment

OK, ik zie je probleem. "Keep ratio" is wat je niet wil, omdat het de 3:2 wil behouden.

Ik vrees dat je probleem alleen oplosbaar is door in PSElements of zo een cropkader te maken en die op je foto's te plaatsen (gaat vrij snel, omdat ratio éénmaal ingesteld, behouden blijft)

Je kan dus best ineens 16 bij 9 met het juiste aantal pixels instellen, dan is het meteen goed. En jij alleen kan zeggen wat het belangrijkste deel van de foto is, en wat mag weggecropt worden. geen enkel automatisch systeem kan dat doen voor jou.

Als nutteloze opmerking: ik wist indertijd toen ik er één kocht, dat de meeste van die fotolijsten NIET 3x2 zijn, dus ik heb er gezocht tot ik er één vond. Ze bestaan wel degelijk. Misschien kan je omruilen.

Paul
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

Comment

DPaul, bedankt voor het meedenken. Ik heb Lightroom en heb besloten dat ik van elke foto die ik wil gaan gebruiken voor de fotolijst een "virtuele copie" maak en deze dan vervolgens crop in de verhouding 16x9. Misschien dat ik hier nog een preset van kan maken, maar dat moet ik dan ook eerst nog eens uitzoeken.

Maar in ieder geval bedankt.
                www.janbos.net

Comment

Working...
                X