Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW en DDP

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• RAW en DDP

Hoi,

Ik heb enkele vraagjes,
    omdat er meestal word gezegd werk in RAW,ben ik er toch maar meer begonnen,
    en inderdaad wat is het een luxe om achteraf in DDP uw belichting nog te kunnen veranderen zeker de stops belichting meer en minder te geven,echt wel super
    maar toch ondervind ik enkele probleempjes,om je foto nog verder af te werken
    klonen,horizon recht trekken het één en ander filtertjes gebruiken gaat niet in DDP
    daarvoor wil ik dan die paint shop pro gebruiken omdat ik nog geen boek heb van photoshop en deze foto's zijn eventjes te belangrijk dat er niets verkeerds mag aflopen,
    dus na het converteren van RAW naar JPEG in DDP laad ik mijn foto's in paint shop en geeft hij telkens aan
    " de kleuren van het document zijn geconverteerd naar het werkvlak"
    ingesloten sRGB v1.31 (Canon)
    Actief sRGB Color profile.icm

is dit normaal of geeft dit ook weer kwaliteitsverlies?
    Kan iemand mij hierbij helpen
    alvast erg bedankt
    Groetjes Leen
    Canon EOS 600D -18-55mm - 50mm 1.8

Re: RAW en DDP

Met je eigenlijke vraag kan ik je niet helpen; ik heb mijn PC met DPP erop enkele dagen niet beschikbaar en PSP gebruik ik niet. Ik kan alleen maar zeggen dat ik dat nooit voorheb met DPP en Photoshop Elements.
    Maar in DPP kan je wel degelijk de horizon rechtzetten hoor, waarschijnlijk heb je niet de recentste versie. Even bij de Canon-site langsgaan?
    Groeten,
    Geert

Comment

Stof of andere kleine zaken kan je in DPP weg werken/klonen met de "stamp tool" en gaat behoorlijk goed

Probeer eens alle instellingen en tools in DPP uit.
      Dit eenvoudig, degelijk en gratis programma kan veel meer dan je zou denken
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

Comment

Waarom bewaar je de foto's, na het openen van het RAW-bestand, reeds als een jpg?
        Zodra je een foto wegschrijft in jpg-formaat treed er kwaliteitsverlies op. Die hoeveelheid verlies is afhankelijk van de jpg-instelling die je gebruikt, maar zelfs bij de hoogste kwaliteits-instelling gaan er kleuren/details verloren. Ik ken DPP niet, maar ik neem aan dat je daarin een foto ook in een ander (en beter) bestandsformaat kan wegschrijven dan in jpg (tiff?).

In de regel is de workflow: RAW bestand openen en basisbewerkingen toepassen. Dit bestand bewaren in een 'ongecomprimeerd' bestandsformaat (bv. psd in Photoshop, tiff).
        Vervolgens de foto verder bewerken (in bv. PS, PSE, PSP, ...) en ook dit bestand bewaren in een 'ongecomprimeerd' bestandsformaat. Pas in allerlaatste instantie een copie van het beeld bewaren als jpg.

Guy

Nota: wat de 'kleurenwaarschuwing' betreft: je fotografeert in een Canon srgb-kleurenruimte en jouw PSP staat vermoedelijk ingesteld in de (standaard) srgb-kleurenruimte. Het zou kunnen dat er tussen deze 2 srgb-kleurenprofielen een (klein) verschil zit. Je kan eens proberen om 2 keer dezelfde foto te openen: een keer 'met' en een keer 'zonder' de kleurprofiel-aanpassing. Zie je een merkbaar verschil, dan stel je het profiel met het beste resultaat als standaard in PSP in.
        Last edited by guydw; 15 april 2010, 13:28. Reden: Nota toegevoegd
        www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leen2 Bekijk bericht
          daarvoor wil ik dan die paint shop pro gebruiken omdat ik nog geen boek heb van photoshop en deze foto's zijn eventjes te belangrijk dat er niets verkeerds mag aflopen
          Het geeft niks als de bewerking verkeerd afloopt.
          a je hebt de raw nog
          b als je bewerking onder een andere naam opslaat
          c alle 'originele' jpegs als 'alleen lezen' markeren en kom je gelijk bij 'b' uit.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
            Met je eigenlijke vraag kan ik je niet helpen; ik heb mijn PC met DPP erop enkele dagen niet beschikbaar en PSP gebruik ik niet. Ik kan alleen maar zeggen dat ik dat nooit voorheb met DPP en Photoshop Elements.
            Maar in DPP kan je wel degelijk de horizon rechtzetten hoor, waarschijnlijk heb je niet de recentste versie. Even bij de Canon-site langsgaan?
            Groeten,
            Geert

Bedankt ,inderdaad had ik nog de oudere versie ik heb juist de 3.8 gedownload
            het werkt nog vrij gemakkelijk ook
            Groetjes Leen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
              Waarom bewaar je de foto's, na het openen van het RAW-bestand, reeds als een jpg?
              Zodra je een foto wegschrijft in jpg-formaat treed er kwaliteitsverlies op. Die hoeveelheid verlies is afhankelijk van de jpg-instelling die je gebruikt, maar zelfs bij de hoogste kwaliteits-instelling gaan er kleuren/details verloren. Ik ken DPP niet, maar ik neem aan dat je daarin een foto ook in een ander (en beter) bestandsformaat kan wegschrijven dan in jpg (tiff?).

