Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk fotobewerkingsprogramma?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk fotobewerkingsprogramma?

Hallo allemaal,

Ben aant uitzoeken welk fotobewerkingsprogramma ik best kan kopen. Ik moet wel zeggen dat ik niets van ervaring heb op gebied van fotobewerking, maar zou me er toch wel graag in gaan verdiepen.

Welk programma raden jullie aan? Welk kan ik makkelijk op mijn eigen leren? Via boeken ofzo. Hopelijk maken jullie mij wegwijs??

Groetjes Ilvy

Re: Welk fotobewerkingsprogramma?

Ik denk dat de beste keus PSE(Photoshop Elements) 8. Met PSP(paintshop Pro) 13(dacht ik) kun je net zoveel of iets meer, maar het heeft geen goede RAW-converter en de voorbeeldvensters zijn traag.

Wil je later naar het echte PS CS over schakelen, dan gaat dit makkelijker.

Meeste boeken en turorials gaan over PS(E).
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik gebruik adobe photoshop lightroom en adobe photoshop cs4, beter direct het beste te nemen daar bespaar je veel tijd mee.
      kijk op youtube daar staan honderden tutorials over adobe photoshop..
      Last edited by sageart; 1 april 2010, 13:45.
      D700

Comment

Je zegt niets over je budget .
        Wil je gratis van start of kan je vele honderden euro's uitgeven?
        Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
        Oók wandelen met GPS?

Comment

Niet over nadenken: PSE 8

Edit: Tenzij je een dikke nek hebt: dan cs4 of cs5 :-)

Comment

Gratis:
            Picasa 3: eenvoudig, doch beperkt. Goed voor de eerste stappen
            Photofiltre: goed programma, kompleet genoeg voor de meest voorkomende bewerkingen.
            The Gimp: vind ikzelf al ingewikkelder, maar is overkompleet.

Betalend:
            ik gebruik al jaren paint shop pro. Voldoet aan mijn behoeftes, en is niet te duur.

Comment

Ikzelf ben vooral fervent gebruiker van photoshop. Vroeger ben ik wel in aanraking geweest met paint shop pro en corel, maar toen ik boeken over fotobewerking begon te kopen, gingen deze steeds over photoshop.
              Persoonlijk vind ik de mogelijkheden van photoshop geweldig, ik werk er nu al ongeveer 8 jaar mee en wanneer je het onder de knie hebt, lijkt het of de enige beperking voor fotobewerking, je eigen fantasie is.

Een gebruiksvriendelijke versie vind je onder de naam photoshop elements. Deze kost 99€. Adobe Photoshop (gewoon) kan je onder studentenlicentie kopen voor 199€. Dat is al een reden om fotografie te volgens als je dat niet doet, omdat de gewone versie 813€ kost.

Andere mogelijkheden zijn: gimp (gratis), picasa (alhoewel ik betwijfel of dit bewerking is), en de andere suggesties die hier reeds gevallen zijn.

ps: moest je beslissen om er budget aan te hangen en adobe photoshop overwegen: op 12 april om 17h00 komt de nieuwe versie, adobe photoshop Creative Suite (CS) 5, uit. Daar kan je best op wachten moest je er geld aan willen geven.
              Last edited by B-BOB; 2 april 2010, 00:04.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                Ja?!

Ik ben begonnen met photoshop elements, en ik heb er geen spijt van gehad!
                Is ook goed betaalbaar en een goed fotobewerkingsprogramma om mee te beginnen.
                Daarna kan je ook nog altijd alle kanten op ...

Succes!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                  Niet over nadenken: PSE 8

Op wat slaagt dat nu weer op, als hij-zij zou vragen welke lensen het beste zijn om vogels te shooten zou ik ook prime zeggen ,ben je daardoor dan een dikke nek?
                  photoshop is nu eenmaal de prime onder de software programma's, heeft helemaal niks met dikke nek te maken.....
                  Zo als verder aangegeven bestaan er lite versies.
                  Last edited by sageart; 2 april 2010, 11:13.
                  D700

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sageart Bekijk bericht
                    Op wat slaagt dat nu weer op, als hij-zij zou vragen welke lensen het beste zijn om vogels te shooten zou ik ook prime zeggen ,ben je daardoor dan een dikke nek?
                    photoshop is nu eenmaal de prime onder de software programma's, heeft helemaal niks met dikke nek te maken.....
                    Zo als verder aangegeven bestaan er lite versies.

Misschien even een leescursus volgen voor je reageert?
                    Schijnt typisch te zijn voor deze tijd; men kan/durft niet meer tussen de lijnen lezen.
                    Het kan toch niet dat men alles moet voorkauwen door een tekst vol emoticons te zetten?
                    Maar even goede vrienden, hoor. Ik reageer zelf ook al eens iets te vlug en ondoordacht.

Vriendelijke groeten,
                    Geert

Comment

Hey,

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik photoshop elements ga kopen, die vind ik nog betaalbaar. Kan je dit eigenlijk op eigen houtje leren? Want ja, ik ben er totaal niet vertrouwd mee. Maar ja heb nog even tijd hoor, want heb momenteel geen camera en laptop meer, omdat alles gestolen is vorige week. Dus eerst zien dat ik deze terug heb, vooralleer ik kan starten. Tot de volgende!! Ilvy

Comment

Picasa... als je dit programma gebruikt, is de kwaliteit van de foto dan nog goed?
                        Of wordt deze sterk verminderd?
                        CANON 500D EF-S 18-55mm IS EF-S 55-250mm IS Canon EF 50mm F/1.8 II speedlite 430 EX II

Comment

Hier ligt nog wel ergens een Elements Shop'ke

Raf'ken
                          00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ilvy Bekijk bericht
                            want heb momenteel geen camera en laptop meer, omdat alles gestolen is vorige week. Dus eerst zien dat ik deze terug heb, vooralleer ik kan starten.
                            Jammer hoor!

Maar alvast veel plezier met je aankoop!
                            Je gaat er geen spijt van krijgen.
                            Succes!

Comment

Ik hoop dat je je spullen terug krijgt. Wat vervelend. Ik denk dat elements een goede keuze is. Mocht er ooit een moment komen, en dat komt misschien nooit, dat je behoefte hebt aan uitbreiding naar CS dan heb je alvast een goede basis.

Oorspronkelijk geplaatst door janfotos Bekijk bericht
                              Picasa... als je dit programma gebruikt, is de kwaliteit van de foto dan nog goed?
                              Of wordt deze sterk verminderd?
                              Dat hangt er vanaf wat je met de foto doet. Je kan een foto in Picasa verpesten maar dat kan in elk fotobewerkings programma. Picasa is, in verhouding tot sommigen hierboven genoemde programma's erg beperkt in de mogelijkheden. Je kunt de foto verscherpen, omzetten in Z/W of sepia. Je kunt iets aan het contrast doen en meer van dit soort zaken.

Heel erg beperkt maar ook weer heel erg simpel om te gebruiken. Het is wat je wilt. Wel vind ik de crop tool en de foto rechtzetten in Picasa zeker zo goed als in welke PS versie ook.
                              groet, Rik

Comment

Working...
                              X