Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke resolutie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke resolutie

Hallo,

Ik ben een beginner en zou graag een kaartje ontwerpen voor het lentefeest van mijn dochters.
    Ik werk met photoshop CS3.
    Als ik een nieuw document open, welke resolutie moet ik dan instellen?
    Ik zou mij kaartje eventueel als foto laten afdrukken.
    Wie kan mij helpen.
    Alvast bedankt.

Re: welke resolutie

150 dpi is voor de meeste fotoprinters of sneldrukcentrales ruim voldoende. Sommige vragen 200 dpi. Klasse printwerk maak je best op in 300dpi.
    Wil je safe spelen, vraag het eens aan de fotohandelaar of de centrale, printer waar je de kaartjes wil laten afdrukken.

Succes !
    "Smaken verschillen en over smaak kun je wel degelijk twisten, zolang het met respect voor de visie van de fotograaf blijft"
    Alles is al gefotografeerd... Maar nog niet door mij !

Comment

Inderdaad, hoewel heel vaak wordt beweerd dat de resolutie altijd 300 PPI moet zijn, kunnen de meesten niet veel scherper kijken dan 200 PPI op leesafstand.

Ontwerpen op 300 PPI kan geen kwaad, maar weet dat je dan het bestand zwaarder maakt (meer kb/mb) dan nodig is.
      Photoshop en The Gimp voor beginners

Comment

De resolutie stel je in op basis van het grootste afdrukmedia. Maak je dus als maximum een 20-30 afdruk, dan stel je 20-30 in en 150 dpi. Hoger dan 150 dpi hoeft echt niet.
        Of de afdrukcentrale nu op 300; 150 of 200 dpi afdrukt maakt weinig uit.

Comment

Ik neem altijd de maten van het drukwerk en 300DPI om het aan te maken.
          Verkleinen (minder pixels) kan achteraf wel, maar vergroten (meer pixels) is moeilijker.

Voordeel is ook dat als je dan later toch nog iets groter wilt printen, dat het kan nog kan. Als je start op 150 DPI en je wilt toch groter, dan moet je opnieuw beginnen.
          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

WAT ALS DE VCRAAG NU EENS NIET OVER "RESOLUTIE" GING - maar om pixels!!!

Bij het opvragen van een nieuw document gaan de eerste twee lijnen over de vertikale en horizontale grootte. Dan pas komt Resolutie aan bod.
            Ik vermoed dat de vraag eerder naar het instellen van het document gaat ipv de manier waarop de pixeltjes worden verdeeld.

In dit geval heb ik een vrij moeilijke uitleg voor iets eenvoudigs:

1) Schelebelle opent een foto uit zijn fototoestel, dan ctrl-a, dan ctrl-c.
            2) Klik op File - New en kies voor Clipboard
            3) Klik op Save Presets... en geef het een eigen naam (vb. XXXXpx op XXXXpx)

Vanaf nu heb je een blanco "werkblad" ter grootte van uw gebruikelijke foto's. Simpel en goed.

Tevens zult u bemerken dat de "Resolution" op 72 staat (bij mijn vier toestellen in ieder geval). Ik heb de gewoonte om labo-afdrukken te laten doen van 20x30cm op deze resolutie en nog NOOIT is er sprake geweest van kwaliteitsverlies.
            Het is pas bij de professionele toestellen dat de ppi resolutie naar 150-200 gaat.

Pas als je naar de posterformaten gaat zoals 50x75 en groter verzet u best de "Resolutie" naar 300ppi.

Succes,

Alain,

Comment

En daar heb ik dan toch een andere mening over....

Als je een kaartje hebt, wil je dat dit op paier een bepaalde grootte heeft. Die vul je dan in in cm, mm of iedere andere eenheid die je iets zegt. Maar nooit in pixels...

Dan bepaal je de resolutie, de scherpte. Hoeveel pixels je dan nodig hebt is afhankelijk van het hoe scherp jij kan zien, je publiek waarschijnlijk kan zien en de kijkafstand.

