Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Werken met Lagen in PSE8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Werken met Lagen in PSE8

Ik ben al geruime tijd aan het stoeien met het 'werken met lagen' in photoshop elements 8. Wat wil ik. Ik heb een groot aantal foto's van mooie luchten en wolken. Nu wil ik in een foto met een grijze, vlakke lucht, een mooiere wolkenlucht plaatsen. Het zijn dus 2 foto's. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit d.m.v. lagen kan doen?
    gr.
    Ton

Re: Werken met Lagen in PSE8

Dat hebben we pas (nou ja, begin januari) nog gedaan in onze cursus "Rastertekenen Mod.1" (PSE7).

1ste methode:
    1. Twee foto's open;
    2. In foto met grijze lucht, de lucht selecteren (kan op allerlei manieren gebeuren);
    3. Selectie goed "finetunen";
    4. Foto met mooie wolkenlucht: alles selecteren, kopiëren, naar eerste foto schakelen en "plak in selectie". Je kunt nog schuiven, maar eens gedeselecteerd, behoort het "ingeplakte" tot dezelfde laag.

Een 2de methode, die ik persoonlijk verkies, is:
    1. Grijze lucht selecteren en selectie goed "finetunen" zoals hierboven;
    2. Selectie omkeren, en met ctrl-J (ik heb een Mac en gebruik dus cmd-J) een nieuw laag maken van de selectie (da's de ondergrond, de "lucht" is nu transparant);
    3. De mooie wolkenlucht helemaal selecteren, en met shift-toets ingedrukt naar de eerste foto slepen;
    4. De lagen verplaatsen, zodat de wolkenlucht tussen de laag met ondergrond en transparante "lucht" komt te liggen;
    5. Eventueel de dekking van de verschillende lagen aanpassen. Zo nodig kun je zelfs de background uitschakelen.

Hopelijk is dit duidelijk?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Bedankt, ik zal het eens gaan proberen!
      gr
      Ton

Comment

Mocht iets niet duidelijk zijn, dan horen we het graag!
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
        X