Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleuren Flets en onderbelicht Raw Foto's in de Abobe Software

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kleuren Flets en onderbelicht Raw Foto's in de Abobe Software

Hallo,

Heb een ergerlijk probleem wanneer ik probeer foto's te openen en/of te bewerken mbv de software van Adobe (Zowel Photoshop CS4, Lightroom 2 als Adobe Bridge), telkens zijn de kleuren flets en onderbelicht. Staat dus in contrast met wanneer ik diezelfde foto's bekijk op mijn camera zelf. Ook zien de foto's er veel beter uit wanneer ik ze bekijk met het standaard foto"bekijk"programma van Windows 7 (windows picture viewer heet dit denk ik).

Hetzelfde probleem had ik met Picasa, gebruikte ik voorheen als standaardprogramma om foto's te bekijken, bij het open doen van de RAW-foto's in Picasa, waren de kleuren/belichting heel even goed, om dan een seconde later weer die fletse kleuren/onderbelichte foto te hebben.

Heb al wat zitten surfen omtrent dit probleem, het gekozen kleurprofiel vd camera en de software (bijvoorbeeld Photoshop) zou hiervan de oorzaak kunnen zijn, maar beiden zijn op elkaar afgesteld, ttz heb bij beiden als kleurprofiel SRGB gekozen, toch heb ik dat verschil in resultaat. Heb ook al ergens gelezen dat die fletse kleuren/ietwat onderbelichte foto's eigenlijk de onbewerkte getrokken foto's zijn, en de er beter uitziende foto's eigenlijk de bewerkte. In dit geval verkies toch de "bewerkte" want die zien er toch stukken beter uit.
    Het enige programma waarmee ik dit fenomeen niet heb is Nikon Capture, maar spijtig genoeg kan je met dit progje bitter weinig doen in vergelijking met photoshop.

Enig idee op welke manier ik dit probleem kan oplossen, wil dus de RAW-foto's met de mooiere kleuren in photoshop kunnen krijgen, zonder elke keer geweldig veel bewerkingen in photoshop te moeten doen om dat mooiere resultaat te bekomen.

Dit ontmoedigt me eigenlijk een beetje om aan fotobewerking te doen in RAW, iets wat overal toch een beetje wordt aangeraden.

Alvast bedankt,
    De piepende kat

PS: mijn camera is een nikon d90 en mijn besturingssysteem Windows 7
    Last edited by piepzeidekat; 12 maart 2010, 15:32. Reden: Bijkomende Info

Re: Kleuren Flets en onderbelicht Raw Foto's in de Abobe Software

Ik ben er eigenlijk helemaal niet van overtuigd dat er een probleem is. Volgens mij is dit louter de manier waarop RAW nu eenmaal wordt weergegeven, en is dit ook gewoon 'de foto' zonder enige vorm van opsmuk. Naar mijn vermoeden geven de programma's die je opnoemt waar de foto wel goed is weergegeven gewoon een opgesmukte versie van de foto weer.

De oplossing is in dit geval wel degelijk raw-conversie uitvoeren.

Comment

Bedoel je dan dat RAW-conversie ervoor zorgt dat ik uiteindelijk dan toch dat opgesmukte resultaat bekom? En indien ja welke software is hiervoor aangewezen?

