Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukken: Tekst op afbeelding leesbaar houden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Afdrukken: Tekst op afbeelding leesbaar houden

Opdracht: Ontwerp van een advertentie voor een magazine. H: 32cm B:22cm
    De advertentie zal zowel foto's als tekst bevatten.
    De advertentie moet doorgestuurd worden als 1 bestand.

Vragen:
    - Hoe bepaal ik zo optimaal mogelijk de resolutie/afmetingen van de advertentie? In photoshop is het natuurlijk mogelijk om een nieuw bestand aan te maken, waar je de afmetingen in cm kan invullen. Is dit de beste methode, of werkt men het best met een zo hoog mogelijke resolutie, met de juiste verhouding B/H ?

- Het opslaan van de afbeelding: Welk type komt hiervoor best in aanmerking? PNG/JPG/BMP/GIF/... , (leesbaarheid van de tekst)?
    Is er een grote invloed wanneer men zo'n afbeelding eerst nog zou resizen voor men deze gaat afdrukken?

- Hoe zorg ik ervoor dat de tekst perfect leesbaar blijft? Met Anti-aliasing?

Ik heb enkel ervaring met het bewerken van afbeeldingen voor internet. Waarschijnlijk is er een andere aanpak nodig voor afbeeldingen (met tekst) voor print?

Bedankt!
    Nikon D2H / AFS 28-70 f/2.8D

het bestand as-is klaarmaken is de beste methode.

vraag dus na in welke resolutie en in welk bestandsformaat (best TIFF kiezen lijkt me)

maar dus niet een bestand maken dat nadien nog verkleind of vergroot moet worden..

ivm tekst: best in een aangepast pakket, hoewel photoshop hiervoor sinds versie 6 aanzienlijk verbeterd is daarvoor. Quark, Indesign is beter imho qua tekstbehandeling. Uitvoer in PDF is dan ook makkelijk mogelijk, met haarscherpe tekst.

Maar nog belangrijker dan dit alles is een pakkende advertentie, en dat druk je niet uit in bestandsformaten, resoluties e.d. maar heeft alles te maken met een degelijke kennis van ontwerp.
    ToM.___ //Fuji s602.
    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
    It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Voor print gelden idd nogal wat andere zaken dan voor een webpagina. Afspraken over resolutie en dergelijke sluit ik daarom altijd kort met de drukker die het materiaal gaat opleveren. De overige vragen die je stelt zijn hier eigenlijk ondergeschikt aan.

Als het om drukwerk gaat: Neem contact op met de drukker die de uiteindelijk druk gaat verzorgen (ik ken drukkers die zéér capabel zijn en ik ken er die ik moest uitleggen wat de Pantonekleuren zijn).
      Kortom: Neem contact op met de drukker die het moet gaan doen

Comment

Deze vragen stelde ik omdat ik van de contactpersoon slechts heel weinig informatie meekreeg.
        Het resultaat moet worden opgestuurd naar het magazine waar de advertentie in zal verschijnen.
        Daar konden ze mij niet meer vertellen dan 'hou je aan de afmetingen, en stuur het als een bruikbaar bestand door'.

Ik zal het bestand als tiff en als een zo weinig mogelijk gecrompeseerde jpeg opsturen.

Bedankt voor de reacties.

Comment

beste,
          beging met een nieuwe pagina met een resolutie van 300 dpi en werk verder van op deze pagina.
          zet uw kleuren als cmyk .
          let er op dat uw zwart ( van de tekst ) zwart is, dat er geen andere kleuren onder zitten, dit doe je door :uw zwart te selecteren en handmatig de waarde in % in te geven rechts onderaan in het kleurvenster . als waarde voor C =0% M =0% y =0% k =100% zo ben je zeker dat uw zwart, zwart is ( anders gaat de drukker in zijn haar scharten ).
          als je klaar bent met uw opmaak sla je alles op in een tiff bestand ( enkel dit bestand kan goed gebruikt worden op een MAC ).
          LET OP : open eens uw bestand van uit windows verkenner om te kijken of de kleuren nog kloppen ( zeker doen ), en indien ze niet kloppen moet je de afbeelding terug openen in ps en terug opslaan als tiff , maar dan moet je iets aanvinken in het venster die je te zien krijgt .
          indien er iets niet lukt : lieven.vandergheynst@pandora.be
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Ik heb in Photoshop een nieuwe pagina aangemaakt met deze instellingen, en opgeslagen als een tiff bestand. Kleuren e.d. kloppen.

Hoe ga je te werk met gekleurde tekst? Kan ik verwachten dat het print-resultaat het resultaat op het scherm goed zal benaderen, of hou ik het best rekening met een mindere kwailteit? (met CYMK-kleuren)

De afmetingen (in mm) die je in photoshop kan ingeven, zijn deze steeds correct achteraf?

Comment

De kleuren zullen bijna niks verschillen ( het zit hem in het verschil tussen zijn en uw scherm, je kan steeds een proefdruk vragen ) en op je 2e vraag,
              de afmeting zal exact kloppen tot op de MM , maar indien je etiketten, poster, flyer of dergelijke die moet worden op maat gesneden moet 5MM per zijde groter zijn (een afbeelding van 10 X 10cm is dan 11 X 11cm ).
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Ja het beste wat je kunt doen is alles exporteren naar PDF maar daar moet je dan wel de mogelijkheid tot hebben, dat heeft geen (bijna) geen problemen naar export toe.

Ik zie dat je Photoshop hebt, dus exporteren naar CMYK/EPS met een resolutie van 300dpi is perfect voor een correcte uitvoer. (JPG compressie mag hier ingeschakeld zijn, bij ons op het werk staan al onze beeld bestanden op deze manier bewaard en de bestanden zijn veel kleiner!)

Tekst in zwart met CMY is normaal geen probleem je verkrijgt dan een dieper zwart en bij een perfecte druk kan zal dit geen probleem opleveren (kleine tekst bv 10pt zou ik enkel in het zwart plaatsen)

Ik zie dat je formaat 32x22 is, is dit een aflopend formaat?
                http://www.deinzeonline.be/ - http://www.poeke.net/ - https://www.instagram.com/dverleysen/

Comment

Working...
                X