Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aperture/Lightroom met Pentax K-x

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aperture/Lightroom met Pentax K-x

Hallo
    Ik werk al jaren met Aperture, nu met versie 3. Altijd super tevreden geweest tot ... verleden week. Als ik in Raw fotografeer worden bepaalde foto's totaal onbruikbaar door de groene waas.
    Indien ik ze omzet naar Jpeg valt het probleem weg. Ik zie in ieder geval niet waarom bepaalde foto's goed zijn en andere niet.
    Ik vermoed dat het hier om een fout in de Raw-module is. Heeft iemand daar ook last van, en vooral kent er iemand de oplossing?
    Met mijn K10D heb ik dit probleem niet.
    Ik heb dan maar even de trial versie gedownload van Lightroom 3 maar die start gewoon niet op mijn Mac onder Snow Leopard.
    Ik krijg altijd de melding :"Er heeft zich een fout voorgedaan bij het wijzigen van modules."
    Dit zijn dus 2 problemen voor de prijs van een.
    Weet iemand raad ?
    Chris

Re: Aperture/Lightroom met Pentax K-x

Ah, de transparantie van Mac...

Ben een PC man Chris, dus ik kan je niet helpen (LR3 werkt heel goed op mijn machine). Maar een bumpje krijg je wel van mij. Wij Pentaxians moeten elkaar steunen hé...

Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Ben dan wel geen pentax gebruiker maar zowel aperture 3 als lightroom werken zonder
      problemen hier.

Omdat het probleem me wel interesseerde heb ik eens rondgekeken en je bent blijkbaar
      niet alleen.
      Heb je zowel aperture als osX hun laatste updates?
      Ik lees ook dat het eerder zou voorvallen met afbeeldingen met hogere iso waardes.

Lees dit even (verwacht geen al te positieve berichtgeving)
      Last edited by spyro; 2 september 2010, 10:26. Reden: Link toegevoegd
      Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Zowel Aperture als Snow Leopard zijn de laatste versie. Voor zover ik begrepen heb zou het gaan om een fout in de Raw decoder die gebruikt wordt door Aperture.Dus zou Aperture enkel fout zijn door een Raw decoder te gebruiken met een Bug.
        Ik heb dan maar eens Lightroom 3 trial geprobeerd (leuke woordspeling) maar die liep constant en melde: "Er heeft zich een fout voorgedaan bij het wijzigen van modules."
        Raadgevers ?
        Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chris_brugge Bekijk bericht
          Zowel Aperture als Snow Leopard zijn de laatste versie. Voor zover ik begrepen heb zou het gaan om een fout in de Raw decoder die gebruikt wordt door Aperture.Dus zou Aperture enkel fout zijn door een Raw decoder te gebruiken met een Bug.
          Denk net aan iets... Heb je al eens met DNG bestanden geprobeerd? Pentax laat naast de merkeigen PEF ook deze open standaard toe. Makkelijk als je een nieuwe camera hebt die pas uit is en waarvan het merkeigen formaat nog niet wordt ondersteund. Dankzij DNG kan je onmiddellijk in RAW met je favoriete software aan de slag (Lightroom in mijn geval). Ik weet echter niet of Aperture DNG ondersteunt?
          Oorspronkelijk geplaatst door chris_brugge Bekijk bericht
          Ik heb dan maar eens Lightroom 3 trial geprobeerd (leuke woordspeling) maar die liep constant en melde: "Er heeft zich een fout voorgedaan bij het wijzigen van modules."
          Raadgevers ?
          Chris
          Nooit gehad die fout. Probeer 'm eens in 't Engels te installeren, dan heb je een foutmelding waarmee het allicht makkelijker naar oplossingen googlen is.

Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
            Denk net aan iets... Heb je al eens met DNG bestanden geprobeerd? Pentax laat naast de merkeigen PEF ook deze open standaard toe. Makkelijk als je een nieuwe camera hebt die pas uit is en waarvan het merkeigen formaat nog niet wordt ondersteund. Dankzij DNG kan je onmiddellijk in RAW met je favoriete software aan de slag (Lightroom in mijn geval). Ik weet echter niet of Aperture DNG ondersteunt?

Nooit gehad die fout. Probeer 'm eens in 't Engels te installeren, dan heb je een foutmelding waarmee het allicht makkelijker naar oplossingen googlen is.

Wim
            1. Wat DNG betreft: Aperture ondersteunt dat formaat, maar ik weet niet of versie 3 de metadata (vooral het tijdstip van capture) correct interpreteert. Versie 2 deed dat namelijk niet. Daarover heb ik hier bericht.
            2. Voor de E versie van LR3 moet je de truuk van Zappa toepassen.
            Last edited by LesC; 3 september 2010, 09:55.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Intussen de kans gezien om in Aperture 3 een CR2 file en de geconverteerde DNG te importeren. Nu lijkt het probleem dat ik vroeger meldde opgelost, althans: datum en tijdstip van beide bestanden zijn nu identiek.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Verander eens de color space in de camera.
                Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat mensen van RGB naar S-RGB of omgekeerd gingen en zo het probleem wisten te omzeilen.
                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Het probleem is waarschijnlijk opgelost.
                  Probleem van de groene waas
                  Ziehier de hulp die ik kreeg van een Pentaxman op het Pentaxforum.

1) The issue of them turning dark is due to Highlight Correction. That works by applying -1 EV exposure correction, and then pushing all but the highlights back up. If you develop in PDCU or Lightroom, they also do this compensation to hide the -1 EV shift. That makes darks noisier and limits tonal range, so a better solution for me is to turn off Highlight Correction and use the recovery tool if needed, for highlights. I haven't seen the colour shifts.
                  2) Change the COLOR SPACE FROM sRGB TO AdobeRGB in the K-x.

TIp toegepast. In het week-end zal ik wat foto's nemen en melden wat het resultaat was.

Problem 2

Wat LR3 betreft, dat is een bekend probleem helaas - hier de oplossing: http://forums.adobe.com/message/3000612

Mijn persoonlijke ervaringen voor wat betreft A3 & LR3 zijn nog steeds: LR3 ietsje sneller en veel betere ruis verwijdering (heb jij niet nodig volgens mij). In alle andere opzichten is A3 veel beter, vooral ook de intergratie in het Mac OS..

Ik heb serieus overwogen te switchen naar LR3, en het de afgelopen 2 maanden of zo, intensief gebruikt, maar ik ga weer terug naar A3. Knettergek wordt ik van LR3. Het continue moeten switchen van modules om wat te doen, bàh! En wat ordenen en sorteren van foto's betreft, hier kan LR3 in niets tippen aan A3.

Tip toegepast en het probleem is opgelost.
                  Na een dagje testen tot de conclusie gekomen dat ik, indien het probleem van de groene waas opgelost is, bij Aperture blijf vanwege het intuitiever werken.

Chris

Comment

switchen van modules in lr3 ?

daar heb ik geen problemen mee om eerlijk te zijn, waarom switch je zoveel van modules? en van welke modules? altijd handig om ook bvb de shortkeys te kennen, werkt net ietsje vlotter
                    Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

Comment

Working...
                    X