Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LAB conversie in CS4 probleem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• LAB conversie in CS4 probleem

Ik wil graag mijn saturatie van mijn foto's aanpassen via de LAB channels.
    Dit geeft een mooier resultaat dan de gewone HUE en SATURATION in CS.

Normaal tijdens het omzetten van een 8 bit/RGB foto naar LAB krijg je 4 channels te zien. Een LAB channel, een Lightness channel, een a channel en een b channel.

Tijdens mijn omzetting is echter mijn eerste channel geen LAB maar een BLACK channel met een zwart gevulde icoon, terwijl je hier normaal je foto in ziet staan.

Heeft iemand enige tips om dit probleem te verhelpen.

Alvast bedankt
    www.wildlifepixs.com

Re: LAB conversie in CS4 probleem

Een "screenshot" zou misschien wat meer verduidelijken want ik zie niet wat je bedoeld met dat zwart icoon.

Omzetting van RGB naar Lab: in de taakbalk klik je "image – mode - Lab color".

Als je dan op het kanalen palet klikt zie je 4 lagen:
    Het bovenste noemt Lab en is je “composite” image (alle kanalen samen).
    Daaronder zie je dan de eigenlijke 3 kanalen:
    L: lightness kanaal: grijswaarden van 0 (zwart) naar 100 (wit)
    a: rood (-128) naar groen (+127) kanaal met in het midden neutraal grijs (0)
    b: blauw (-128) naar geel (+127) kanaal met in het midden neutraal grijs (0)

Ik weet niet hoever je kennis reikt van Lab color space maar ze werkt totaal anders dan RGB waar hue (kleur) en lightness (luminosity) verweven zit in elk van de 3 kanalen.
    In Lab wordt hue en lightness gescheiden in aparte kanalen.

Het contrast verbeteren in Lab dmv een H/S aanpassing op het composite beeld is eigenlijk niet de juiste methode.

De echte kracht van Lab zit hem in het aanpassen dmv adjustement layers (levels en curves) op de aparte kanalen.
    Typisch wordt eerst een levels of curves adjustement layer toegepast op het L kanaal waardoor je het contrast kan verhogen zonder de kleuren te laten uitbloeden.
    Daarna worden de kleuren gecorrigeerd door een levels of curves adjustement layer op het aparte “a” en of “b” kanaal toe te passen.

Comment

Humnn!!
      Een Black channel vind je "normaal" enkel in CMYK?

Raf'ken
      00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
        Humnn!!
        Een Black channel vind je "normaal" enkel in CMYK?

Raf'ken
        Zelfs in CMYk bevat elk kanaal informatie, ook het zwart kanaal. De keyplate wordt alleen gebruikt omdat puur zwart onmogelijk te verkrijgen is door cyaan, magenta en geel te vermengen ... daarom wordt zwarte inkt toegevoegd om de schaduwpartijen mooi te kunnen printen.

Ten andere hier is zijn composite image (Lab) volledig zwart. Kan niets met zijn instellingen te maken hebben.

Het zou natuurlijk veel makkelijker zijn moest hij zijn origineel in thumb hier posten zodat anderen de conversie ook eens kunnen proberen om te zien of het resultaat hetzelfde oplevert.

Comment

Working...
        X