Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verwijder de originele raw files in Lightroom

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verwijder de originele raw files in Lightroom

Hallo,

Momenteel heb ik een catalog die verwijst naar verschillende maps waar zowel Jpeg-fotos als NEF(raw)-Fotos invoorkomen.

Nu wil ik om plaats te sparen al mijn RAW-images exporteren naar JPEG (inclusief mijn bewerkingen) en daarna alle raw images weg smijten.

Nu kan ik mij wel een omslachtige manier van exporteren, alle RAW verwijderen in windows, en daarna alles terug importeren in een nieuwe catalog, ... maar mijn vraag is meer hoe doe je dit op een elegante manier?

Alvast bedankt,

Re: Verwijder de originele raw files in Lightroom

Deed ik vroeger ook altijd: foto's afgedrukt->negatieven weg!

Als ik zie, wat ik nu uit een NEF haal uit 2004 met de huidige raw-converters, dan sta je echt versteld.

Vanmiddag gezien: 1,5 TB ex HDD €94 en daar kunnen volgens Vobis 300.000 foto's op.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Je kunt je nef's converteren naar DNG, veel compacter RAW-formaat en geen kwaliteitsverlies.
      In LR je NEF's selecteren converteren naar DNG en NEF's verwijderen in LR (DB en disk)
      als je files rechtstreeks op de disk verwijderd blijven die nog altijd aanwezig in de LR-DB

Comment

Starters maken plaats,
        ervaren fotografen kopen plaats bij!

Nooit je Raw bestanden opruimen, dat is de bron van het beeld !

MVG, Jeff C.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          als je files rechtstreeks op de disk verwijderd blijven die nog altijd aanwezig in de LR-DB
          Daar staan volgens mij alleen de bewerkingen en de keywords ed, het zou toch wel vervelend zijn als je 2 raws op HDD kreeg.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Wis zeker niet je Raw's. Als je een beetje serieus bezig bent met je fotografie krijg je hier vroeg of laat zeker spijt van (eerder vroeg denk ik).

Om toch een antwoord te geven op de vraag. Exporteer als jpeg naar de gewenste map. Daarna selecteer je in LR al de raw's (je kan filteren op filetype), duw op "delete" en kies voor "remove from disk". Daarna de jpeg's importeren.

Korter kan denk ik ook. De jpeg's exporteren naar dezelfde folder als de raw's, daarna deze folder "syncen" waardoor de jpeg's geimporteerd worden en dan de raw's "removen from disk" (in LR dus). Bij nader inzien weet ik dus niet of dit korter/sneller is dan de eerste methode.

Wellicht zijn er mensen die een andere en betere methode kennen?

Als je gewoon de files rechtstreeks op je HDD gaat verwijderen, zal LR met een klein vraagtekentje naast elke thumbnail aangeven dat de "original file missing" is. Deze zal je dan toch nog uit LR moeten verwijderen.

Maar nogmaals: je raw's niet weggooien. Als je echt harde schijfruimte wil winnen, verwijder dan eventuele PSD files en dergelijke die je als "tussenstap" opsloeg. Dit kunnen bijvoorbeeld tussenstappen zijn van bewerkingen die je hebt opgeslagen, maar niet meer nodig hebt (je hebt het origineel nog en het resultaat). Ook omzetten naar DNG is een goeie optie. Wat bij mij de grootste besparing was in harde schijfruimte: selectiever afdrukken en beter nadenken bij de opnames...

Hopelijk van enig nut!
            www.135mm.be
            @135mm_leuven
            info@135mm.be

