Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afmetingen foto-opname-verwerking

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Afmetingen foto-opname-verwerking

Hoi,

Graag had ik eens een off-side vraagje gesteld ivm afmetingen van foto's. Ik vroeg mijn namelijk af of er een soort 'regel' bestaat ivm afmetingen vooraleer je ze bij de fotowinkel binnenbrengt om te laten afmaken.

Ik ken de standaard afmetingen maar telkens ik ga moet ik wel hier en daar rekening houden met een wit randje. Dit komt dan ook wss doordat ik mijn foto's bewerk in Photoshop en ze gewoon opsla zonder respect te hebben voor de afmetingen...

Neem nu een foto die ik onlangs gemaakt heb....3648x2736....ik doe dit open in photoshop, bewerk naar hartenlust en sla ze gewoon terug op...Ik neem aan dat dit totaal verkeerd is?

Of....ik crop wat ...en kom uit op een foto van: 489x845...ik neem ook aan dat je hiermee niet goed terechtkomt bij de fotowinkel voor afmaking ervan...

Concreet gesteld: Welke afmetingen hoef ik te respecteren zonder dat ik mijn eigen foto vervorm maar toch kan laten afmaken zonder witte randen te hebben...

Sry voor de dubbele vragen maar ik nam aan dat ze hier perfect konden beantwoord

Groetjes,
    Michaël
    Vide Cor Meum

Re: Afmetingen foto-opname-verwerking

Een en ander hangt af van de grootte van de gewenste foto. Alleszins, ik "durf" een groot bestand verkleinen als het maar voor een 10x15 cm afdruk is, maar zal toch een veel groter bestand inleveren voor een 30x40 of (momenteel) een poster van 80x120.

Een 10x15 fotootje op 300dpi komt overeen met een grootte van 1772x1181 pixels.
    Mijn 50D levert bestanden af van 4752x3168pixels of 40x26cm op 300dpi.

Nee, persoonlijk vind ik het niet meteen een goed idee om een bestand (jpg neem ik aan) te openen in PS, naar hartelust te bewerken en gewoon terug op te slaan. Zomaar? Het origineel overschrijven?

Ik zal in de meeste gevallen (tenzij voor familiekiekjes) vertrekken van de RAW bestanden en die pas na een aantal bewerkingen in PS (denk aan lagen, filters, enz.) opslaan als PSD, en pas, helemaal op het einde van de rit, na de lagen verenigd te hebben en de uiteindelijke Image Size bepaald te hebben opslaan als JPG, liefst met minimale compressie (dus maximale kwaliteit).
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik kan mijn fofo's aanleveren in welke maat ik wil, ik moet alleen voor het afdrukken een keuze maken in de breedte maat 10, 18(?) en ik geloof dat ze ook 30 hebben. De foto wordt dan afgedrukt dat de breedte maat past en wordt dan zolang als het bestand vereist.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik kopieer mijn data altijd op vaste schijf zodat het origineel compleet blijft. Maar idd...de procedure die vermeld wordt, Raw, ....is idd beter. Toch, neem nu mijn geval waarbij ik een heel raar formaat verkrijg 489x845...Hoe pakken jullie zoiets aan? Om dit correct te maken en klaar te stomen voor afdruk?

Ps: Sry als ik hier wat 'lul' over afmetingen...ik geraak echt niet goed weg met die afmetingen enz...mss doe ik het dan ook helemaal verkeerd en probeer ik het hier volledig te snappen

