Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Capture NX 2

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon Capture NX 2

hallo
    ik had bij de aankoop van mijn toestel zo een testversie van dit programma

maar geen tijd gehad om te testen

wat kan dit programma zoal? kan het fotos terug recht zetten? kan je met layers werken?

iemand die dit gebruikt met positieve of negatieve ervaringen?

groetjes pieter
    Nikon D7200 + Nikon D3000 + Canon TX

Re: Nikon Capture NX 2

check even volgende site,dan krijg je een een beter zicht op de mogelijkheden:
    http://www.capturenx.com/en/lessons/lessons/index.html
    Fotografie is een middel om dingen weer te geven die iedereen kent zonder erop te letten.

Comment

Ik gebruik NX2 als raw-converter en dan nog in batch ook. Maar dan is toch meer dan 95% goed(genoeg), slaat het programma de plank kompleet mis, dan doe die foto('s) even met de hand. Ik vind het voor NEFs de beste resultaten geven en neemt al je camerainstellingen over(CA-correctie[als je een D300 of hoger hebt], vigneteringscorrectie enz.).
      Je kan ook een heleboel andere bewerkingen doen, maar niet in lagen werken, maar wel semi in lagen met controlepunten, die soms makkelijker werken als lagen. Zelf doe ik de bewerkingen in PS en ook met controlepunten via Viveza.

Grootste nadeel van het programma: gebrek aan snelheid, de raw-conversie, maar ook de bewerking duurt heel lang voor die in beeld zichtbaar is, het vergelijken stand 1/stand 2 wordt dan toch moeilijk.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Zoals hierboven reeds gezegd, de beste NEF (RAW) converter die er bestaat, (voor Nikon dan) het programma is dan ook speciaal voor Nikon gemaakt, maar werkt ook prima voor aanpassingen van Tiff en JPG bestanden van andere merken.

Inderdaad geen snelheidsduivel voor je instellingen, maar daarentegen wel een snelle batchverwerker, foto's rechtzetten gaat prima en snel, volgens mij gemakkelijker dan bv. Photoshop.

Het controlepunten gereedschap werkt wonderbaarlijk goed, bv. een blauwe hemel wat bijwerken werkt perfect, zonder de rest van het beeld aan te tasten.

Hier een zeer tevreden gebruiker, ik fotografeer alleen nog in NEF, en doe alle eerste nabewerking zoals bv. rechtzetten, opscherpen, eventueel witbalans wat bijstellen enz. met Capture NX2, heeft net dat ietsje méér dan alle andere programma's die ik gebruik.

Comment

Beste,

Tot vorig jaar had ik ook problemen met het traag werken van NX2. Maar sinds ik met een nieuwe computer werk gaat alles bliksemsnel. Mijn pc werkt met een i7-processor en 12 GB geheugen (alhoewel het met minder geheugen ook wel kan).

Jean Luc

Comment

raden jullie eigenlijk adobe lightroom 2 boven capture nx 2?

groetjes
            Nikon D7200 + Nikon D3000 + Canon TX

Comment

Heb je de berichten hierboven niet gelezen?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

lr2 niet maar wel lr3, is niet te vergelijken met NX2, LR is een totaal pakket en biedt de beste hoge ISO verwerking van alle RAW-converters die ik ken. Is zeer snel, kunt met masken werken en heeft ook auto lens correctie (finale versie LR3) ook voor niet Nikon lenzen.
                Het is aangeraden camera profiel te gebruiken voor LR maar deze zijn beschikbaar voor Nikon.

LR kun je zodanig instellen via presets dat er geen verschil is in kleuren met NX2, of nog beter, aanpassen naar wat jij wil, kunt bestaande profielen tunen naar eigen wens of zelf camera profielen creëren
                Gewoon even uitproberen. LR3 is momenteel nog gratis beschikbaar .

Een andere aanrader is Capture one (C1), geeft warm aangename kleuren, biedt heel wat mogelijkheden is vrij goed op hoge ISO, maar iets minder dan LR3. Is ook zeer snel. Pakket is minder volledig dan LR3 maar toch meer meer mogelijkheden dan Nx2
                Kunt deze ook 1 maand gratis uitproberen.

Comment

Moest je interesse hebben... op CameraNU.nl is de Capture NX 2 in reclame:

120 euro ipv 160 euro...