In de regel is de workflow: RAW bestand openen en basisbewerkingen toepassen. Dit bestand bewaren in een 'ongecomprimeerd' bestandsformaat (bv. psd in Photoshop, tiff).
              Vervolgens de foto verder bewerken (in bv. PS, PSE, PSP, ...) en ook dit bestand bewaren in een 'ongecomprimeerd' bestandsformaat. Pas in allerlaatste instantie een copie van het beeld bewaren als jpg.

Guy

Nota: wat de 'kleurenwaarschuwing' betreft: je fotografeert in een Canon srgb-kleurenruimte en jouw PSP staat vermoedelijk ingesteld in de (standaard) srgb-kleurenruimte. Het zou kunnen dat er tussen deze 2 srgb-kleurenprofielen een (klein) verschil zit. Je kan eens proberen om 2 keer dezelfde foto te openen: een keer 'met' en een keer 'zonder' de kleurprofiel-aanpassing. Zie je een merkbaar verschil, dan stel je het profiel met het beste resultaat als standaard in PSP in.
              ik open de RAW bestanden in DPP daar bewerk ik ze allemaal qua kleur en belichting of croppen vanaf dat die allemaal klaar zijn selecteer ik deze allemaal gaan in een nieuwe map
              en worden ze als JPEG opgeslagen enkele foto's nog een bewerking met filters en dan gaan ze op cd-rom
              ik dacht zo geen kwaliteitsverlies te hebben,
              bij Dpp staat de image quality op 8
              bij paint shop staat de compressie op 5%
              (wat een gedoe eigenlijk allemaal om gewoon mooie foto's te kunnen maken)
              Groetjes Leen

Comment

BTW .. vanuit DPP kan je direct het aangepaste raw bestand doorsluizen naar photoshop.
                Onder "tools" ... transfert to photoshop.
                Je krijgt dan in photoshop een "pseudo-tif" werkbestand met een 16bits/channel kleurdiepte ...
                FWIW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  BTW .. vanuit DPP kan je direct het aangepaste raw bestand doorsluizen naar photoshop.
                  Onder "tools" ... transfert to photoshop.
                  Je krijgt dan in photoshop een "pseudo-tif" werkbestand met een 16bits/channel kleurdiepte ...
                  FWIW
                  ja dat knopje bij tools heb ik al gevonden waar je wel al eens per ongeluk op kan klikken in plaats van trimming.

maar dankzij Guy heb ik het gevonden bij paint shop stond de kleurruimte
                  inderdaad nog op standaard en heb ik ondertussen aangepast
                  Groetjes Leen

Comment

Ik gebruik ook DPP en PSP X2 in mijn workflow.
                    Eerst selecteer ik de foto's in DPP waarna ik de witbalans en eventueel de belichting aanpas.
                    In batch worden deze omgezet naar 8-bit Tiffs waarna ik ze in PSP open om af te werken: rechtzetten, bijsnijden en opscherpen.
                    Eventueel pas ik lichtjes het contrast aan, dat werkt prettiger met PSP dan in DPP(Aanpassen-->helderheid en contrast-->histogram aanpassen).
                    Pas dan wordt een copie van de foto omgezet naar jpeg.

Rechtzetten en bijsnijden kan je inderdaad in DPP uitvoeren, maar ik vind het gemakkelijker in PSP.
                    www.bigducksix.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BigDuckSix Bekijk bericht
                      Ik gebruik ook DPP en PSP X2 in mijn workflow.
                      Eerst selecteer ik de foto's in DPP waarna ik de witbalans en eventueel de belichting aanpas.
                      In batch worden deze omgezet naar 8-bit Tiffs waarna ik ze in PSP open om af te werken: rechtzetten, bijsnijden en opscherpen.
                      Eventueel pas ik lichtjes het contrast aan, dat werkt prettiger met PSP dan in DPP(Aanpassen-->helderheid en contrast-->histogram aanpassen).
                      Pas dan wordt een copie van de foto omgezet naar jpeg.

Rechtzetten en bijsnijden kan je inderdaad in DPP uitvoeren, maar ik vind het gemakkelijker in PSP.
                      erg bedankt voor de tip
                      dat ga ik eens uitproberen of het dan bij mij lukt
                      Groetjes Leen

Comment

@BigDuckSix en Leen2: ik zou toch proberen om zo lang mogelijk in 16bit modus te blijven tijdens het aanpassen van de fotobestanden. Immers, hoe meer bits je ter beschikking hebt tijdens de manipulaties, hoe meer bewerkingsmarge je hebt en hoe meer kwaliteit er later zal overblijven.

Guy
                        www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
                          @BigDuckSix en Leen2: ik zou toch proberen om zo lang mogelijk in 16bit modus te blijven tijdens het aanpassen van de fotobestanden. Immers, hoe meer bits je ter beschikking hebt tijdens de manipulaties, hoe meer bewerkingsmarge je hebt en hoe meer kwaliteit er later zal overblijven.

Guy
                          ok,erg bedankt 16 bit dan
                          Groetjes Leen

Comment

Working...
                          X