Grtjes!
        Vide Cor Meum

Comment

Het is moeilijk om je op één twee drie een photoshop expert te maken... Ik volg zelf nog les (voorlopig is dat Photoshop Elements, vanaf februari is dat Photoshop CS4).
          Toch moeten we intussen vanalles met onze foto's doen, al is het b.v. maar om ze hier te tonen.
          In het kort:
          - wij starten van de RAW, die wij openen in Bridge CS3
          - na de nodige aanpassingen (vooral zaken ivm witbalans, belichting...) in ACR (adobe camera raw) gemaakt te hebben, openen we de foto verder in Photoshop CS3 en slaan we het bestand op als PSD (photoshop document).
          - dan beginnen we met al onze photoshop aanpassingen (zoals hue/saturation, levels, curves, klonen indien nodig, wat nog meer...). Soms zijn er dat veel, soms weinig.
          - blijven bewaren als PSD (met al z'n verschillende lagen) tot de foto "naar ons goesting is" en kan afgewerkt worden.
          - de stappen die we dan volgen:
          1. lagen "mergen"
          2. verkleinen via Image Size tot 850px langste zijde*
          3. verscherpen
          4. kader via Canvas Size tot max. 900px langste zijde*
          5. naam aanbrengen
          6. opnieuw lagen mergen
          7. bewaren als JPG, zo goed mogelijke kwaliteit zonder daarbij een max. bestandsgrootte van 500KB te overschrijden (streefwaarde voor BD)
          8. afgewerkte foto opladen naar hosting site (bij ons is dat Tinypic)
          9. foto's hier tonen in het juiste subforum.
          Mijn recentste fotobijdrage aan BD vind je hier

Om Photoshop te leren:
          - goed boek aanschaffen (ik zweer bij Scott Kelby)
          - tutorials op het web volgen
          - cursus volgen
          - veel oefenen, met vallen en opstaan, en niet bang zijn om hier vragen te stellen!

--------
          * Het spreekt vanzelf dat je voor een afdruk andere afmetingen gaat gebruiken. Maar vroeg of laat kom je toch uit bij die 1772x1181 pixels die ik je in mijn eerste reply gegeven heb, tenminste als je een 10x15cm foto op 300dpi wilt laten afdrukken.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

489x845
            levert een foto op van 10 * (845/489) * 10=10 * 17,2.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Het is moeilijk om je op één twee drie een photoshop expert te maken... Ik volg zelf nog les (voorlopig is dat Photoshop Elements, vanaf februari is dat Photoshop CS4).
              Toch moeten we intussen vanalles met onze foto's doen, al is het b.v. maar om ze hier te tonen.
              In het kort:
              - wij starten van de RAW, die wij openen in Bridge CS3
              - na de nodige aanpassingen (vooral zaken ivm witbalans, belichting...) in ACR (adobe camera raw) gemaakt te hebben, openen we de foto verder in Photoshop CS3 en slaan we het bestand op als PSD (photoshop document).
              - dan beginnen we met al onze photoshop aanpassingen (zoals hue/saturation, levels, curves, klonen indien nodig, wat nog meer...). Soms zijn er dat veel, soms weinig.
              - blijven bewaren als PSD (met al z'n verschillende lagen) tot de foto "naar ons goesting is" en kan afgewerkt worden.
              - de stappen die we dan volgen:
              1. lagen "mergen"
              2. verkleinen via Image Size tot 850px langste zijde*
              3. verscherpen
              4. kader via Canvas Size tot max. 900px langste zijde*
              5. naam aanbrengen
              6. opnieuw lagen mergen
              7. bewaren als JPG, zo goed mogelijke kwaliteit zonder daarbij een max. bestandsgrootte van 500KB te overschrijden (streefwaarde voor BD)
              8. afgewerkte foto opladen naar hosting site (bij ons is dat Tinypic)
              9. foto's hier tonen in het juiste subforum.
              Mijn recentste fotobijdrage aan BD vind je hier

Om Photoshop te leren:
              - goed boek aanschaffen (ik zweer bij Scott Kelby)
              - tutorials op het web volgen
              - cursus volgen
              - veel oefenen, met vallen en opstaan, en niet bang zijn om hier vragen te stellen!

--------
              * Het spreekt vanzelf dat je voor een afdruk andere afmetingen gaat gebruiken. Maar vroeg of laat kom je toch uit bij die 1772x1181 pixels die ik je in mijn eerste reply gegeven heb, tenminste als je een 10x15cm foto op 300dpi wilt laten afdrukken.
              Toffe / goede uitleg! ...met photoshop heb ik geen last, heb daar al weken/maanden gesleten op het programma...zit me al wat in de vingers maar zoals je ziet kun je altijd bijleren en bij deze heb ik dit dan ook gedaan Dank je
              Vide Cor Meum

Comment

Working...
              X