Wanneer ik een RAW-foto in photoshop importeer dan krijg ik vooraleer in photoshop kan ook een "conversie-menu", geen idee wat de naam hiervan juist is, in dat menu kan ik ook de kleursetting wijzigen, met een heel aantal opties, maar geen enkel heeft echt het eindresultaat dat ik wil bekomen, de setting "Camera vivid" (ofzoiets) komt er het dichtstbij vermoed ik qua kleur, maar dan is de belichting toch donkerder, dan dat wat ik wil.
      eigenlijk wil ik de kleursettings die ik heb bij het bekijken vd op de camera zelf en met windows picture viewer te weten komen (indien mogelijk) en die kunnen integreren in photoshop.
      Misschien is er een ander conversie-progje (nu gebruik ik datgene dat standaard bij photoshop zit) waarmee ik dit gemakkelijk kan bekomen.
      Last edited by piepzeidekat; 12 maart 2010, 16:30.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door piepzeidekat Bekijk bericht
        Het enige programma waarmee ik dit fenomeen niet heb is Nikon Capture
        Klinkt mij bekend in de oren... . Het probleem zou aan Nikon liggen, dat een eigen en "beveiligde" kleurruimte gebruikt. Naar het schijnt is het op te lossen, mits lightroom te tunen door zelf een profiel te maken dat geschikt is voor jouw nikon camera. Of zoiets... !
        Gebruik de zoekfunctie van dit forum, of ga 's kijken bij Flickr: het probleem - én de mogelijke oplossingen - zijn goed gedocumenteerd. Voor deze eenvoudige jongen is het net iets teveel gedoe helaas. Ik heb lightroom gelaten voor wat het is en doe de aanpassingen aan de RAW en de jpg conversie weer in Capture. Met tegenzin, want het is een draak van een programma inderdaad.

Comment

Van Windows en windows picture viewer ken ik niks, dus daar zwijg ik over.

Maar van mijn camera heb ik in elk geval begrepen dat RAW geen formaat is dat op zichzelf zichtbaar is. Dus er moet altijd een conversie gebeuren. Het venster dat je ziet als je photoshop opent is Camera RAW en dient er in elk geval voor om foto's om te zetten in een formaat dat door fotoshop bekeken en bewerkt kan worden.
          Wat je bedoelt met camera vivid zegt me absoluut niks.

Zie screenshot. Dit is in elk geval het openingsscherm.
          1) Hier kan je de kleurruimte instellen (+ resolutie en bitdiepte)
          2) Aanpassen belichting (zie histogram wat er precies gebeurt)
          3) Om je foto meer of minder contrast te geven
          4) Indien nodig witbalans aanpassen
          5) Saturatie en lokaal contrast aanpassen.
          Dit zijn al een paar basisaanpassingen die je kan doen alvorens je je foto opent om er in fotoshop zelf mee aan de slag te gaan. Maar wat omcirkeld is: daar heb je nog heel wat meer aanpassingsmogelijkheden.

In principe (als je dit niet iedere keer opnieuw zou willen doen) kan je aan dit ook als een soort standaard opslaan, zodat je het niet iedere keer opnieuw hoeft te doen.

Een ander programma met dezelfde mogelijkheden voor RAW-conversie (en misschien hier en daar nog wel een beetje extra, maar ivm photoshop veel beperktere mogelijkheden om echt te gaan bewerken) is Lightroom.

Instellingsmogelijkheden zijn hier vergelijkbaar.
          Mogelijkheden om met presets te werken zijn veel uitgebreider.
          Mogelijkheden om die instellingen ineens op heel veel foto's toe te passen zijn wat simpeler.

Als je niet te ver wil gaan in het bewerken van foto's is lightroom trouwens misschien meer iets voor jou. Het heeft ook erg goede library-mogelijkheden. Vergelijkbaar met Adobe Bridge, maar in mijn ogen werkt het toch wat gemakkelijker/beter.

Een andere manier van werken heeft misschien ook wel hetzelfde resultaat voor jou. Ipv enkel in RAW te bewerken sla je foto's op de camera op als RAW+jpg. Via de camerainstellingen kan je de foto's dan al dat beetje extra geven. (scherpte, belichting, kleurdetails, saturering, ...). Foto's kan je dan zonder bewerken al direct als jpg zien, en in het geval dat je toch wil gaan bewerken heb je nog steeds de RAWs.

Comment

@ Misty: ja idd, had al zo'n vermoeden dat ik een eigen profiel zou moeten aanmaken om dat resultaat te bekomen, bij foto's die naar mijn mening moeten bewerkt worden probeer ik daarvoor dan in photoshop een profiel te creéren dat me aanstaat, voor foto's die ik meteen goed vind gebruik ik dan nikon capture.

