Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"resolutie", wat maakt dat uit?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • "resolutie", wat maakt dat uit?

    Wanneer je in een fotobewerkingsprogramma foto's converteert naar bvb. JPG, dan krijg je daar meestal de mogelijkheid om de "resolutie" in te stellen.
    Wie legt mij eens haarfijn, en vooral in "eenvoudig nederlands", uit wat zoiets met je foto doet.
    Waar het nuttig voor is en waarvoor het nutteloos is?
    Waar je foto er baat bij heeft, enzomeer.

  • #2
    Re: "resolutie", wat maakt dat uit?

    Resolutie is enkel belangrijk als je een document moet aanleveren voor druk .
    De resolutie wordt uitgedrukt in DPI dots per inch of in PPI pixels per inch, als een drukker je vraagt een beeld te leveren dan vraagt die dat beeld gewoonlijk op 300 dpi, dat kan je bezorgen als die ook een formaat opgeeft, want een resolutie is gekoppeld aan een formaat, en enkel op dat formaat is de resolutie wat gevraagd is.

    In de praktijk heb je een beeld uit de camera dat een lengte en een breedte heeft uitgedrukt in pixels, laat ons als voorbeeld een verhouding 3 X 2 nemen zoals de meeste digitale reflexen hebben, om het gemakkelijk te houden 3000 X 2000 pixels of een beeld van 6 megapixel, al naar gelang de gewenste resolutie gaan de afmetingen van het beeld variëren, terwijl het aantal pixels (beeldpunten) hetzelfde blijft, ge gaat dus als het ware je beeldpunten verdelen over een bepaalde oppervlakte, breng je de puntjes dichter bij elkaar, dan stijgt je resolutie en wordt je beeld kleiner, zet je ze verder uit elkaar dan daalt je resolutie en wordt je beeld groter, maar het aantal beeldpunten blijft steeds hetzelfde.

    Ik hoop dat deze uitleg voldoende verstaanbaar is.

    MVG, Jeff c.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: "resolutie", wat maakt dat uit?

      In een JPG heeft resolutie geen enkele zin.
      Een JPG bestaat uit een aantal pixels in 2 richtingen en dat is het enige wat telt.

      Dus als je JPG 900x600 pixels heeft dan maakt de instelling of de resolutie nu 72 DPI of 300 DPI niets uit. Het blijven 900x600 pixels.

      Resolutie is nuttig als je gaat drukken. Maar als je een JPG drukt dan wordt die info normaal overgeslagen. Als je die 900x600 foto drukt met als instelling 72 DPI of 300 DPI zal voor de meeste printers/drukkers net dezelfde foto opleveren want ze gebruiken de pixels die er zijn. Die worden verdeeld over de drukoppervlakte en de resolutie zal dus alleen afhangen van de grootte waarop je aan het drukken bent.

      Als je JPG naar PDF saved omdat je drukker een PDF wilt. Dan wordt die info wel gebruikt. De PDF zal info uit je JPG halen om de gewenste resolutie te behalen. Die resolutie gaat steeds samen met het formaat. Een resolutie van 300 DPI zegt niets op zich.
      Als je 300 DPI en 5x7 inch zegt, dan heb je info. Want nu praat je over 300*5=1500 en 7*300=2100 dots om te printen. Dus je hebt dan 1500x2100 pixels nodig. Heb je meer pixels dan zal de SW die reduceren zodat het overeenkomt. Heb je er minder dan zal de SW extrapoleren en nu dus pixels toevoegen (kan tot blokjesvorming leiden).

      Het vorige voorbeeld van 900x600 is dan niet voldoende om op 300 DPI en 5x7inch te drukken. Anders gerekend: 900x600 op 5x7 inch komt neer op: 900/7=128 en 600/5=120. Dus je kan een dergelijke foto dus op 120 DPI drukken op die maat.

      Vergeet niet dat het allemaal in inches te doen is. 1 inch = 2,54 cm. Die 5x7 inch was dus 12,7x17,8 cm.

      Toch is soms enige voorzichtigheid geboden. Als je bv in photoshop die dingen instelt. Dan kan het dus zijn dat photoshop pixels bijmaakt of wegsmijt om de ingegeven resolutie te laten matchen met de opgegeven afmetingen. Maar in photoshop moet je die dingen niet opgeven, laat ze blank als je niet expliciet voor een bepaald drukwerk aan het werken bent. Denk eraan ook bij het croppen geldt dit. Ook daar kan je eventueel een afmeting en resolutie instellen (laat hier bijna altijd de resolutie blank om te voorkomen dat er met pixels wordt gegoocheld).
      Tot sluitertijd, Dirk

      Comment


      • #4
        Re: "resolutie", wat maakt dat uit?

        Voila! Zo wilde ik het horen
        Nu weet ik eindelijk, voor eens en altijd, hoe de vork in de steel zit.
        Hopelijk zijn er nog veel lezers die hierdoor wijzer zullen geworden.
        Ik weet nu alvast dat ik, door een getal in het voorziene hokje te zetten, niks verbeter aan de oorspronkelijke foto.
        Want dat was vooral mijn probleem.

        Bedankt voor de prachtige uitleg!

        Comment

        Working...
        X