Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotboek geeft rode zweem in zwart-wit foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotboek geeft rode zweem in zwart-wit foto's

Heb zonet een fotoboek laten maken bij FNAC en was er zeer tevreden over ... maar ...

Enkel de zwart-wit foto's vertonen rode vlekken/zweem, de andere foto's ( kleur/sepia) hadden dit niet.
    De zwarte achtergronden die ik had gebruikt waren egaal en vertoonden geen enkele fout.

Iemand een verklaring hiervoor?
    Heb mijn foto's naar zwart-wit omgezet in CS3.

Alvast bedankt,

Filip
    www.fluidr.com/photos/fotofilip3

Re: Fotboek geeft rode zweem in zwart-wit foto's

Oorspronkelijk geplaatst door XiNiX Bekijk bericht
    Heb zonet een fotoboek laten maken bij FNAC en was er zeer tevreden over ... maar ...

Enkel de zwart-wit foto's vertonen rode vlekken/zweem, de andere foto's ( kleur/sepia) hadden dit niet.
    De zwarte achtergronden die ik had gebruikt waren egaal en vertoonden geen enkele fout.

Iemand een verklaring hiervoor?
    Heb mijn foto's naar zwart-wit omgezet in CS3.

Alvast bedankt,

Filip
    Fnac misschien ?

Comment

Veel van die fotoboekprintwinkeltoestanden sturen hun beelden naar hun printers als kleurbleed, waardoor de software van de machine het zwart-witbeeld terug naar CMYK gaat converteren. Hierdoor ontstaat vaak een kleurzweem. Een mogelijke oplossing is je beeld omzetten naar zwart-wit, maar wel op te slaan als cmyk. Je probleem zal hiermee niet 100% verholmpen zijn, maar wsl krijg je toch een beter resultaat. Een andere oplossing is een betere (lees wsl duurder) printservice te zoeken.

grt,

Raf
      Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

heb je dit ook als je de foto's bekijkt in daglicht, of enkel onder kunstlicht ?

Comment

Als ik de foto's bekijk in daglicht, valt het meer op dan in kunstlicht.
          Niet dat het zo storend is, maar mij valt het alleszins op.

Filip
          www.fluidr.com/photos/fotofilip3

Comment

dat is erg, dan is er iets misgelopen bij de fnac er van uitgaande dat je aangeboden foto's in orde zijn, maar dat is waarschijnlijk wel zo.
            sommige inkten zijn goed in daglicht en vertonen magenta zweem bij kunstlicht, de reden hiervoor is dat in kunstlicht delen van het lichtspectrum ontbreken.
            Omgekeerd wijst erop dat het afdruksysteem (FNAC) niet goed gekalibreerd is.
            Vooral in de grijze tinten zal je dit waarschijnlijk het meeste zien. Maar perfecte ZW-afdruk heb ik eigenlijk nog niet echt veel gezien bij de populaire print centrales, zelfs sommige meer pro gerichte drukkers hebben daar last van maar bij daglicht zou normaal alles in orde moeten zijn.
            Last edited by puerte; 6 februari 2010, 14:01.

Comment

Working...
            X