Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Exposure blend en panorama

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Exposure blend en panorama

    Ik wil een panorama maken van een 20-tal portrait-opnames, waarvan ik telkens 3 belichtingen heb (0/+1.5/-1.5).
    Dit zijn dus in totaal 60 opnames voor 1 foto

    Voor panorama's gebruik ik de automatische functie in Photoshop : dat werkt op zich goed.

    Voor exposureblending werk ik met verschillende lagen en maskers in PS : dat werkt ook goed voor 1 foto (met bvb 3 exposures).

    Nu de combinatie...

    Hoe ga ik best te werk ?
    Van elke foto voor de pano (zijnde 20 st) eerst een exposure blend van de 3 foto's van elk maken, en dan de 20 "geblende" foto's invoegen in PS om pano van te maken ?
    Of eerst van elke reeks belichtingen 3 pano's maken, en dan alle 3 de pano's blenden ?

    Bij de eerste manier vrees ik dat de blend van elk van de 20 opnames nooit zo gelijkmatig kan zijn, dat dit niet zichtbaar zal zijn op de pano, door verschillen licht donker, maskers die verspringen...

    Bij de tweede manier vrees ik dat de 3 pano's niet perfect gelijk gaan zijn, waardoor ik dan probleem krijg tijdens het blenden van die pano's.

    O ja, de foto's zijn uit de hand genomen, maar vrij grote overlap, en posities zijn heel nauwkeurig...

    Wie heeft hier ervaring mee en kan ze hier delen ?

    Thx !
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

  • #2
    Re: Exposure blend en panorama

    Hugin (http://hugin.sourceforge.net/) zou dat moeten kunnen: stitching en blending tegelijk.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Exposure blend en panorama

      Ik zou voor de eerste optie kiezen, verschillen in belichting kun je nog altijd aanpassen achteraf. Als je drie pano's heb die niet hetzelfde zijn uitgelijnd, dan komt dat niet goed vrees ik.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Exposure blend en panorama

        Bedankt voor deze handige link.
        Lijkt mij nogal complex om te installeren...
        Heb het ondertussen op de "ambachtelijke" manier gedaan
        Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
        Hugin (http://hugin.sourceforge.net/) zou dat moeten kunnen: stitching en blending tegelijk.
        www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

        Comment


        • #5
          Re: Exposure blend en panorama

          Ik heb de 2e versie uitgeprobeerd, omwille van veel minder werk.
          En heb slechts met 2 belichtingen gewerkt. Het histogram was ok met deze 2.
          Heb dus 2 pano's gemaakt, 1 voor de lucht, 1 voor de rest.
          Uitlijning viel nog mee. Het 1 van de 2 pano's (die voor de lucht) een beetje moeten uitrekken (2%) om mooi gelijk te komen.

          Het resultaat staat HIER
          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
          Ik zou voor de eerste optie kiezen, verschillen in belichting kun je nog altijd aanpassen achteraf. Als je drie pano's heb die niet hetzelfde zijn uitgelijnd, dan komt dat niet goed vrees ik.
          www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

          Comment


          • #6
            Re: Exposure blend en panorama

            Als je regelmatig pano's maakt dan zou ik toch sterk autopano overwegen.

            Op reis neem ik vak een hoop foto's om er dan een panorama van te maken.
            De automatische detectie van de panorama's en uitgebreide keuzes ivm witbalansen, exposures etc. zorgt ervoor dat je snel snel iets in elkaar kan steken of echt tot in de details bezig bent met de kleureninstellingen van HDR panorama's

            Je zal er veel tijd en moeite mee besparen!

            Comment


            • #7
              Re: Exposure blend en panorama

              Bedankt voor de tip, WillemvL !

              Heb het eens geprobeerd en het is inderdaad en goed programma.
              Nu nog eens kijken hoe het werkt voor multiexposures...
              Oorspronkelijk geplaatst door WillemvL Bekijk bericht
              Als je regelmatig pano's maakt dan zou ik toch sterk autopano overwegen.

              Op reis neem ik vak een hoop foto's om er dan een panorama van te maken.
              De automatische detectie van de panorama's en uitgebreide keuzes ivm witbalansen, exposures etc. zorgt ervoor dat je snel snel iets in elkaar kan steken of echt tot in de details bezig bent met de kleureninstellingen van HDR panorama's

              Je zal er veel tijd en moeite mee besparen!
              www.damafoto.be
              Facebook Damafoto

              Comment

              Working...
              X