Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

thuis afdrukken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • thuis afdrukken

    Heeft iemand een idee op welke wijze je thuis een afdruk kan maken via Photoshop waarmee men op 1 afdruk verschillende instellingen kan gebruiken. Met andere woorden: Ik zou graan mijn foto onderverdelen in meerdere vakken (bv 16), met in elke vlak een licht verschillende instelling. Deze testafdruk kan ik dan gebruiken om na te gaan welke instelling (kleur, helderheid, scherpte, ...) op deze foto ok zijn om de definitieve keuze te maken. Kwestie om niet te veel inkt en papier te verspillen.

    Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is en indien niet reageer gerust.

  • #2
    Re: thuis afdrukken

    16 vlakjes om drie verschillende instellingen(kleur, helderheid en scherpte) te varieren is wat weinig.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: thuis afdrukken

      Dus een soort van contactsheet, maar ipv 16 verschillende foto's op één pagina, 16 maal dezelfde foto (of deel van foto?) met verschillende instellingen?
      Hm... vraag me af of dat kan.
      Je kunt uiteraard bepaalde instellingen maken, b.v. op een bepaalde laag in PS, en die foto (of een selectie daaruit) verslepen naar een lege witte A4 pagina. Dat 16 maal herhalen... Lijkt me veel werk.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

      Comment


      • #4
        Re: thuis afdrukken

        1 open een pagina A4 (leeg) in ps
        pak uw stukje foto, maak de aanpassingen
        verklein indien nodig
        palk op die lege A4 (iedere foto eventueel in nieuwe laag)

        en printen maar

        my 2cents
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: thuis afdrukken

          Dat blijft inderdaad veel werk.
          Er bestaat daar geen handeling voor in PS?

          Comment


          • #6
            Re: thuis afdrukken

            Aan wat voor type lichtbewerking zit je te denken?

            Eventueel een foto openen, dan met de marquee tool een gebied selecteren, met bijvoorbeeld image -> adjustments spelen. Dit wordt dan alleen toegepast op het stukje dat je geselecteerd hebt.

            Denk dat je dit bedoelt?

            edit: eventueel foto in laagjes opknippen (16 laagjes) en dan iedere laag -> rechter muisknop -> select pixels selecteren, zo heb je steeds ook alleen het specifiek vakje en geen per ongeluk overlap.
            WillemClassensDesign: Mijn website
            Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
            Flitsers:HVL-F42AM;

            Comment


            • #7
              Re: thuis afdrukken

              Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
              1 open een pagina A4 (leeg) in ps
              pak uw stukje foto, maak de aanpassingen
              verklein indien nodig
              palk op die lege A4 (iedere foto eventueel in nieuwe laag)

              en printen maar

              my 2cents
              dat is de methode en met guide lijnen kun je telkens je vorige print afbakenen zodat je weet waar je op de volgende laag je foto moet plaatsen zonder met de eerste te overlappen.
              en in PS kun je ook adjustment layers aanmaken zodanig dat je gemaakte correcties kunt bijhouden

              maar als je een gekalibreerd scherm en de juiste printprofielen gebruikt is veel van dit overbodig

              Comment

              Working...
              X