Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR - witbalansprobleempje - hulp gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• HDR - witbalansprobleempje - hulp gevraagd

Ik heb een aantal opnames in bracketing gemaakt (in nef) met de bedoeling er hdr foto's van te maken. De witbalans was echter ingesteld op kunstlicht ipv daglicht. Ik weet niet hoe ik en de witbalans kan aanpassen en mijn raw bestanden behouden om dan verder de foto's in PS4 om te zetten tot HDR. Iemand een idee?

Re: HDR - witbalansprobleempje - hulp gevraagd

Oorspronkelijk geplaatst door el bondadoso Bekijk bericht
    Ik heb een aantal opnames in bracketing gemaakt (in nef) met de bedoeling er hdr foto's van te maken. De witbalans was echter ingesteld op kunstlicht ipv daglicht. Ik weet niet hoe ik en de witbalans kan aanpassen en mijn raw bestanden behouden om dan verder de foto's in PS4 om te zetten tot HDR. Iemand een idee?
    Als die NEF's opent in PS4 (enfin in ACR), kan je toch probleemloos de WB aanpassen ?
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Probleem is opgelost. Ik zat op het verkeerd spoor omdat ik vanuit Bridge werkte: ik veranderde de witbalans in PS4 en wilde dan terug vanuit Bridge werken. Ik werk nu gewoon verder vanuit PS4 om de foto's samen te voegen tot HDR.

Comment

Goed dat het opgelost is. Persoonlijk open ik de RAW-bestanden vanuit Bridge in ACR (Adobe Camera Raw), waar ik witbalans en andere zaken aanpas en dan het bestand opsla als 16-bits TIFF. Als ik er zo een reekje van drie heb (verkregen via bracketing -2; 0 en +2) zal ik daarna die drie TIFFs openen in Photomatix, voor de exposure blending en tone mapping. Dat levert dan weer één (HDR) TIFF-bestand op dat ik afwerk in PS CS4.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Working...
        X