Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's worden roder in Windows Viewer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's worden roder in Windows Viewer

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar word er niet wijzer door (integendeel).
    Ook niet na de uitleg op de site van Mar en Ciel. Ik heb gezocht naar soortgelijke vragen, maar heb de indruk dat er nergens een sluitend antwoord wordt gegeven..
    Mijn probleem: mijn foto's worden roder als ik ze open in Windows Viewer en ze vergelijk met die in Photoshop.
    Nu heb ik al vanalles geprobeerd, door de foto na de bewerking in Raw om te zetten in Rgb of SRgb, of door dit te doen na de bewerking in JPeg. Door dit aan 't begin van de bewerkingen te doen (wat wordt afgeraden) of aan 't einde (wat dan ook een ongewenste kleurafwijking geeft).
    Staan mijn foto's in Rgb, en ik zet ze bvb via BD-sizer op het web, dan worden ze grauw. Dat is normaal, daarom heb je dus je foto's nodig in Srgb.
    Anyway, ik ben al een halve dag aan 't proberen ...

Wat ik wil weten:
    - hoe komt het dat mij foto's roder worden in Windows Viewer?
    - als ik mijn foto's wil laten afdrukken of op het web plaatsen, moet ik ze dan zowel in Rgb als SRgb opslaan?

Ik weet dat dit een steeds terugkomende vraag is, maar ik geraak er echt niet uit betreffende die rode kleur

Re: Foto's worden roder in Windows Viewer

Ga je niet rond uit komen vrees ik.. Ik begrijp ook niet goed waarom dit is, maar het beste wat je kan doen is Save for web gebruiken. Daar zie je wel een goede representatie hoe de foto er gaat uit zien..

Hier zie je ook duidelijk dit verschil tussen fotoshop en de browser:

Nochtans is dit opgeslagen in sRGB..
    Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
      ...open in Windows Viewer...
      Welke Windows?
      'k Had dat ook in mijn Windows7... tot ik kalibratie bij mijn scherminstellingen opnam (en niet alleen in mijn fotobewerkingsprogramma). Weg roze tint in de Windows Viewer.
      Nooit gekund in XP, nooit Vista gebruikt (dus weet niet of het daar ook kan).
      Maar 'k ben dan ook een leek in kleurbeheer ; 'k wou 't alleen eens laten weten hoe het bij mij verdween .
      Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
      Oók wandelen met GPS?

Comment

Windows XP met een gekalibreerd scherm.
        Voorbeeld foto accentueert het probleem zeer goed. Maar ik neem geen genoegen met het feit dat ik het maar moet aanvaarden

Comment

Wat ik wil weten:
          - hoe komt het dat mij foto's roder worden in Windows Viewer?
          - als ik mijn foto's wil laten afdrukken of op het web plaatsen, moet ik ze dan zowel in Rgb als SRgb opslaan?
          Windows Viewer heeft geen kleurbeheer. Je zet je beelden best in sRGB omdat dit het beste resultaat geeft, maar 'juist' kan het gewoonweg niet zijn aangezien er geen referentie is.

Als je je beelden wilt laten zien op het web gebruik je sRGB, en dat is ook gangbaar bij fotoafdrukken in printcentrales (AdobeRGB kan in sommige gevallen ook, maar sRGB is het veiligste uitgangspunt als je het niet weet)

Als je je beelden wilt laten drukken gebruik je echter AdobeRGB.

Aangezien AdobeRGB als kleurruimte groter is bewaar ik mijn beelden in AdobeRGB en zet ze om in sRGB als dat nodig is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
            Windows Viewer heeft geen kleurbeheer. Je zet je beelden best in sRGB omdat dit het beste resultaat geeft, maar 'juist' kan het gewoonweg niet zijn aangezien er geen referentie is.

Als je je beelden wilt laten zien op het web gebruik je sRGB, en dat is ook gangbaar bij fotoafdrukken in printcentrales (AdobeRGB kan in sommige gevallen ook, maar sRGB is het veiligste uitgangspunt als je het niet weet)

Als je je beelden wilt laten drukken gebruik je echter AdobeRGB.

