Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

herinstallatie lightroom

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• herinstallatie lightroom

Er is een herinstallatie gebeurd van mijn computer en nu zou ik alles van lightroom terug tegoei willen zetten. De LR catalog dir heb ik in backup alsook alle fotofolders.
    Hoe ga ik hiervoor best tewerk.
    Op zich hoeven niet meer alle folders die voor de herinstallatie in LR stonden terug geimporteerd worden, maar ik weet niet goed of ik met de LR catalog backup dat zomaar kan achterwege laten.

Verder staat de LR catalog ergens op de C:schijf, my pictures of zoiets en ik zou dat graag op een andere locatie krijgen. Ik heb wat gegoogled, maar raak er niet wijs uit hoe ik het best dit euvel aanpak.
    Al doende leert men...

Flickr

Re: herinstallatie lightroom

Misschien helpt dit u wat verder.
    Sorry, we couldn’t find that page

SF
    00.00 Gone

Comment

Je catalog heeft als naam: naamdiejegegevenhebt.lrcat. (dus de extensie .lrcat) Je kan die verplaatsen naar een andere plaats op je harde schijf, maar verplaats dan ook het naamdiejegegevenhebt.lrpreviews bestand naar diezelfde nieuwe plaats; anders zullen al je previews opnieuw aangemaakt moeten worden.

Wat de folders betreft: die zet je best terug op dezelfde plaats (zelfde mapstructuur) als waar ze stonden voor de herinstallatie: anders zal LR het spoor bijster raken. In zo'n geval zullen de mappen in je LR catalog van een vraagteken voorzien zijn. Rechterklikken laat je dan toe die mappen te localiseren.

Dat is één van de redenen waarom ik tijdens workshops altijd de raad meegeef om al je in Lightroom geïmporteerde foto's (eventueel in submappen) onder één hoofdmap te zetten (in mijn geval de zeer passend genaamde map 'Lightroompictures'): zo moet je maar één keer aan LR zeggen waar de hoofdmap staat; LR is intelligent genoeg om te weten dat de submappen dan ook verplaatst zullen zijn.

Verder: verwijderen van foto's en mappen zou ik in Lightroom doen, niet erbuiten... Kwestie van je database clean te houden. Er is ook een verschil tussen het verwijderen van een foto uit de database (maar hem op de schijf te laten staan) ('remove') en het verwijderen van een foto uit de database én van de computer ('delete from disk'). Als je de foto echt niet meer nodig hebt, kies je uiteraard best het laatste.
      Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
      Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
      GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

De import is prima gelukt. Ik werk (gelukkig) ook vanaf 1 hoofmap en dat ging inderdaad prima.

Nog wel 1 vraagje. Onder Edit->Catalog Settings->General staat als location nog altijd wel C:\Documents and settings\blabla.

Mijn Lightroom catalog heb ik nu echter op de D:-schijf gezet. Moet deze locatie (C:\..) dan niet veranderd worden. Hoe doe ik dat?
        Want ik vermoed als ik nieuwe foto's importeer hij die in de cataloog op de C:\schijf zal zetten terwijl ik gewoon wil dat er verder gewerkt wordt met de cataloog die ik nu op de D:\schijf heb gezet.
        Al doende leert men...

Flickr

Comment

Dan moet er toch iets fout zijn gelopen: dat is een teken dat je nog op je oude catalog aan het werken bent. Zou het kunnen dat die nog altijd op de C staat (evt. het origineel, en dat je een kopie op de D gezet hebt?)
          Ik heb voor alle zekerheid eens hier een test gedaan, en een catalog verplaatst naar een externe harde schijf, en als je die catalog dan opent en je gaat naar Catalog Settings, dan verschijnt wel degelijk de nieuwe locatie.
          Check eens de Lightroom Preferences en zet daar onder 'General' 'When starting up use this catalog': 'Prompt me when starting Lightroom'. Normaal staat LR ingesteld om standaard je laatst gebruikte Catalog te openen. Hiermee verander je dat. De volgende keer dat je LR opent zul je nu moeten kiezen welke Catalog je wenst. Je navigeert naar de D-schijf en opent die Catalog. Daarna kan je de Preferences weer zetten op 'Load most recent Catalog'.

Een alternatief is het volgende:

LR afsluiten, in verkenner naar de nieuwe locatie met je lrcat bestand gaan, en daar via rechtermuisklik dat openen met LR.
          Dat moet ook lukken...

Eens dat lukt kan je de Catalog op de C in principe verwijderen. Ik zou wel eerst ook nog LR instellen dat ie backups maakt (in te stellen via Catalog Settings), bij voorbeeld op de C-drive (als dat een aparte harde schijf is). Nadat je eerste backup gemaakt is kan je dan de oude Catalog op de C verwijderen. Ook altijd 'Check integrity' aanvinken, anders riskeer je een corrupte Catalog te backuppen!

