Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleuren probleem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kleuren probleem

Beste foto fanaten
    Heb een erg groot probleem !!! ben ook over gegaan naar het fotograferen in RAW en moet zeggen dat de foto's scherper zijn, gebruikt voor het omzetten naar JPEG Silkypix.Een erg mooie tool die ook makkelijk werkt wat met Photoshop soms best wel moeilijk is.Ben alleen een beetje kleurenblind , niet erg hoor zie nog wel alle kleuren maar zie groen en geel soms niet goed en rood kan ik ook wel eens verwisselen met bruin zo zijn er wel meer kleuren die ik niet goed zie. Op zich niet erg, maar heb toch een probleem om in het foto bewerken, kleuren goed te zien. Hebben jullie een tip om toch de kleuren goed op het beeld te krijgen, misschien een vreemde vraag maar wil het toch even stellen.

Re: Kleuren probleem

Ik weet het niet of dit iets is, maar in Photoshop kan je bij View --> Proof Setup kiezen voor Color Blindess protanopia en deuteranopia. De kleuren veranderen dan op het scherm.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Via de zoekfunctie van deze site vond ik deze topics: klik!
      Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Bedankt voor de reacties ga de helpende hand uit proberen.
        Is natuurlijk ook een erg vervelend probleem dat moeilijk is op te lossen maar ga wel kijken of de raad iets kan helpen,bedankt

Comment

Ik ga dit draadje ook goed volgen want ik zit met hetzelfde probleem. Felle kleuren lukt nog wel maar zachtere (pastel)kleuren zijn vaak een ramp. Een paar weken geleden gebruikte ik een oranjekleurfilter op mijn flitser als invulflits.....bleek achteraf een groene filter te zijn. Ik heb nu alle filters ter controle voorgelegd aan mijn vriendin en er nu opgeschreven welk kleur ze hebben.

Ik zie in PS dat elk kleur vervat zit in bepaalde nummers (blauw-groen-rood). Ik heb me al afgevraagd als het niet zou mogelijk zijn een lijst aan te leggen met kleuren met hun nummers. Bijvoorbeeld: ik zie een foto met een blauwe lucht die ik perfect vind. Als ik dan de juiste nummercombinatie voor die lucht zou hebben dan kan ik die dan gebruiken om bv een lucht uit een eigen foto aan te passen (zodat ik zeker ben dat het geen paarse ipv blauwe lucht is).
          Ook de juiste witbalans vinden is vaak een probleem.

Ben benieuwd of er handige tips gaan komen.
          Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

Comment

Ik heb me al afgevraagd als het niet zou mogelijk zijn een lijst aan te leggen met kleuren met hun nummers
            Misschien kan je leren werken in de LAB kleuren mode. Daar heb je 2 kanalan a en b voor de kleuren en een aparte kanaal L voor de belichting. a gaat van -100 (groen) tot +100 (magenta) en b gaat van -100(blauw) tot +100(geel). Zo kan je vrij goed weten met welke kleur je te maken hebt.
            Bv. a = -15 en b = 25 dan krijg je een groene kleur. Of a=35 en b=20 dan krijg je rood enz..
            Het L kanaal bepaalt hoe licht of hoe donker een keur is. Als a=0 en b= 0 dan heb je een neutrale kleur (grijs) en als L=0 dan heb je zwart en L=100 krijg je wit.
            Na een tijdje ga je weten welke lettercombinatie bij welke kleur past.

In RGB mode vind ik dit moeilijker omdat je maar 3 RGB kanalen hebt waar ook de belichting in vervat zit.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
              Via de zoekfunctie van deze site vond ik deze topics: klik!
              Jos, je weet intussen toch dat je de resultaten van een Zoek-opdracht niet kunt opslaan.
              Jouw link geeft alleen maar:

Jammer, maar helaas...
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Zijn meerdere met dit probleem zie ik, dacht eerst dat het een beetje een onzin vraag was maar ben blij het toch gepost te hebben. Wel goede op lossingen gehad maar niet een die echt iets is, maar hoop dat er nog meer reacties komen, heb nu sneeuw foto's met een een zweempje rosse of een vos die meer bruin dan rood is.Maar erg beankt dat er op gereageerd is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Jos, je weet intussen toch dat je de resultaten van een Zoek-opdracht niet kunt opslaan. ...
                  Tja, op mijn kladblad heb ik de koppeling getest en die werkte, waarschijnlijk omdat ik die zoekpagina nog open had staan.

Ik had dus de zoekterm "kleurenblind" gebruikt en alleen in de titels gezocht. Resultaat: 5 topics.

Alweer iets bijgeleerd. Dank u.
                  Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Working...
                  X