Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canvasuitbreiding in PSE7

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canvasuitbreiding in PSE7

Ik probeer hopeloos een bestaand canvas met een gekleurd kader uit te breiden.
    Ik pas nochtans ( denk ik toch!) de correcte procedure toe.
    Afbeelding - vergroten/verkleinen - canvas.
    Ik vink 'relatief' aan, geef de gewenste uitbreiding in, en probeer dan een kleur te kiezen.
    En dat lukt niet, ik krijg steevast een doorzichtige uitbreiding van mijn canvas.
    Ik probeerde eerst op een PSD, maar dit lukt blijkbaar niet. Dan maar eens een JPG formaat,
    En daar lukt het ook niet.
    Wat doe ik verkeerd?

dank bij voorbaat,

Fernand

Re: Canvasuitbreiding in PSE7

In het menu van canvasuitbreiding kan je toch instellen (volledig onderaan) met welke kleur je het canvas wil uitbreiden.
    Een andere mogelijkheid is (in geval het je niet lukt) het wit selecteren en dan vullen met...uw gewenste kleur.
    perman
    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Ik krijg regelmatig die transparante uitbreiding van mijn canvas (zowel in PS als PSE), en het is dan onmogelijk om een bepaalde kleur (of b.v. foreground/background) te kiezen, omdat de opties inactief zijn. Totnogtoe geen verklaring hiervoor.
      Dus ik ga tewerk als perman: gewoon uitbreiden met transparant, en dan volgieten met het emmertje en de kleur naar keuze!
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Open u afbeelding (.psd of .jpg) in photoshop.
        Selecteer eyedropper tool (i).

Klik daarmee in de achtergrond kleur van het canvas op de foto.
        Merk nu op dat je voorgrondkleur dezelfde kleur heeft als je canvas.
        (de 2 vierkantjes met kleur in je tools pallet = voor en achtergrondkleur)

Ga nu naar Afbeelding >> Canvas (of druk Alt + Ctrl + C)

Vink Relatief aan en vul in hoeveel cm je canvas groter moet worden.

Met het raster kan je bepalen waar je canvas groter moet worden.
        Links boven aangeduid betekend dat je canvas rechtsonder groter wordt.
        Rechtsboven betekend dat je canvas linksonder groter wordt.
        Midden aangeduid betekend dat je canvas rondom groter wordt.
        ...

Onderaan in het Canvas pallet staat "Canvas extension color:"
        selecteer hier "Voorgrondkleur"

Klik OK
        vriendelijke groeten Stan.

Comment

Oeps,

ik lees nu pas dat je werkt met photoshop 7.
          Ik denk niet dat je al de opties hebt die ik voorstelde.

Je kan ook gewoon je canvas groter maken zoals je al deed.
          Nu zie je rondom je foto een transparant canvas. (wit grijze vierkantjes)

Druk (i) om het pipet te selecteren en klik op de kleur in je foto die je wil dat de achtergrond krijgt. (merk op dat je voorgrondkleur in het toolspallet deze kleur nu heeft.)

Ga op de laag staan van je foto in het lagenpallet
          en copieeër de laag van je foto . (ctl j)
          Wis de onderste laag (die met het slotje op) door deze in je lagenpalet naar het vuilbakje te slepen. (rechts onder het lagenpallet).

Voeg een nieuwe laag toe in het lagenpallet.

Je hebt nu weer 2 lagen, een transparante laag en een foto-laag zonder zwart slotje.
          Sleep de transparante laag onder je foto laag en vul deze transparante laag met de voorgrondkleur. (g = emmertje selecteren)
          Klik nu ergens op het transparante gedeelte en vul met voorgrond kleur.

Lagen samenvoegen en opslaan.

Comment

Dank voor je uitvoerige uitleg, Stan. Moet zeker lukken op die manier, hoewel het niet zo simpel is als ik gedacht had (mijn "giet dat transparante boordje maar vol met een kleur naar keuze" lijkt wel eenvoudiger )

[Als Mod heb ik jouw ongewilde dubbelpost verwijderd]
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              (mijn "giet dat transparante boordje maar vol met een kleur naar keuze" lijkt wel eenvoudiger
              Ja is wel eenvoudiger, maar dan heb je de kans dat er een witrand tussen zit.
              (tussen afbeelding en canvas)

Mijn oplossing is eenvoudig maar vergt meer stapjes en daardoor lijkt het wat moeilijker.
              Het enige wat verschilt is dat je een laag kleurt ONDER de foto ipv de geblokte rand rond je foto. Waardoor dat witte randje geen kans krijgt.

En met het pipetje, neem je de juiste kleur over, niet zo maar lukraak een kleur die erop lijkt.

Hoop je een beetje verder geholpen te hebben, en als iets niet lukt vraag je maar.

Comment

Beide oplossingen bieden inderdaad soelaas!Maar...als Adobe de mogelijkheid voorziet moet het dan toch mogelijk zijn om voor hun oplossing te kiezen?
                Een kleurtje kiezen uit de kleurkiezer en OK, je canvasuitbreiding krijgt je gekozen kleur, en geen transparantie!
                Dit is hetzelfde als in de CS versies. En daar werkt het dus wel!
                Waarom dan niet in PSE. Toch onlogisch,niet soms?

Mvg,

Fernand

Comment

Oei, photoshop Elements dus...

Daar heb ik zelf nog niet mee gewerkt.
                  Ik had het over Photoshop 7 of CS.
                  Excuses voor de verwarring.

Comment

Working...
                  X