Comment

Je kunt je nef's converteren naar DNG, veel compacter RAW-formaat en geen kwaliteitsverlies.
              In LR je NEF's selecteren converteren naar DNG en NEF's verwijderen in LR (DB en disk)
              Ik kan Roeland alleen maar bijtreden: bijhouden. Je kennis van fotobewerking kan alleen maar groeien, en NEF bevat instructies die enkel Capture NX2 kan lezen, en door naar DNG om te zetten verlies je deze allemaal En zoals hjanssen al aanhaalde: Als ik mijn vroegere D70 foto's door de laatste CNX2 jaag, komen ze er opvallend fris uit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Ik kan Roeland alleen maar bijtreden: bijhouden. Je kennis van fotobewerking kan alleen maar groeien, en NEF bevat instructies die enkel Capture NX2 kan lezen, en door naar DNG om te zetten verlies je deze allemaal En zoals hjanssen al aanhaalde: Als ik mijn vroegere D70 foto's door de laatste CNX2 jaag, komen ze er opvallend fris uit
                daar is geen verlies van beeldkwaliteit met DNG, DNG is enkel een intelligenter systeem, dat heel veel plaats bespaart. Hassy, leica, pentax ... leveren DNG rechtstreeks uit camera.
                Denk ook niet dat er al te veel gebruikers zijn die zich beperken tot CNX2, daarbij vraagt TS specifiek hulp voor LR.
                Bedoeling van NEF en andere merkgebonden RAW-formaten is er enkel om eigen merkproducten te beschermen. (klantenbinding)
                Verschil tussen LR2 en LR3 is ook immens, alhoewel dat kwaliteit van LR2 al beter was dan van de toen gangbare CNX versie.
                NEF heeft geen praktische voordelen , die paar parameters ivm D-range settings gaan het verschil niet maken, en daar is heel klein percentage Nikon gebruikers die D-range gebruiken , ben er nog gene tegengekomen.

LR slaat alle gegevens op van een beeld, locatie, bewerkingen, ratings etc, in feite alles wat je met het beeld gedaan hebt, en daarbij wordt de preview van het beeld ook bewaard . De grote van de preview hangt van je eigen instellingen af.

Als je de RAWs zo maar verwijderd op disk blijft al die info in het LR systeem zitten, krijg je verkeerde linken en een grote overhead aan data en wordt je systeem ook minder overzichtelijk. Grote van LR bestanden vind je meestal onder (is ook gebruikersafhankelijk) C:\Users\admin\Pictures\Lightroom\

dus volgens mij het beste wat kan gebeuren is alle RAW's selecteren in LR en omzetten naar DNG, en daarna die NEF files verwijderen. En indien nog niet toegepast, catalogeer je files en gebruik keywords, dit vereenvoudigt het zoeken als je ooit nog eens iets uit het verleden wenst te gebruiken.

Comment

De workflow die Roeland aanhaalt is (bijna) de kortste. Je kan echter tijdens het exporteren al aangeven dat de bestanden terug in de Catalog geïmporteerd moeten worden. Dat spaart de synchronisatie-stap uit.

Maarre, zoals iedereen anders hier zou ik zeer sterk adviseren tegen het verwijderen van Raw-files. Een hoge kwaliteits JPG is ook al snel een paar megabyte (tot 5 megabyte voor een 12 megapixel Raw).

Indien je veel van de optie 'Edit in Photoshop' gebruik maakt, is er normaal wel veel mogelijkheid tot plaatsbesparing in de PSD's of TIFF's die je daar aanmaakt: als dat 16 bits bestanden zijn met nog een paar lagen, loopt dat snel op. Je zou dan kunnen die converterennaar 8 bit, de lagen vlak maken en eventueel opslaan als JPG, en dan de ruimtevretende TIFF of PSD's verwijderen...
                  Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                  Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                  GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Bedoeling van NEF en andere merkgebonden RAW-formaten is er enkel om eigen merkproducten te beschermen. (klantenbinding)
                    Bah, totaal foute interpretatie en pure stemmingmakerij Je kent CNX2 niet eens

Maar ik ga wel mee met het feit dat de TS met LR aan de slag is en dus geen connectie heeft met het programma.

Comment

NEF heeft geen praktische voordelen , die paar parameters ivm D-range settings gaan het verschil niet maken, en daar is heel klein percentage Nikon gebruikers die D-range gebruiken , ben er nog gene tegengekomen.
                      CA-correctie, vigneteringscorrectie zijn toch enkele heel makkelijke parameters.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        CA-correctie, vigneteringscorrectie zijn toch enkele heel makkelijke parameters.
                        info zit ook ik in DNG, in jpeg, tiff etc. met name type lens, brandpunt en diafragma

Comment

Working...
                        X