@Al Murphy: bedankt voor de héél complete en illustratieve reactie
            idd het conversieprogje is dus cameraraw dat ik gebruik, en "vivid camera" is dus een keuzemogelijkheid in bij white balance (stap 4), maar zal dus anders heten, in het nederlandse menu heet het "vivid" en nog iets .
            Ga dus een beetje spelen en zodoende uitzoeken welke profiel aan mijn noden voldoet.
            Laat je zeker iets weten wanneer ik "de oplossing" heb gevonden.

Alvast dikke merci voor je uitleg,

de piepende kat
            Last edited by piepzeidekat; 12 maart 2010, 18:26.

Comment

Ik heb zelf vanaf het begin af aan geklungeld met het kleurbeheer in CS4. Mijn foto's waren veel te flets, ook als ik ze omzette naar jpg. Ik moest dan "blind" de saturarie en het contrast opvoeren en na opslaan checken of de kleuren enigzins in de buurt kwamen. En ja...ik gebruikte opslaan voor web en apparaten.
              Als ik een RAW in PSPXII opende zag het er goed uit, maar een foto die ik in CS4, Bridge en Lightroom opende waren soft en flets.

Ik had alles ingesteld op sRGB (camera, CS4), op aanraden van velen hier, maar ook dat verhielp mijn probleem niet. Sterker nog....CS4 hield vol dat ik mijn camera op AdobeRGB stond ingesteld Dat is me nog een raadsel.
              Pas nadat ik in kleurbeheer van CS4 wat instellingen had veranderd krijg ik de juiste kleurweergave.
              Ik weet niet of dit jouw probleem is, maar zo heb ik het verholpen:

Als je dit hebt ingesteld, krijg je bij het openen van elke RAW dit schermpje:

Met deze instellingen ben ik van mijn kleurproblemen af.....eindelijk.
              Ik hoop dat het voor jou ook werkt.

Comment

TS, heb je echt alles gelezen over Camera Raw, kleur en kleurbeheer in CS4? Klik
                Kan me niet van de indruk ontdoen (van wat je ons vertelt) dat er iets mis kan zijn met je monitorkleurcalibratie en de instelling daarvan in CS4. Of dat je op bepaalde ogenblikken het zien van de RAW versie of de "ontwikkelde" versie van je foto's met elkaar verwart want je zegt
                Wanneer ik een RAW-foto in photoshop importeer dan krijg ik vooraleer in photoshop kan ook een "conversie-menu", geen idee wat de naam hiervan juist is.
                en dat voorspelt niet veel goeds. Of nog zoveel meer. En zonder aan je toestel te zitten om een aantal parameters te controleren is het niet mogelijk om je een eenduidig antwoord op je vragen te geven. De verwoede pogingen van mede-Bd-ers zijn zeer goed bedoeld maar het is ook maar giswerk naar de echte oorzaak van wat jij ons probeert te vertellen (zie de "Ik weet niet of dit jouw probleem is" van Monica.)

Laat je vooral niet ontmoedigen!!! Eens je het licht in de duisternis ziet ga je nog veel plezier beleven aan het werken met RAW maar neem echt de tijd om de handleiding te lezen.
                Succes!
                Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                Oók wandelen met GPS?

Comment

Het probleem dat een Raw bij het openen eventjes een 'mooie' foto toont en na enkele seconden een veel fletsere is reeds verschillende keren aangehaald en heeft meestal te maken met het feit dat de camera ingesteld staat op een zeker profiel (bvb Vivid) In principe is dit vooral als je trekt in JPG maar ook de ingebedde jpg-tumbnail in de RAW word zo ontwikkeld.
                  Bij het inladen van de RAW toont men eerst de ingebedde jpg en dan pas de eigenlijke, onontwikkelde raw. Enkel het eigen programma van Nikon voert de aanpassingen volgens dit profiel ook direct uit op de raw.
                  In Lightroom kan je die cameraprofielen vinden in het laatste blokje van de Develop module (Camera Calibration). Als je hier ook dat vivid profiel kiest krijg je terug je 'mooiere' foto. Je kan hiervan een preset maken en deze al gebruiken bij het importeren van je raws in Lightroom, dan ben je meteen van je probleem af.
                  Groetjes,
                  FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                  * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

