Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Adobe Photoshop CS4]

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: [Adobe Photoshop CS4]

Veel geduld en vloeken in het begin, en uiteraard veel oefenen.
    Ik heb o.a. veel geleerd van good-tutorials.com (ff googelen).

Na een tijdje krijg je het onder de knie en zal je verbaasd zijn wat je met PS allemaal kan.

Suc6

grt,
    Raf
    Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
      Oei sorry, ik had het filmpje van Nena niet gezien, ik ben er nu naar aan het kijken. Bij mij is de belichting ook niet helemaal identiek, maar dat is toch geen probleem? Gewoon de belichting gelijktrekken toch?
      Dank voor de tip. Zie je wel dat je al wat van Photoshop kent?
      Wordt trouwens in het filmpje ook vermeld dat het belangrijk is dat je eerst zorgt dat de belichting (nagenoeg) dezelfde is.
      Heb mijn foto vorig jaar in ons (gehuurd) flatje aan zee gemaakt. Eerst zit ik links in de zetel (rechts vanuit camerastandpunt), en voor de tweede foto rechts, (links op de foto dus) maar da's dichter bij het raam, dus meer licht. Was eigenlijk een test met mijn draadloos afstandsbediening. Die is nu ook tweemaal in beeld, en de antennes kruisen mekaar zoals die lichtsabels in StarWars!

Ik heb gisteren, naar aanleiding van deze thread trouwens, dit gegoogled en even gevolgd:

Speciaal hierin, vind ik, is het gebruik van een "radial gradient". Mijn resultaat was leuk, maar nog verre van perfect. Blijven oefenen, ook voor mij de hoofdmotto!
      Last edited by LesC; 14 maart 2010, 12:42.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Als eerste leg je de verschillende foto's in aparte lagen. Zorg dat niet een laag geblokkeerd is. Kies nu voor Edit(Bewerken) Auto Align Layers (Lagen automatisch uitlijnen ?)

Nu gaat Photoshop opzoek naar elementen in de foto's zodat kleine bewegingen van de camera gecompenseerd worden. Alle lagen worden dus uitgelijnd

Nu kun je een masker toevoegen (Selecteer een laag, en klik op het 3de icoontje (Zwart vierkant met een rondje erin) ) De laag krijgt een masker. Alles wat wit is in het masker zie je die laag, alles wat zwart is zie je die laag niet.

Met een penseel kun je nu gedeeltes van het masker zwart maken en de laag daaronder laten zien.
        Photoshop en The Gimp voor beginners

Comment

Bedankt allemaal voor jullie tips, het is min of meer gelukt

70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Zie eens aan, net een tweeling!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Ahaaa, 't is gelukt! goed gedaan!

Misschien nog een paar bijkomende tips: als je je uitknip-selectie hebt gemaakt, kan je de selectie doezelen (feather) op 1 à 2 pixels.
              Dit zorgt voor een iets zachtere rand waardoor het uitgeknipte stuk beter 'blend' met de omgeving.

Ik heb het gummen geprobeerd, maar het probleem is dat de skater in de verschillende foto's mekaar overlappen.
              Je kan de uitgeknipte skater met het verplaatsgereedschap (zwart pijltje, of 'V' als sneltoets) positioneren hoe je wil.

Wil je het fotorealistischer maken, kan je met het 'doordrukken' gereedschap een schaduw creëren op de onderste skater en/of de grond.
              (kijk eens hoe de schaduw op de andere foto viel). Maakt het weer iets realistischer...

Veel plezier
              “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
              Scott Adams

Comment

Bedankt voor jullie advies, het begint steeds beter te lukken:

Ik snap wel niet zo goed hoe je die schaduw kunt creëren op de grond adhv het doordruk gereedschap? Ik heb de indruk dat dat niet werkt? :?
                70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

"Burn" tool (het handje) en dan zorgen dat "Shadows" (schaduwen?) bovenaan geselecteerd is, ik heb de "exposure" (belichting) op 50% staan. Dan grootte van je penseel kiezen en die gebieden (lichtjes of wat steviger) aanklikken (of zelfs beetje vegen met die borstel) die je wat donkerder wilt maken. Werk best op een duplicaat van de laag, of zorg er alleszins voor dat je op je stappen kunt terugkeren (History - Geschiedenis) mocht het niet naar je zin zijn.
                  En het motto blijft: oefenen, oefenen, oefenen.
                  Maar ook de foto hierboven vind ik zeer geslaagd!

Comment

Working...
                  X