Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panoramafoto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Panoramafoto

    Ik weet dat het bijna onmogelijk is om deze foto te maken en dat heb ik ook al meerdere malen tegen de klant gezegd, maar deze houd voet bij stuk.
    ik ga zien wat er van wordt en laat het resultaat hier zeker zien, goed of slecht.

    Zelf heb ik er niet veel goede hoop op, maar wie niet waagt niet wint he.

    Ik ga deze pano volgende week proberen te maken, dus nog effe geduld op het resultaat.

    Thx

    Tech8
    www.hellinckx-foto.be
    Facebook

    Comment


    • #17
      Re: Panoramafoto

      Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
      Werk je vanaf statief, dan moet je zeker een panokop aanschaffen zodat je echt rond het converterend punt van de lens draait. De enige mogelijkheid is stitchen, en ja dat vraagt wat rekenkracht.
      180m lang en 3m afstand, daar heb je geen panokop voor nodig. Je kan daar natuurlijk wel een pano van maken, maar dat wordt een rond weergegeven wangedrocht, vanwege het verschil in afbeeldingsmaatstaf op 90m en 3 m.

      De oplossing is gewoon met een groothoek, voor het gemak 90graden, steeds stukken van 6m, dat wordt dan effectief 5m ivm overlap(misschien is 4m nog beter), fotograferen. Waarschijnlijk zal de effectieve afstand iets van 2,5 of 2 m worden, omdat je ook nog achter de camera moet kunnen.

      Aandachtspunten:
      -daglicht: kan een probleem zijn met kleur en belichting, dus snelwerken, maar je bent toch wel een bezig, dus misschien dan beter 'snachts met kunstlicht. Maar dan goed opletten of alles gelijkmatig belicht is.
      -afstand en hoogte: deze moeten op iedere foto gelijk zijn, zeker de afstand(vanwege de afbeeldingsmaatstaf) is belangrijk, ik hoop dan dat er goede referentiepunten zijn voor iedee foto apart.
      Last edited by hjanssen; 22 januari 2010, 12:26.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #18
        Re: Panoramafoto

        Dit is de opstelling die ik voor ogen heb.
        De foto wordt overdag gemaakt, de hele lijn is egaal belicht met kunstlicht.



        Groet

        Tech8
        Last edited by Tech8; 22 januari 2010, 17:24.
        www.hellinckx-foto.be
        Facebook

        Comment


        • #19
          Re: Panoramafoto

          camera op zijn kant zetten, zodat je nog wat hoogte over hebt na het aan elkaar zetten van de beelden.
          Mijn foto's
          Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

          Comment


          • #20
            Re: Panoramafoto

            werkwijze is in ieder geval in orde. zeker de punten van Hjanssen in gedachten nemen.

            Comment


            • #21
              Re: Panoramafoto

              Oorspronkelijk geplaatst door Tech8 Bekijk bericht
              Dit is de opstelling die ik voor ogen heb.
              De foto wordt overdag gemaakt, de hele lijn is egaal belicht met kunstlicht.
              en als er een wolkje voor de zon schuift?

              Die egale verlichting is dat op het oog vastgesteld?

              Praktijk: noodoperatietafel op een maineschip, 3 tl bakken erboven met 4 tl buizen(als één lang licht punt, 2x 115V en 1x 24V= om ook bij een black-out te kunnen snijden) hoogte 1m ofzo, geen zichtbaar verschil, maar bij controle was de 24V bak boven en de 115V onder de norm.

              Jij ziet het niet maar de camera wel, je kan dat wel allemaal gelijk krijgen, maar het zal wel een uitdaging gaan worden.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #22
                Re: Panoramafoto

                misschien een wat overbodige opmerking, maar kan je het niet artistiek aanpakken?
                zijn er constant relevante dingen te zien over die volle 180m, of zitten er langere stukken eentonig transportband tussen?
                kan je die eventuele transportbanden of andere "eenvormige" zaken, waarlangs meestal toch niks attractief te zien is, er niet van tussen laten, of enkel de aanzet en het uiteinde ervan in je print verwerken? Zo kun je, ten voordele van de hoogte, de lengte dramatisch inkorten, en toon je toch schijnbaar de hele machinestraat.(zie het een beetje als "gezichtsbedrog")
                Kan je, ipv. te stitchen, niet een hele reeks foto's naast elkaar zetten telkens met een smal strookje wit (of andere achtergrondkleur) ertussen? (denk even aan een stripverhaal)
                een beetje tonvorming per "prentje" zal zeker niet storen als je het zo aanpakt, me dunkt.
                't Is maar een idee hé...

                Succes!
                en laat het resultaat zéker zien hoor!
                Last edited by dréten; 28 januari 2010, 18:37.

                Comment


                • #23
                  Re: Panoramafoto

                  Dit soort werk vereist een perfect parallelisme, onderwerpsafstand, verplaatsingsafmeting en beelddekking bij de verschillende deelopnames.
                  Opnames via trolley zijn een absolute noodzakelijkheid. Ik denk zelfs dat het aanleggen van een spoor waarop de trolley beweegt moet overwogen worden.
                  Succes ermee en zeer benieuwd naar je resultaat.

                  Henri
                  lidnummer: BD0435BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Panoramafoto

                    Er bestaat natuurlijk een alternatief:
                    neem met een rijdende cinécamera de ganse 180m op (travelling) en projecteer de opgenomen beelden op scherm in een continu loop.
                    Spectaculair, efficient maar natuurlijk geen stil-photografie.

                    Henri
                    Last edited by kodachrome; 29 januari 2010, 00:15.
                    lidnummer: BD0435BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Panoramafoto

                      Panosoftware gaat je inderdaad niet helpen omdat ieder beeld een compleet ander perspectief gaat hebben (zeker aan de zijkanten links en rechts en als je breedhoek gebruikt). Automatisch stitchen gaat een resultaat opleveren waar je minstens evenveel werk mee zal hebben als mocht je 't volledig manueel doen.

