Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
ik denk dat je dit moet oplossen met firmware update.....
of er is iets mis met je sensor....
zou eens bij de fotohandelaar gaan luisteren waar je je toestel hebt aangeschaft
ik weet dat een tijdje geleden dit euvel voorkwam bij sommige van de 5d2
groetjes aline
Maak eens een opname van 30s met uw lenscap erop. Als die puntjes dan nog zichtbaar
zijn vrees ik dat het dode pixels zijn. (Alhoewel ik fout kan zijn natuurlijk)
Ik vrees voor je dat dit hot pixels zijn.... Als ik mij niet vergis kun je deze pixels in de nieuwere (40D en recenter) camera's markeren, en die worden dan genegeerd...
Je gaat dit vooral zien bij langere belichtingstijden...
ik leer ondertussen dat:
- de "ruisreductie voor lange sluitertijd" moet opstaan. (dat was al zo)
- je ze kan wegdotten of photoshoppen
- dat je censor reinigen kan helpen. (is gebeurd)
- dat ik eens moet kijken voor nieuwe firmware (er is geen nieuwe release in dit verband)
- dat ik geen muggen voor olifant moet laten doorgaan
---> Wel, in de volgende weergave kan je ze nauwelijks waarnemen zonder in te zoomen, da's waar.
Het testje van spyro leverde geen enkel puntje. Een lage iso-waarde zou helpen.
Ik hoor ondertussen van meerdere mensen dat dit helpt:
1. verwijder de lens en zet het kapje op het toestel
2. ga naar het 4de menu (in de 5d2) - Sensorreiniging
3. kies " Reinig handmatig" en "OK"
4. na 30 seconden, zet de Aan/uit-schakelaar op 'Off'
Ik hoor ondertussen van meerdere mensen dat dit helpt:
en is het probleem ondertussen opgelost?
Ik dacht dat er een mogelijkheid was om in je fotobewerkingsprogramma deze hot of death pixels automatisch aan te passen bij import omdat ze altijd op dezelfde plaats staan. Vraag me niet hoe maar er zullen zeker mensen zijn op dit forum die dat kunnen oplossen.
Albums
Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.
Adobe Camera Raw zou ze automatisch verwijderen in Lightroom, maar dat is nabewerking, natuurlijk, en dat programma kost geld
Indien bij de gratis on-cameramethode,
uw toestel bijvoorbeeld de geavanceerde setting "Reinig handmatig" niet weergeeft, omdat de custom dial (links bovenop het toestel) op automatisch staat,... .zet die dan eerst in een andere mode.
De typische remapping verwijdert de pixel natuurlijk niet, zoals je een stofje zou verwijderen,... het berekent enkel een nieuwe waarde voor die pixel aan de hand van die van zijn buren.
Comment