Aangezien AdobeRGB als kleurruimte groter is bewaar ik mijn beelden in AdobeRGB en zet ze om in sRGB als dat nodig is.
            Inderdaad, nu weet ik het weer. Dat lag specifiek aan windows viewer.. Dit programma gaf inderdaad zijn eigen interpretatie aan de kleuren.
            Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

Comment

Toevallig gisteren ook zo iets tegengekomen, ik had s'morgens om 07h15 foto's genomen van de roodgeleurde maan (door de opkomende zon) met de rijm op het gras.
              S'avonds als ik thuis kom doe ik deze foto's open in Picasa.... verschrikkelijk, de bomen hadden rode stipjes zoiets als je iets afdrukt op je printer en cartridge van een of ander kleur is zo goed als leeg, de kleuren waren flets echt YUCK. Had toevallig deze foto's getrokken met een nieuwe lens.... natuurlijk begin ik aan die lens te denken.
              Even later op de avond doe ik lightroom open om wat te knutselen en gebruik diezelfde foto en daar ziet hij er dan ECHT uit, geen enkele fout te bespeuren en natuurgetrouw.
              Vanaf heden stap ik dus af van Picasa en allerhande goedkopere programmas om foto's te beheren, Lightroom duurt dan wel iets langer om te openen en is niet zo gebruiksvriendelijk maar ik waarschijnlijk al heel veel relatief goede foto's verwijderd omdat die er in Picasa niet uitzagen.

Ik heb er geen verklaring voor en jouw probleem ligt in die trend, vermoed gewoon dat die programma's niet ZO goed zijn en er hier en daar wel wat fouten inzitten.
              Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
              Nu nog de kennis en het vakmanschap

Comment

Waren het RAW bestanden? Want ik geloof dat Picasa daar ook nog eens zijn eigen interpretatie van geeft..

Comment

Mercikes voor de nuttige info, ook al ben ik er niet echt blij mee.
                  Hoe kan ik de kleur van mijn foto's het beste beoordelen als Windows Viewer ze niet correct weer geeft? Of welke betere manier bestaat er om mijn foto's te beheren?

Comment

Niet gans de discussie gelezen,
                    Het betrowbaarste zal het programma zijn waarmee je uw foto's bewerkt, biedt dat geen voldoende mogelijkheden ?

frans
                    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Mercikes voor de nuttige info, ook al ben ik er niet echt blij mee.
                      Hoe kan ik de kleur van mijn foto's het beste beoordelen als Windows Viewer ze niet correct weer geeft? Of welke betere manier bestaat er om mijn foto's te beheren?
                      Onder XP worden in Windows Verkenner geen ingesloten kleurprofielen herkend. Daarom worden ze gewoon genegeerd en ziet je foto roder en soms "platter" uit.
                      Ook sommige andere (gratis of goedkope) fotobeheersprogramma's hebben dit probleem.
                      Zelfs bij de software van de camerafabrikanten kan dit voorkomen.

Als je je foto's "juist" wil zien, bekijk je ze best in Adobe Bridge (zit standaard bij Photoshop CS3 of CS4), of de Organizer van Photoshop Elements, of in Lightroom.

Vergeet dus gewoon die Verkenner, die dateert nog van uit het "stenen tijdperk", toen men nog niet wist wat kleurprofielen waren en waarvoor ze dienden.

Om je foto op het web te publiceren MOET je ze converteren naar sRGB, omdat de meerderheid van de browsers het Adobe RGB profiel niet herkennen en het bijgevolg negeren (zie ook onder Windows Verkenner). Voorlopig ben ik alleen van Safari zeker dat die daar geen problemen mee heeft, maar omdat de overgrote meerderheid van de webbezoekers met Internet Explorer of Firefox werkt, ben je verplicht die extra stap uit te voeren.

Omzetten naar sRGB doe je via "opslaan voor web en apparaten" in Photoshop (Elements), of via "Bewerk > Omzetten in profiel" in Photoshop.
                      Het kan ook rechtstreeks vanuit Adobe Bridge via: "Gereedschappen > Photoshop > Afbeeldingsprocessor", als je in dat programmaatje het vinkje aanzet bij "convert Profile to sRGB".

En op deze link: http://www.marc-en-ciel.be/SRGB_ARGB/srgb_argb.html wordt uitgelegd wat het nut is van Adobe RGB.
                      aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
                      grtz
                      marc-en-ciel

Comment

Ik gebruik CS4. Merci voor de tip, ik heb deze optie nog nooit bekeken.
                        Met die raad kan ik aan de slag
                        (ben ik écht blij mee hoor, ondanks de moeite die het me wellicht zal kosten)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marc-en-ciel Bekijk bericht
                          Als je je foto's "juist" wil zien, bekijk je ze best in Adobe Bridge (zit standaard bij Photoshop CS3 of CS4), of de Organizer van Photoshop Elements, of in Lightroom.
                          Et pour les Flamands, la même chose .
                          Wat ik wil zeggen: alle programma's (ook die welke niet van Adobe komen), die fotobewerking serieus nemen, ondersteunen kleurbeheer.
                          Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                          Oók wandelen met GPS?

Comment

Working...
                          X