                      Zaak is netjes een parallelle bochtenloze(?) route af te tekenen naast de band en alle intervallen hierop aan te duiden voor je met fotograferen begint (met tape?). Dan is 't een kwestie van gewoon je statief steeds op dezelfde manier tov een markering te plaatsen (bvb twee poten op de lijn en de linker poot op de markering).

                      Als de lijn 3m hoog is, plaats je camera dan op 1,5m hoogte en zorg dat hij perfect vlak staat (met een waterpas!), allicht best in portret oriëntatie om te vermijden een te kort brandpunt te moeten gebruiken. Ervoor zorgen dat je instellingen van foto tot foto constant blijven, dus manuele belichting en best geen zoomobjectief waarbij je per ongeluk de brandpuntsafstand lichtjes kan veranderen. Kies een objectief met absoluut minimale bolvervorming.

                      Zorg dat de lijn stil ligt, maar dat er wel mensen aan het werk lijken. Ieder herkenbaar object (werknemers, producten op de band, specifieke machines langs de band) dat op één opname kan passen moet je er dan ook op één foto volledig op staan hebben, zo kan je dat netjes in je eindresultaat behouden zonder dat je daar plakwerk hebt. Laat iedere persoon op één foto poseren zodat je je voor die opname enkel op betrokken persoon kan concentreren. Zorg ervoor dan opeenvolgende personen niet overlappen in de eindcompositie. Indien dat nodig is, laat ze dan toch in groepjes poseren. Maar telkens moeten die wel op één opname passen. Verzet desnoods machines lichtjes of zet ze in een dergelijke stand dat ze op één opname passen. Verwijder ze indien mogelijk uit beeld voor opnames waar ze niet helemaal opstaan.

                      Naar photoshop dan. Het centrale gedeelte van de foto zal het minste perspectiefvertekening hebben, dus die stukken moet je gebruiken om je basisbeeld te maken. Dat zal voor de achtergrond en de doorlopende band dienen. Uit ieder beeld neem je de centrale strook die niet overlapt met de vorige en volgende beelden en de rest van het beeld maskeer je met een masker. Als je intervallen netjes identiek zijn, kan je dat redelijk routinematig. Je maakt het masker eenmaal en dan pas je het via een batch op alle andere beelden uit de reeks. Daarna smijt je alles in aparte layers in een PSD en zet je ze manueel telkens netjes tegen elkaar. Objecten die breder zijn dan de standaard centrumstrook (voornamelijk de personen) kan je dan op dat startbeeld mooi inschilderen door op het masker van het betrokken beeld met een witte borstel op het zwarte gedeelte te schilderen. Zorg ervoor de achtergrond niet te herschilderen, anders ga je vreemde verspringingen krijgen, enkel schilderen over het object.

                      Idealiter verzet je je camera tussen iedere opname slechts enkele centimeters, en crop je uit ieder beeld enkel een centrale verticale band van enkele pixels. Maar da's praktisch ondoenbaar. Om de meter lijkt me een iets te grote interval.

                      't Is een mooi projectje waar je je tijd gaat moeten in stoppen. Maar als je de tijd krijgt voor de opnames en iedereen werkt mee zonder je concentratie te verbreken, dan moet een goed resultaat zeker mogelijk zijn. In photoshop kan je relatief makkelijk opnieuw op de undo knop drukken, maar op het terrein tijdens de opnames wordt dat heel wat moeilijker.

                      Hopelijk niet te laat?

                      Good luck!!

                      Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                      Comment


                      • #26
                        Re: Panoramafoto

                        Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht

                        KNIP

                        Hopelijk niet te laat?

                        Good luck!!

                        Wim
                        We zijn nu al een week verder. Ik vraag het me ook af hoe dit is afgelopen.

                        Feedback ?

                        Comment


                        • #27
                          Re: Panoramafoto

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tech8 Bekijk bericht
                          Als het zo ver is, zal ik de foto hier posten en mijn juiste werkwijze er bij zetten,
                          Tech8
                          Al resultaat bekomen?

                          Henri
                          lidnummer: BD0435BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Panoramafoto

                            Door het vele werk van de firma, het twijfelen van de klant of deze foto wel zou lukken, ben ik er nog niet toe gekomen deze foto te gaan nemen.
                            Zij gaan mij laten weten wanneer ik mag langs gaan.

                            Wat er ook uit de bus komt, ik ga zo een foto proberen maken, ook al is het met een ander onderwerp.

                            Daarbij komt ook nog dat mijn PC de geest gegeven heeft (nieuwe is onderweg) en dat ik volop bezig ben met de voorbereidingen van mijn tentoonstelling.
                            Meer info ivm dit bericht volgt zeker nog wel.



                            Groeten,

                            Tech8
                            Last edited by Tech8; 5 februari 2010, 06:04.
                            www.hellinckx-foto.be
                            Facebook

                            Comment


                            • #29
                              Re: Panoramafoto

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tech8 Bekijk bericht
                              KNIP
                              en dat ik volop bezig ben met de voorbereidingen van mijn tentoonstelling.
                              Niet vergeten een uitnodiging te sturen naar ons BD-leden. (Bij "waarheen vandaag")

                              Succes nog met je ondernemen van DE pano van het jaar 2010.

                              grts

                              Comment


                              • #30
                                Re: Panoramafoto

                                En, is er al schot in de zaak?
                                We zijn benieuwd!

                                Greetz
                                Nikon F80 te koop...
                                Volledige doka-uitrusting te koop...
                                http://dimitri-ferrest.skynetblogs.be

                                Comment

                                Working...
                                X