Succes met je keuze!

Comment

Als je niet vertrouwd bent met het programma: afblijven
                    Eenmaal geproefd van de resultaten...

Comment

Ik gebruik voor mijn meeste conversies Aperture. Als het echt perfect moet zijn dan draai ik de NEFs door NX2 maar enkel en alleen maar voor de heel goede CA correctie. Voor de rest is het programma onhandelbaar traag eigenlijk (op Mac althans, geen idee hoe het op Windows zich gedraagt).
                      De control points zijn wel een leuke feature.

Ik raad NX2 alleen maar aan als je echt het allerbeste uit je NEFs wilt halen en enorm veel geduld hebt. Zoals gezegd zijn de conversies van Aperture of Lightroom (of Capture One) over het algemeen meer dan goed genoeg.
                      mijn website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Powaqqatsi Bekijk bericht
                        Ik raad NX2 alleen maar aan als je echt het allerbeste uit je NEFs wilt halen en enorm veel geduld hebt. Zoals gezegd zijn de conversies van Aperture of Lightroom (of Capture One) over het algemeen meer dan goed genoeg.
                        Ik raad NX2 altijd aan want je wil toch alleen maar het beste uit je NEF's....

Op mijn Mac draait NX2 als een bliksem....blijkbaar is er bij u iets anders mis
                        Many amateur photographers spend more time putting elaborate watermarks on their images than they do making images worth stealing....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bennyd Bekijk bericht
                          Ik raad NX2 altijd aan want je wil toch alleen maar het beste uit je NEF's....

Op mijn Mac draait NX2 als een bliksem....blijkbaar is er bij u iets anders mis
                          Het minuscule verschil in beeldkwaliteit is niet mijn tijd waard. NX2 is gewoonweg enorm traag en ik ben niet de enige die er last van heeft. Misschien met de allersnelste en nieuwste computers dat het OK draait, maar het kan absoluut niet op tegen de snelheid van Aperture of Lightroom. En bij AP en LR krijg je er serieuze asset management bij.

Als je een heel snelle/nieuwe computer hebt, by all means probeer dan NX2 eens. Maar alle voordelen van AP/LR wegen niet op tegen het minuscule (als het er al is) verschil in beeldkwaliteit.

Beeldkwaliteit is trouwens niet altijd het juiste woord: elke RAW convertor "tekent" de beelden op een andere manier. Daar zit 'm het grote verschil in.
                          mijn website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Powaqqatsi Bekijk bericht
                            Het minuscule verschil in beeldkwaliteit is niet mijn tijd waard. NX2 is gewoonweg enorm traag en ik ben niet de enige die er last van heeft. Misschien met de allersnelste en nieuwste computers dat het OK draait, maar het kan absoluut niet op tegen de snelheid van Aperture of Lightroom. En bij AP en LR krijg je er serieuze asset management bij.

Als je een heel snelle/nieuwe computer hebt, by all means probeer dan NX2 eens. Maar alle voordelen van AP/LR wegen niet op tegen het minuscule (als het er al is) verschil in beeldkwaliteit.

Beeldkwaliteit is trouwens niet altijd het juiste woord: elke RAW convertor "tekent" de beelden op een andere manier. Daar zit 'm het grote verschil in.
                            NX2 tekent telkens weer op een heel voorspelbare (goede) manier

Maar niet getreurd, ik ben LR3 beta 2 aan het uitproberen. Alleen moet ik het programma nog naar mijn hand zetten zodat het werkt zoals ik het wil, wat alsnog niet het geval is

Comment

Er is geen enkele raw converter beter dan NX 2 om nef's om te zetten.
                              Het is werkelijk de enige die je raw bestanden correct qua kleur en contrast omzet.

Zelf gebruik ik capture NX2 om de eerste aanpassingen te doen, exposure, rechtzetten, crops, controlepunten, highlights/shadows, etc....

Dan zet ik mijn bestanden om naar TIF (heb je geen verlies).

Vervolgens werk ik mijn foto's af in Lightroom 2 en photoshop CS4.
                              Als de foto helemaal klaar is zet ik hem om in TIF CMYK voor de drukpers en/of JPG afhankelijk van het formaat dat de klant wenst te ontvangen.

Mvg. Peter
                              www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

Comment

Working...
                              X