Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PSE7 - verkleinen in pixels

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• PSE7 - verkleinen in pixels

Ik heb steeds gewerkt met PSE5, nu heb ik PSE7 (even wennen wel), maar ik stuit op een probleempje:

Het resizen van mijn foto's om op BD te plaatsen deed ik steeds manueel, omdat ik graag manueel bijscherp (niet elke foto heeft evenveel verscherping nodig en ik heb een hekel aan oververscherpte foto's), en ik geen kwaliteit wil verliezen door eerst bij het resizen op te slaan in JPEG, dan de foto weer te openen, verscherpen, en weer op te slaan.

Vroeger kon ik als ik Resize > picture size deed de documentsgrootte aanpassen naar een bepaald aantal pixels. Nu krijg ik in het menuutje achter de waarde echter enkel procent, inches, mm, cm, punten, pica's en kolomgrootte. Pixels staat er niet meer bij.

Kan ik ergens iets instellen zodat het er wel terug bij komt te staan of kan ik op een andere manier resizen naar een bepaald aantal pixels, zonder dat de foto daarbij opgeslagen wordt en ik ze daarna weer moet openen om te verscherpen?
    Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
    vroeger op dit forum bekend als wAckO

Re: PSE7 - verkleinen in pixels

Kun je niet via Preferences de Units (v.d. Rulers) eerst op Pixels zetten? Daarna via Image>Resize>Image Size.
    Heb hier PSE6 voor Mac.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Dat was 't niet, maar 'k heb het wel gevonden door dat te proberen en blijkbaar beter uit m'n doppen te kijken als daarstraks.

Blijkbaar kan je als het vakje 'nieuwe beeldpixels berekenen' aangevinkt wordt de pixelformaten bovenaan aanpassen (daar kon je daarvoor niet aankomen). Ik had dat vakje wel al aan- en afgevinkt maar had niet opgemerkt dat dat daarboven de mogelijkheid gaf om het te veranderen.
      Dit is eigenlijk logischer dan het vroeger was maar je moet het natuurlijk wel zien

Bedankt dus voor de hulp!
      Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wAckO Bekijk bericht

Vroeger kon ik als ik Resize > picture size deed de documentsgrootte aanpassen naar een bepaald aantal pixels.
        Vul bij Pixel Dimensions het gewenste aantal pixels in.

Comment

Blij dat het opgelost is!

Eventjes gecheckt, en ja hoor: "Resample Image" moet aangevinkt zijn om de pixelwaarden te kunnen aanpassen.

Last edited by LesC; 2 juni 2010, 09:04.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Ik denk dat dat wel eens de oorzaak van het 'probleem' zou kunnen geweest zijn, ik had vroeger ook een Engelstalige versie en nu een Nederlandse... Alles ziet er dan al anders uit en met de taal die ook nog verschilt gaat dat wel even aanpassing vereisen.

Gelukkig heb ik BD om me in het midden van de nacht (voor sommigen toch) uit de nood te helpen

Comment

Working...
            X