Bij mijn cursussen doe ik vaak een test met de cursisten. Hoe scherp kunnen ze zien. De meeste cursisten komen niet verder dan 200PPI. Gisteren nog gedaan, en er was er maar 1 die een verschil zag tussen 250 en 300 PPI.

Hoe groter de foto (in cm) hoe groter de afstand is waarop je deze zeer waarschijnlijk gaat bekijken (een uitzondering is bijvoorbeeld een foto die je langs de trap gaat ophangen.) Hoe groter de afstand is, hoe minder pixels je nodig hebt om scherp te zien. Dus voor een grote afdruk heb je eerder minder, dan meer PPI nodig.

Bijvoorbeeld de foto's in bushokjes oid, hebben een zeer lage resolutie. Ook de foto's die gebruikt worden om gevels te bedekken met reclame tijdens werkzaamheden. Deze hebben een nog lagere resolutie. Soms haal je daar niet eens de 10 PPI....
              Photoshop en The Gimp voor beginners

Comment

Dan geef je eens een heel simpel antwoord op een duidelijke vraag...
                Ik denk dat Schellebelle bij het openen van zijn "nieuw document" wel gesnapt hebben dat hij het kan of moet opmaken in cm ipv pixels ?

En wat de resolutie betreft bij dat knippen en plakken, dus vanaf het kaartje of van uit het fotobestand, naar het photoshop bestand, moet ik mij geen zorgen over maken, mijn fototoestel levert 300dpi beelden af.

Als de andere fototoestellen dat niet afleveren, tja, ander fototoestel kopen ? of de resolutie van het af te drukken document, indachtig de bedoeling en de aard van het af te drukken "werk" dan toch maar veranderen of instellen op de best geschikte resolutie van het uitvoerapparaat ?

Nog allemaal duidelijk of wordt het nog onduidelijker ? Weet niet of Schellebelle er nog een boodschap aan heeft ... Hij wilde per slot van rekening een kaartje afdrukken en geen posters of een billboard foto voor langs de autostrade...

Oepssss

Prettig weekend
                "Smaken verschillen en over smaak kun je wel degelijk twisten, zolang het met respect voor de visie van de fotograaf blijft"
                Alles is al gefotografeerd... Maar nog niet door mij !

Comment

Mijn fototoestellen leveren van 1 tot 1000 DPI af zonder de bestandsgrootte in pixels of mb te veranderen.
                  Mijn printer heeft wel beperkingen, en dat noemen we DPI.

Comment

En als we nu eens zouden rekenen met de meer natuurlijke eenheden?
                    Een digitaal beeld heeft pixelafmetingen, geen dpi of ppi. En het is met die pixelafmetingen dat men het moet doen. Dat belet niet dat men belang moet hechten aan dpi als men dit beeld wil voorstellen op het scherm, afdrukken in een labo of zelf wil printen. Eigenlijk moet men weten met welke resolutie het beeld voorgesteld (scherm) of afgedrukt wordt. Ik meen te weten dat fotolabo's werken met een resolutie van ongeveer 250dpi (of 100 per cm).
                    Daarom volstaat een digitaal beeld met pixelafmetingen 1000x1500 voor een gewone fotoafdruk 10x15cm en kan men gemakkelijk rekenen voor andere afdrukafmetingen.
                    Belangrijker is wellicht de omvang van de compressie die men gebruikt en in sommige gevallen ook na te gaan of men de pixelafmetingen niet ongepast opgedreven heeft om tot een voldoend grote afdruk te kunnen komen.
                    Als men naar een fotolabo beelden doorstuurt met veel te grote pixelafmetingen dan worden die bij hen toch gereduceerd, maar men mag wellicht aannemen dat hun software dat zeer oordeelkundig doet.
                    Ik zorg er steeds zelf voor dat mijn afbeeldingen geschikte pixelafmetingen hebben en voor standaardafdrukken volstaat dat altijd. Bij afdrukken heeft men doorgaans vaker last van kleurgetrouwheid dan van pixelartefacten.
                    home page: http://cage.ugent.be/~hs
                    reisblog: http://herser.wordpress.com
                    foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

Comment

Working...
                    X