Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

360 graden (in wereldbolling).. hoe?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 360 graden (in wereldbolling).. hoe?

Ik zie af en toe 360 graden foto's voorbijkomen die op een aparte (en mooie) manier in elkaar gezet zijn. Voorbeelden:

Ik vind dit echt heel vet. Ik ben al bekend met gewoon stitchen, maar dan krijg je een gewoon panorama, deze manier vind ik mooier. Is iemand hiermee bekend hoe dit moet? Of weet iemand waar een tutorial staat op internet? want ik kan er niet echt veel over vinden, kom toch vaak weer uit op "normale" pano's.
    Ik ben benieuwd

Andreas
    1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

Re: 360 graden (in wereldbolling).. hoe?

Comment

Thanks! wist dus niet dat het little planet heette Dan ga ik daar 's verder snuffelen
      Als nog iemand anders tips of iets dergelijks heeft dan hoor ik het graag
      btw, ik heb hier geen fisheye voor nodig?
      1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

Comment

http://devid.jalbum.net/Architecture...panoglobe.html

http://devid.jalbum.net/Architecture...andtglobe.html

gewoon een grote pano nemen van 360 graden

die 180° graden draaien en via photoshop aan elkaar knopen via

Filter > Distort > Polar Coordinates > Rectangular to Polar
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

kijk 's aan dank jullie wel Nu maar hopen dat ik het bij mij ook een beetje gaat lukken

Comment

gewoon een grote pano nemen van 360 graden

die 180° graden draaien en via photoshop aan elkaar knopen via

voor je je foto omzet via

eerst via
            afbeelding
            afbeeldingsgrootte

en een vierkante foto maken.

dan via
            afbeelding
            afbeelding roteren
            180°

en dan maar eerst
            filer
            vervorm
            poolcoördinaten
            rechthoek naar polair

Tech8
            www.hellinckx-foto.be
            Facebook

Comment

't is inderdaad niet moeilijk maar je moet wel de juiste foto ervoor hebben. Eerste probeersel:
              btw, tech8, dat vierkante zeiden ze idd ook op youtube, is denk om uit te rekken te voorkomen? iedergeval bedankt voor het reageren

Last edited by andreas612; 15 maart 2010, 17:07.

Comment

Ik maak regelmatig bolpano's, zie hier.
                pano eerst downloaden (Quick-Time)

op de vloer zet ik meestal zo'n bolletje.

Tech8
                www.hellinckx-foto.be
                Facebook

Comment

Het werkt nog beter indien je start van een sferisch panorama. Indien je vertrekt van een gewoon horizontaal panorama zal het midden van je mini planeet altijd sterk vervormen.(zoals voorbeeldfoto van Andreas612). Indien je ook de schijn wil wekken dat de foto vanop een grotere hoogte gemaakt is dan kan je dit ook nog via het filter - distort -pinch nadat je de eerdere bewerkingen reeds gedaan hebt.
                  Last edited by RUPSELKOPKE; 16 maart 2010, 18:56.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                    Het werkt nog beter indien je start van een sferisch panorama. Indien je vertrekt van een gewoon horizontaal panorama zal het midden van je mini planeet altijd sterk vervormen.(zoals voorbeeldfoto van Andreas612).
                    ehm.. ik volg hier niet helemaal , dus beter starten met een gestitchte pano?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door andreas612 Bekijk bericht
                      ehm.. ik volg hier niet helemaal , dus beter starten met een gestitchte pano?

Je kan een horizontale gestitchde panorama foto maken....om deze te maken draai je de camera gewoon 360 ° rond zijn as en neem je X aantal foto's todat je volledig rond gedraaid bent.
                      Of je kan een sferische panoramafoto maken....met deze draai je ook volledig rond de camera as maar voeg je ook nog foto's van de lucht boven en de voorgrond onder je statief toe zodat je echt de volledige omgeving in beeld hebt. Indien je een mini planeet maakt van een sferische panoramafoto is het midden van het beeld niet uitgesmeerd of vervormd. Bij je voorbeeldfoto(je testfoto) is in het midden de foto zonder detail en erg vervormd omdat je gewerkt hebt met enkel een horizontaal panorama.....de voorgrond onder het statief en de lucht boven het statief ontbreken.

Om beter te verduidelijken wat ik bedoel. Dit is een sferisch panorama . Indien je dit sferische panorama zoals eerder beschreven naar een mini planeet omzet ...dan zal je zien dat het midden van het beeld onvervormd is.Je ziet dan alle details. Snij je echter van de bovenkant en onderkant van deze sferische pano foto een beetje af ( dan maak je er eigelijk een gewoon horizontaal panorama van) ...... en maak er dan opnieuw een mini planeet van en je zult zien dat het midden van de foto dan als het ware op een punt gezogen wordt....er is dan misvorming en ontbreken van details. Probeer het gewoon eens en je zal snel zien wat ik bedoel. Leg de twee foto's naast elkaar.
                      Last edited by RUPSELKOPKE; 16 maart 2010, 20:45.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Working...
                      X