Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto witbalans

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Auto witbalans

Ik zie bij vele foto's dat exifs auto WB aangeven..
    Bij landschappen gebruik ik dat bijna nooit..En zeker heb ik de laatste tijd gemerkt dat het veel beter is.
    Zeker bij Bracketing nooit op automatisch laten staan..Merk aan vele foto's dat het niet goed zit..
    Wanneer gebruiken jullie dit en waarom?
    Ik maak de laatste tijd gebruik van mijn Expo Disk...wat zeer effectief is vind ik.
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

Re: Auto witbalans

hier eigenlijk ook altijd auto wb.
    indien niet goed is't nog aan te passen.

vind wel dat auto wb er meestal nie al te ver naast zit.
    zeker als ik vergelijk met een compact
    nikon stuff

Comment

idd die zit er meestal goed op en in raw doe je toch wat je wil
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

IDD..
        ik kan het al een klein beetje inschatten op het schermpje zelf en heb vroeger al eens met grijskaarten af en toe een test gedaan, en ik moet zeggen dat ik met de 50D met auto WB er redelijk veel pal opzit.
        Is het niet goed, dan komt RAW van pas..
        Canon 5D2 en wat glas

Comment

Ik heb de WB meestal op bewolkt, vind ik het makkelijkste uitgangspunt om in te corrigeren en vind de kleuren dan vaak het mooist.
          Maar ook staat ie wel eens op auto en idd ik werk ook alleen in RAW en dan is het toch niet zo belangrijk waarin je hem schiet?
          Beter je WB op auto dan je camera volledig op auto toch? (als die stand er nog op zit dan...)

Comment

Meestal Auto WB.
            "Direct zonlicht" (zie D70) is ook niet slecht.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

de mijne (nikon d80) staat meestal op bewolkt...vind de kleuren dan mooi, ofwel speel ik met de kleurtemperatuur.
              Werken met een grijskaart vind ik niet zo handig, je moet dan voor elke situatie gans de procedure opnieuw doen
              groetjes
              hilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tullep Bekijk bericht
                de mijne (nikon d80) staat meestal op bewolkt...vind de kleuren dan mooi, ofwel speel ik met de kleurtemperatuur.
                Werken met een grijskaart vind ik niet zo handig, je moet dan voor elke situatie gans de procedure opnieuw doen
                Hoeft per sé niet he.
                Wel als je iedere keer een custom WB wil gebruiken.
                Gemakkelijker is fotograferen in RAW om te beginnen, grijskaartje in eerste van een reeks
                foto's even bijleggen en achteraf ga je uw WB aanpassen naar die grijskaart.
                Dan is het nog een kwestie van dezelfde WB correctie door te voeren naar de rest van diezelfde
                reeks foto's en je bent klaar.

Concreet betekent dat 1 extra foto die je hebt moeten maken en een aanpassing die 2min duurt op de pc.
                Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Ik schiet al een tijdje op 6700. De automaat zit meestal in de 5000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                    Zeker bij Bracketing nooit op automatisch laten staan..
                    Wil je dat toelichten a.u.b?
                    Bedoel je hiermee whitebalance-bracketing of exposure-bracketing?
                    Wat gebeurt er als ik de bracketing (welke vorm dan ook) wel op automatisch laat staan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                      Wil je dat toelichten a.u.b?
                      Bedoel je hiermee whitebalance-bracketing of exposure-bracketing?
                      Wat gebeurt er als ik de bracketing (welke vorm dan ook) wel op automatisch laat staan?
                      Ik bedoel exposure bracketing. Als je de WB op automatisch laat staan dan krijg je een ander beeld..Het is moelijk te omschijven en het is het beste dat je het eens zelf uittest eerst.Auto witbalans is voor mij sowieso uitgesloten omdat ik met handamatie WB echte realistische kleuren krijg. Ik gebruik daarvoor mijn expodisk die zeer goed de WB van het omgevingds licht voor 98 % goed zet.
                      Zelfs wanneer je in RAW fotografeert en achteraf de boel nog kan rechttrekken stel toch automatisch de witbalans op manueel..dit bespaart me werk en zeker wanneer je on Photomatics gaat tonemappen. Ik laat de instellingen dan gewoon op "as shot" staan en voor mij een goed resultaat.
                      Er is al veel over geschreven over WB maar een duidelijk standpunt bestaat er niet..
                      Mvg, Pascal,Schoonspikke
                      Als je schiet..schiet dan raak!
                      500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Bedankt voor de toelichting.
                        Ik zal er eens mee gaan experimenteren.
                        Moet wel eerlijk zeggen dat het voor mij een wetenswaardigheidje is en wellicht doe ik er mijn voordeel mee in de toekomst.
                        Zo nauwkeurig en zuiver op kleur werken heeft alleen zin als je colormanagement van A tot Z in orde is en dat is bij mij (nog) niet zo.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                          idd die zit er meestal goed op en in raw doe je toch wat je wil
                          Mijn idee... En ik heb geen Expo disk
                          www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                            Ik bedoel exposure bracketing. Als je de WB op automatisch laat staan dan krijg je een ander beeld..Het is moelijk te omschijven en het is het beste dat je het eens zelf uittest eerst.Auto witbalans is voor mij sowieso uitgesloten omdat ik met handamatie WB echte realistische kleuren krijg. Ik gebruik daarvoor mijn expodisk die zeer goed de WB van het omgevingds licht voor 98 % goed zet.
                            Zelfs wanneer je in RAW fotografeert en achteraf de boel nog kan rechttrekken stel toch automatisch de witbalans op manueel..dit bespaart me werk en zeker wanneer je on Photomatics gaat tonemappen. Ik laat de instellingen dan gewoon op "as shot" staan en voor mij een goed resultaat.
                            Er is al veel over geschreven over WB maar een duidelijk standpunt bestaat er niet..
                            Deze helpt
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Working...
                            X