@ Monica: bedankt voor je hulp betreffende de kleursettings in photoshop, heb die nu ook toegepast, en moet zeggen komt al aardig in de buurt van hetgeen ik wil bekomen, wel kan ik bij beleid voor kleurbeheer --> RGB: niet aanpassen naar "omzetten naar tijdelijk RGB", blijft dus zodoende noodzakelijkerwijs op" uit" staan. Sowieso is het resultaat al meer naar behoren.

@Fimar: Idd in lightroom wanneer ik de cameracalebratie aanpas dan heb ik nadien een resultaat dat me veel meer aanstaat, het enige vervelende is, dat wanneer ik op AUTO-stand fotografeer dan dat de camera blijkbaar afhankelijk van de situatie soms voor camerainstelling "levendig" en soms camera-instelling "standaard" kiest, en ik dan telkens moet kijken welke instelling de camera gekozen heeft, om zodoende te weten welke calibratie ik moet kiezen in lightroom. enfin is natuurlijk makkelijk op te lossen door niet meer in AUTO-stand te fotograferen.

@VIM: ben niet meer ontmoedigd om met RAW te werken, zeker niet nu ik deskundige hulp krijg van mede-Bd-ers
                    Met dat conversie-menu in photoshop bedoelde ik gewoon CameraRAW, ja bij het stellen van mijn vraag was ik niet thuis, en kon ik dus niet de software raadplegen, vandaar dat de naam me even nt te binnen schoot.
                    Betreffende "met je monitorkleurcalibratie en de instelling daarvan in CS4": dat heb ik idd ook nog niet bekeken, kan ook natuurlijk een reden zijn waarom ik een weergave-verschil heb van een RAW-foto. Mijn probleem was aanvankelijk tamelijk simpel: wanneer ik een RAW foto open met windows picture viewer dan geeft die dat mooi (bewerkt) weer (identieke weergave van de foto wanneer ik die op mijn camera zelf bekijk), wanneer ik ze bekijk na het openen in Adobe -software dan is die foto fletser en wat onderbelicht (onbewerkt), mijn vraag was eigenijk gewoon hoe dit op te lossen, veronderstel dat meer mensen (en dat blijkt nu ook) last hebben van dat fenomeen.
                    Verwar niet zozeer de bewerkte met de onbewerkte raw, maar had ik eigenlijk gewoon graag meteen de bewerkte versie in oa Photoshop kunnen importeren.

@Al Murphy: jouw voorgestelde oplossing in camera-RAW heb ik ook uitgeprobeerd, en logischerwijs moet ik zo ook op een resultaat uitkomen dat me aanstaat, maar nu is het een beetje blind prutsen en zoeken om de goede instelling te vinden. Minder evident dan dat het op het eerste zicht lijkt. Een detail dat ik nog niet heb verteld betreffende het importeren van RAW met cameraRAW in photoshop is dat er dan telkens in CameraRAW in de rechterbovenhoek een geel driehoekje met een zwart uitroepteken staat in RAWafbeelding die ik wil importeren, misschien is dat een manier om me duidelijk te maken dat de camerainstellingen (standaard, Vivid, ....) niet mee worden gekopieerd, moet ik nog eens checken.

De oplossingen van Fimar/al Murphy (lightroom) en Monica/Al Murphy (photoshop) helpen me in elk geval al goed opweg, betreffende het werken in beide programma's.

Aan iedereen alvast een dikke merci voor jullie hulp, jullie helpen me flink op weg om met RAW te spelen.

de piepende kat

Comment

Working...
                    X