Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

damp op lens : dedju...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• damp op lens : dedju...

gisteren na een loodzware training proberen een foto te nemen...door al dat zweten zaten we precies in de tropen , constante damp op de lens en niet droog te krijgen..., pogingen met PE7 leveren niet veel op ,kan er aub iemand hiermee helpen dit enigszins toonbaar te krijgen om een persartikel te kunnen plaatsen....bedankt bij voorbaat !!

Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

Re: damp op lens : dedju...

Gewoon in "Curven" wat spelen met de schuiferkes, de kleurbalans juist zetten, de manschappen rechtzetten (1° naar rechts) en de rommel in de hoek wegcroppen.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ik heb al vaak gelezen en gehoord, en dit dan ook zelf ondervonden dat PS geen tovermiddel is om slechte foto's goed te maken.
      Toch kunnen er nog enkele zaken op jou foto toegepast worden die de foto kan verbeteren. Ten eerste recht zetten en wat meer croppen zodat de foto al veel rustiger wordt. Dit kon eigenlijk al bij het vastleggen. In feite hadden volgens mij de personen beter evenwijdig met de muur gestaan en jij er haaks op. Ook zoals Red Falcon zegd de witbalans aanpassen. Daarnaast kan je nog enkele kadertjes aan de muur wegklonen, en vooral de plekken waar de kaders weggenomen zijn.
      De "mist" kan je volgens mij niet wegnemen, enkel wat minder zichtbaar maken door meer contrast en "local contrast" in RAW. Maar dan krijg je al vlug een overscherpte foto, zoals in mijn voorbeeld reeds te zien is. Mogelijs zou dit een beter resultaat geven met het origineel bestand ipv deze verkleinde versie.

Ik heb wat zitten oefenen (ben ook geen expert in PS) en kwam tot volgend resultaat:

Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

Comment

@ erven: mooi resultaat
        nu enkel nog het geel wat minder verzadigen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ddavid Bekijk bericht
          @ erven: mooi resultaat
          nu enkel nog het geel wat minder verzadigen

Inderdaad, beter zo. En 'k heb weer iets bijgeleerd. Ik wist niet dat je de verzadiging van een bepaald kleur appart kon regelen. Maar alles in verband met kleuren zijn mijn sterkse punt niet daar ik kleurenblind ben.
          Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

Comment

bedankt RFalcon , Erven en DDavid , jullie maken m'n WE weer iets beter...ik heb de foto niet zelf kunnen nemen want ik sta er zelf op ( wel de laagste gordel bij een 1ste , 5de en 7de JKA Shotokan Dan ).
            Photoshop is inderdaad niet zaligmakend , soms niet de omstandigheden zo zoals hier dat je op voorhand al weet dat er geen goede foto zal kunnen genomen worden , had ik het geweten had ik mijn toestel uit de tas gehaald om te laten ''acclimatiseren''.
            Ik zal me toch eens serieus moeten verdiepen in een boek over PE7 , want ik ken de mogelijkheden nog niet genoeg.
            Zie hieronder wat mijn minieme resultaat was vooraleer die post te plaatsen...

bedankt voor jullie hulp.
            Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

Comment

Ook even een poging gedaan in NX
              Mvg,
              SW
              BD1071BE

Comment

Working...
              X