Comment

Eerste stap is alvast weerom gelukt. Ik heb de catalog die op de C:schijf stond hernoemd naar old en bij startup vroeg LR dan inderdaad welke catalog ik wilde gebruiken.
            So far so good.

Bedankt voor je heldere snelle uitleg

Ondertussen maak ik me nog een laatste bedenking.
            Ik heb nu alle 2009 mappen verwijderd uit deze catalog. Dus de volgende keer dat ik een backup van de LR catalog maak, zal dat zijn zonder die 2009 mappen. Wil ik dus - wie weet - ooit in de toekomst die folders toch weer inladen met de LR settings van toen, dan kan ik best de LR catalog die ik nu had ergens apart backuppen vermoed ik? Zodoende kan ik die eventueel terug importeren. Houdt dit steek?
            Al doende leert men...

Flickr

Comment

Heb je gewoon de mappen verwijderd of heb je ook de daarbijhorende foto's gedelete?

Het beste wat je eigenlijk had kunnen doen was gewoon alle mappen van 2009 IN LIGHTROOM (voor zover dat nog niet het geval was) onder één hoofdmap '2009' plaatsen. Dan rechterklikken op die hoofdmap en 'Export this folder as a Catalog' aanklikken en kiezen 'include negative files' (of zoiets: dit is from memory, hier). Je exporteert heel dat zootje naar een externe harde schijf. Dat exporteert heel de map 2009 met alle foto's als een catalog, bijvoorbeeld met de naam '2009.lrcat'.
              Daarna mag je de foto's verwijderen uit je Master Catalog (en ook van de harde schijf: je hebt immers tijdens de Export as Catalog sessie dubbels aangemaakt die je op die externe HD gezet hebt).
              Maar je zegt dat je de foto's al verwijderd hebt: bedoel je uit de Catalog of ook van de harde schijf? In het eerste geval kun je wschl best de oude Catalog inderdaad bewaren, en de foto's ook apart bewaren en zo weinig mogelijk aan de bestandsstructuur veranderen en zeker niets aan de bestandsnamen... Als het ooit nodig is kan je dan die oude Catalog openen... Maar het blijft een minder elegante oplossing dan de eerste. Daar kan je gewoon die 2009.lrcat op eender welk moment terug importeren in om het even welke andere Catalogus...

Tot slot nog dit: je spreekt ook over backuppen van je Catalogus, maar je moet ook je foto's backuppen: de catalogus bevat enkel de REFERENTIES naar de foto's (en alle ontwikkelinstellingen en keywords en dergelijke). De catalogus bevat NIET de foto's zelf. Die moeten apart gebackupt worden. Ik vertel het er nog maar eens bij omdat ik hier regelmatig mensen over de vloer krijg die dat niet wisten.

Succes. Zoals je zelf zegt: 'Al doende leert men' :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
                Heb je gewoon de mappen verwijderd of heb je ook de daarbijhorende foto's gedelete?
                Even de status. Het betrof een herinstallatie, dus ik moest alles verwijderen van mijn computer. Alle foto's en LR catalog waren dus gebackupped op externe harde schijf.

Mijn folderstructuur is als volgt
                foto nog te kopieren op harde schijf als hoofdmap
                img2010_mnd_dag als subfolders

Die subfolders importeer ik dus in LR en staan daar dan ook te zien.

Het beste wat je eigenlijk had kunnen doen was gewoon alle mappen van 2009 IN LIGHTROOM (voor zover dat nog niet het geval was) onder één hoofdmap '2009' plaatsen. Dan rechterklikken op die hoofdmap en 'Export this folder as a Catalog'
                Ik heb (jammer zie ik nu) nooit gewerkt met het importeren van de hoofdmap (wat jij suggereert).
                Je optie om dus alle 2009 folders naar een aparte catalog te exporteren lukt dus niet. Alle folders selecteren en dan rechtermuisklik lijkt jammer genoeg niet te werken (maar enkel voor de desbetreffende folder waarop de rechtermuisklik was gebeurd)

Tot slot nog dit: je spreekt ook over backuppen van je Catalogus, maar je moet ook je foto's backuppen: de catalogus bevat enkel de REFERENTIES naar de foto's (en alle ontwikkelinstellingen en keywords en dergelijke). De catalogus bevat NIET de foto's zelf.
                Dit was me gelukkig al vanaf het eerste gebruik met LR duidelijk

Ik zou nu eigenlijk van scratch willen opnieuw beginnen volgens jouw manier. hmm, even nadenken hoe dit te fiksen voor 2010 dus en zodoende dat ik niet kwijt ben wat ik al gedaan had in de 2010 mappen.

De herinstallatie heeft nog zijn voordelen, leer ik tenminste eens deftig werken met die catalogi van LR

Bedankt voor deze online helpdesk. Moest je niet zo ver wonen, ik trakteerde je op een pint (of iets anders drinkbaars)
                Al doende leert men...

Flickr

Comment

Working...
                X