Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

psp

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• psp

hallo ik ben bezig om fotos te bewerken met psp maar het lukt nog niet zo goed kan iemand mij helpen aub
    ik dank u bij voorbaat
    lucas

http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=32713

ja dit vorige bericht is eigenlijk van mij maar ik was vergeten om act uit te loggen sorry
    lucas
    LUCAS

Comment

Hi Lucas,

Wat voor soort bewerkingen bedoel je? Meer algemene correcties (licht/donker of kleur aanpassen etc, of rechtzetten oid) of bewerkingen (bv met meerdere lagen, toepassen van filters en effecten etc) ?

Geef eens aan wat je zou willen doen bv en wat er niet lukt, dan krijgen we meer zicht op je probleem (en zet er voor de zekerheid ook even bij welke versie van PSP je gebruikt)

Comment

ja ze zeiden dat ik meer contrast en kleurenmix moest maken maar weet niet hoe dat moet en ik gebruik psp 7
        ik dank u bij voorbaat
        lucas
        LUCAS

Comment

Lucas, ik heb je bewerking gezien (van model op motor), ik neem aan dat het om die gaat?

Ik weet natuurlijk niet precies wat de anderen bedoelen met kleurenmix, maar je kunt in PSP (ik geef hier de NL-termen voor PSP7) in het menu de Kleuren de optie Aanpassen - Kleurbalans kiezen. Je krijgt dan een dialoogvenster met drie schuifregelaars (van Cyaan tot Rood, van Magenta tot Groen en van Geel tot Blauw). Standaard staan alle 3 in het midden.

Deze opties werken niet op het gehele bereik van de foto. Onder de schuifjes zie je 3 keuzes: Schaduwen, Middentonen (standaard geselecteerd) en Hoge lichten. Selecteer je bv Schaduwen en schuif je de bovenste schuifregelaar een stuk naar rechts, dan komt er rood in de schaduwen. Wil je geel in de lichtere gedeelten, dan selecteer je Hoge Lichten en schuif je de onderste schuif naar geel. Op die manier zijn er natuurlijk tig miljoen verschillende combinaties mogelijk.

En dat is het probleem. Bij het bewerken van een foto is het erg belangrijk dat je een bepaald doel voor ogen hebt. Anders kun je nooit meten of je met een bepaalde instelling méér in de richting van dat doel komt of er juist vanaf dwaalt. Als je echt goed met bewerkingen aan de slag wilt, probeer dan eerst met eenvoudige bewerkingen te beginnen. Bv een te donkere foto wat lichter maken, een foto met te weinig kleur wat meer kleur geven etc. Net als bij leren rekenen leer je ook eerst optellen, dan pas de wat lastigere variant vermenigvuldigen en pas lang daarna machtsverheffen.

Het probleem is namelijk dat bepaalde effecten erg gecompliceerde dingen doen met een foto. Dus als je daarna bijvoorbeeld het contrast wilt verhogen, dan kan dat op veel verschillende manieren. En allemaal hebben ze ook een totaal ander resultaat tot gevolg.

En uiteraard is bovenstaande verhaal niet bedoeld om je schrik aan te jagen voor beeldbewerking. Beeldbewerking is nl juist goed, maar het moet altijd wel het doel dienen dat je juist door die bewerking de foto beter laat zien wat je ermee wilde tonen. En dat is eigenlijk véél lastiger dan het fotograferen zelf, maar toch niet minder leuk en interessant

Comment

ja bedankt voor de uitleg ik zal het direct eens proberen

lucas
            LUCAS

Comment

Hallo Lucas, ik werk ook altijd met PSP.

Wat ik meestal doe met deze filter (als ik het goed gezien heb gebruikte je 'Black Pencil' of 'Charcoal') is de opacity lager zetten. Bij mij meestal detail ± 90, opacity ± 30 a 40

Wat je ook kan doen is het volgende:
              - Dupliceer je layer
              - Op een layer voor je deze filter uit
              - Leg er nu een masker over en haal de originele persoon weer tevoorschijn.
              - Of speel met de transparantie van beide lagen

Nog PSP-vragen, laat maar komen

Zie een voorbeeld in deze topic: http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=33068
              Groetjes,
              FilMar, Beeldbrouwer ;-)
              * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Filmar bedankt voor de uitleg de uitleg van hoe ik met het potlood moest werken heb ik direct uitgeprobeerd en het is echt goed bedankt
                lucas
                LUCAS

Comment

Dat doet mij plezier Lucas. Mogen we meegenieten
                  Groetjes,
                  FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                  * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Working...
                  X