Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panorama, hoe?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Panorama, hoe?

Ik ga volgende week een city trip doen. Nu had ik graag panorama foto's gemaakt, eventueel 360°. Hoe ik dat software matig ga aan mekaar passen weet ik nog niet, dat moet ik nog uitzoeken, daar heb ik nu even geen tijd voor.
    Met welke lens (mm) maak ik ze best? hoeveel foto's voor 180°- 360° waar moet ik op letten?
    Ik krijg het idee nu pas en heb niet veel tijd om de software kant uit te zoeken, Dat zou ik achteraf willen doen, maar dan moet ik wel de foto's al hebben

Re: Panorama, hoe?

Of ik het nu goed doe of niet, dat laat ik in het midden, ik ben alvast tevreden over mijn panorama foto's...

Ik maak mijn foto's zo dat als je de foto over de breedte in 3 zou verdelen dat het middenste deel het deel is dat ik in de panorama verwerk.
    Dus even door de lens kijken, statiefje verdraaien, en als je het aantal graden op uw kop kan
    aflezen even checken om de hoeveel graden je een foto zou (moeten) nemen.
    En.. Fire away!!!

Eens ik de foto's heb laad ik ze in photoshop in via 'load into stack' zodat elke foto z'n eigen laag heeft.
    Daarna alle lagen selecteren >> auto-align layers >> even wachten en klaar.
    Dan nog een mooie crop van maken en hopla.. Klaar is kees
    Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Of ik het nu goed doe of niet, dat laat ik in het midden, ik ben alvast tevreden over mijn panorama foto's...
      Zet eens een pano onder een linkje, zodat we er ook eens kunnen naar kijken.

Ik maak mijn foto's zo dat als je de foto over de breedte in 3 zou verdelen dat het middenste deel het deel is dat ik in de panorama verwerk.
      Dus even door de lens kijken, statiefje verdraaien, en als je het aantal graden op uw kop kan
      aflezen even checken om de hoeveel graden je een foto zou (moeten) nemen.
      En.. Fire away!!!

Eens ik de foto's heb laad ik ze in photoshop in via 'load into stack' zodat elke foto z'n eigen laag heeft.
      Daarna alle lagen selecteren >> auto-align layers >> even wachten en klaar.
      Dan nog een mooie crop van maken en hopla.. Klaar is kees
      Ik wou dat het bij mij ook zo snel ging, maar dat valt wel dik tegen.

Ik heb meestal voor een 180° pano al 8 of 9 foto's nodig, laat staan voor een 360° pano.

Tech8
      www.hellinckx-foto.be
      Facebook

Comment

Voor panorama foto's zorg je hebt beste voor een royale overlap. Als de foto's maar net aansluiten, kan eventuele vignetering van een lens moeilijk worden weggewerkt, als de overlap duidelijker is, kan dit wel.

Sommigen beweren dat een overlap van 1/4 tot 1/3 van de foto nodig is....
        Photoshop en The Gimp voor beginners

Comment

Mijn panorama's neem ik met een 10mm F 1:2,8 rectangular fish eye.
          De foto's neem ik in portretstand, de vertikale beeldhoek is dan 167°, de horizontale 104°
          om de 45° neem ik een foto. (8 foto's = 360°)
          ik werk steeds op diafragma 8, iso 100 en een goed statief met panokop.

zie voorbeeld.

Tech8
          Last edited by Tech8; 12 februari 2010, 10:18.
          www.hellinckx-foto.be
          Facebook

Comment

Goede morgen,

ik heb onlangs een pano moeten maken voor een eindopdracht
            en wij kregen de raad om een overlap van 1/3 te voorzien...
            'k Vond mijn pano toch wel geslaagd en de jury ook
            Maar hij staat een beetje veel schuin
            Statief stond niet goed waterpas vermoed ik...
            Piep ff hier

Grtz,
            JeS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kourni Bekijk bericht
              Ik ga volgende week een city trip doen. Nu had ik graag panorama foto's gemaakt, eventueel 360°. Hoe ik dat software matig ga aan mekaar passen weet ik nog niet, dat moet ik nog uitzoeken, daar heb ik nu even geen tijd voor.
              Met welke lens (mm) maak ik ze best? hoeveel foto's voor 180°- 360° waar moet ik op letten?
              Ik krijg het idee nu pas en heb niet veel tijd om de software kant uit te zoeken, Dat zou ik achteraf willen doen, maar dan moet ik wel de foto's al hebben
              1. een objectief met zo weinig mogelijk vervorming gebruiken
              2. statief (panokop niet noodzakelijk nodig, tenzij er kortbij ook elementen zijn die op de foto komen.
              3. Zeker om de 10 graden een foto met een 24mm op portretstand. Zo heb je in de hoogte ook nog pixels.
              4. Reken dus op minimum 36 foto's voor een 360 graden.
              5. Ik gebruik de stitch functie van photoshop.

Comment

Indien er veel verschil zit in lichtsterkte doorheen het te fotograferen panorama ga je dat achteraf in het gestitchte panorama kunnen terugvinden indien je op av of tv stand werkt. Dus eerst een gemiddelde meting maken voor de ganse scene en daarna deze waardes ingeven in de m-stand van je camera....daarna de ganse reeks met deze waardes maken. Ook de witbalans moet je van de autostand afhalen. Zorg ervoor dat je genoeg diepte insteld (groot diafragmagetal) stel scherp op een voorwerp wat ong. op 1/3 van de totale velddiepte zit en zet de autofocus daarna uit. Zo vermijd je dat de ene keer je scherpsteld op een voorwerp dichtbij en de volgende foto op een voorwerp veraf waardoor je verschillen in vergroting krijgt. Hoe constanter de focus, belichting, witbalans blijft hoe makkelijker de software het achteraf heeft om de foto's naadloos over elkaar te plaatsen.
                Vergeet niet om na de opname van je pano de autofocus terug aan te zetten hé.....of de rest van je citytrip bevat enkel wazige beelden.
                Last edited by RUPSELKOPKE; 13 februari 2010, 15:14.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                  Indien er veel verschil zit in lichtsterkte doorheen het te fotograferen panorama ga je dat achteraf in het gestitchte panorama kunnen terugvinden indien je op av of tv stand werkt. Dus eerst een gemiddelde meting maken voor de ganse scene en daarna deze waardes ingeven in de m-stand van je camera....daarna de ganse reeks met deze waardes maken. Ook de witbalans moet je van de autostand afhalen. Zorg ervoor dat je genoeg diepte insteld (groot diafragmagetal) stel scherp op een voorwerp wat ong. op 1/3 van de totale velddiepte zit en zet de autofocus daarna uit. Zo vermijd je dat de ene keer je scherpsteld op een voorwerp dichtbij en de volgende foto op een voorwerp veraf waardoor je verschillen in vergroting krijgt. Hoe constanter de focus, belichting, witbalans blijft hoe makkelijker de software het achteraf heeft om de foto's naadloos over elkaar te plaatsen.
                  Vergeet niet om na de opname van je pano de autofocus terug aan te zetten hé.....of de rest van je citytrip bevat enkel wazige beelden.
                  Heel goed advies Rupselkopke, dankjewel

Comment

Working...
                  X